een vreemd maar teder geraas cover

Een vreemd maar teder geraas review: de stilte doorbroken

Om een erfenis te ontvangen, moet William het klooster verlaten en naar Parijs gaan. Liever niet, maar de orde kan het geld goed gebruiken. En zo begeeft de monnik zich voor het eerst in 25 jaar buiten de muren van het klooster, het geraas van de buitenwereld in…

Schrijver: Zep
Tekenaar: Zep
Uitgever: Daedalus
Aantal pagina’s: 80
Winkelprijs: € 19,95
Verschijningsdatum: 23 februari 2018

Het is een overweldiging van zijn zintuigen. William ziet zijn nicht Toleda en neef Gabriël weer, maar maakt ook opnieuw kennis met de wereld die hij 25 jaar geleden achterliet en ontmoet nieuwe mensen, zoals de terminaal zieke Mary. Oude herinneringen worden aangewakkerd en zijn geloftes worden op de proef gesteld. Maar was dat misschien net de bedoeling van zijn overleden tante, die zich nooit heeft kunnen verzoenen met Williams keuze om in het klooster te treden?

geraas

Met Een vreemd maar teder geraas vertelt Zep een niet zo voor de hand liggend, maar heel intiem verhaal. Het feit dat hij zo overtuigend en geloofwaardig een personage kan schrijven dat zich een kwarteeuw in stilte heeft gehuld en zich van de wereld heeft afgezonderd, om er nu opnieuw in gesmeten te worden, getuigt van zijn kunde als schrijver. Wat ook opvalt, is de bijzonder serene manier waarop hij z’n verhaal vertelt. Want hoewel William geen evidente levenskeuze maakt, komt hij nergens over als een zeloot, een freak of een halvegare. Zijn keuze is bewust en weloverwogen gemaakt.

2594438687

Even ingetogen als de toon van het verhaal zijn de illustraties. De tekeningen van Zep zijn niet overdadig, maar vertonen in hun eenvoud toch een verbluffende hoeveelheid details. Vooral gezichten zijn duidelijk zijn dada. Het kleurenpalet is extreem beperkt, en pagina’s lang wordt het verhaal verteld in licht afwijkende tinten van dezelfde kleur. Een verandering van kleur gaat vaak gepaard met een verandering van scène, en panelen waarin twee kleuren tezamen gebruikt worden, zijn uiterst schaars, maar net daarom des te veelzeggender.

Een vreemd maar teder geraas zal wellicht niet iedereens cup of tea zijn. Het is een traag verhaal over de inwendige leefwereld van mensen. Voor actie en avontuur ben je hier niet aan het juiste adres. Maar wie weleens houdt van een strip die je aan het denken zet, zal zich na het lezen van deze nieuwste van Zep niet bekocht voelen.

0