Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om de eerste 12 albums te bundelen in twee dikke hardcovers. Voornamelijk omdat dit de verhalen zijn die gemaakt werden door grootmeester Willy Vandersteen. Voor veel mensen de ideale gelegenheid om kennis te maken met de reeks want ze was al een flinke tijd alleen nog maar te vinden in mottige bananendozen.

Een introductie tot Jerom


In november 1952 begon de voorpublicatie van het Suske en Wiske-album De dolle Musketiers in De Standaard. Op het eerste gezicht een vermakelijk album zoals vele anderen in de reeks. Toch gebeurde er dit keer iets bijzonders wanneer halverwege het verhaal een klein figuur zijn intrede doet.

Hoewel dit holbewonertje er in het begin nogal monsterlijk uitzag, kreeg hij al snel menselijke trekjes en werd Jerom een vast figuur in de reeks. De krachtpatser trok in bij Lambik en werd een breekijzer dat vele verhalen over een dood punt zou helpen. Natuurlijk werd Jerom populair genoeg om een tijdlang zijn eigen reeks te dragen.

jerom
©Standaard Uitgeverij

Deze eerste hardcover bevat de eerste zes albums van deze reeks. In vergelijking met de Suske en Wiske-albums bevatten ze nauwelijks enige structuur en zie je hoe Jerom in tal van, op het oog willekeurige, settings wordt gedropt. Daar wordt hij geconfronteerd met een probleem dat hij dient op te lossen. Langzaam maar zeker komen Tante Sidonia en Professor Barabas in zijn leven en zie je de contouren ontstaan van wat later De Gouden Stuntman zal worden.

Het zijn vermakelijke verhaaltjes die in een soort vierkant comicformaat werden uitgegeven. Het is toch wat te karig om mee te werken maar Vandersteen en zijn medewerkers maken er het beste van met heel behoorlijke resultaten. Zo’n zestig jaar na dato is dit nog altijd amusant leesvoer.

Toch rammelt deze integrale

Hoewel deze Jerom-albums voor de liefhebber niet te versmaden zijn, kun je toch wat mitsen en maren plaatsen bij deze integrale. Het bronmateriaal stamt uit de beginjaren zestig en is dus meer dan een halve eeuw oud. De drukplaten uit die tijd zijn al lang verdwenen en men heeft duidelijk gebruik gemaakt van oude ingescande albums.

Het is jammer dat men bij Standaard ervoor kiest om voor lange halen, snel thuis te gaan. Veel plaatjes zijn echt te donker. Een goed voorbeeld is het onderstaande plaatje waarin de details op de tonnen niet te zien zijn.

©Standaard Uitgeverij

Je zou willen dat men in de leer was gegaan bij José Villarrubia. Zijn kleurcolleges zouden hier in vruchtbare aarde kunnen vallen. Het beste zou zelfs zijn wanneer het album helemaal opnieuw was ingekleurd. Al is dat misschien op financieel vlak teveel van het goede?

Het dossier is niet heel oké

Ook het dossier is , los van de vormgeving, niet heel denderend. De samenstellers kiezen ervoor om aan een vorm van tekstverklaring te doen, waarbij soms de verwijzingen bij de haren worden gesleept. Een goed voorbeeld hiervan is het plotselinge verschijnen van ‘De Rauwe Bonk’.

Ze proberen ook hun publiek op te voeden. Het verhaal Koning van de wildernis wordt voorzien van een soort disclaimers over het taalgebruik van de Afrikaanse stam en Nananas, het meisje dat Jerom in dit avontuur vergezelt. Gelukkig valt het ‘n-woord’ niet, hoor je de auteurs hoorbaar verzuchten. Het zegt vooral iets over het koloniale wereldbeeld van die tijd, aldus de schrijvers van dienst. Ze hadden ook kunnen benadrukken dat Nananas bijvoorbeeld een volwaardig personage is wat een positieve bijdrage geeft aan het verhaal?

Om vervolgens in vervoering te raken bij het verhaal De Gouden Tomahawk. Dit is een ‘echte western’ waarbij de cowboys en indianen aan alles voldoen wat je als lezer kan verwachten. Vuurwater, strijdbijlen, squaws etc. Het lollige is dat de manier waarop ‘de roodhuiden’ worden afgebeeld, net zo ‘koloniaal’ is als de Afrikanen in kwestie. Maar schijnbaar hebben de auteurs hier totaal geen moeite mee?

Het zorgt voor leedvermaak over hoe de samenstellers van dit dossier uitglijden over het pad van de politieke correctheid. Dit materiaal dien je in zijn tijd te beschouwen met de wetenschap in het achterhoofd dat dit niet of nauwelijks door een serieus jong publiek zal worden opgepikt.

Deze hardcover is verplichte kost voor de echte Vandersteen-fan. En voor Standaard Uitgeverij een gratis tip: ga met Jeroen om de tafel zitten en vraag hem om het nieuwe dossier samen te stellen voor deel 2.

De Jerom Integrale verscheen op 16 april 2024

Koop deze integrale bij bol.com en steun deze website

We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.

6/10
Total Score

Raak

  • Charmant leesvoer met een gouden randje

Braak

  • Matig dossier
  • Platen zijn soms te donker
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels