The Falcon and the Winter Soldier preview: introspectie en actie

Na WandaVision is het duidelijk dat televisie nog iets nieuws kan brengen in het MCU, iets waar veel fans al even om vroegen: de ruimte om personages nog beter te leren kennen. Dat lijkt ook het geval te worden bij The Falcon and the Winter Soldier, de serie die in het teken staat van het nalatenschap van Captain America en de toekomst van zijn dichtste kompanen.

Het begin na het einde

The Falcon and the Winter Soldier begint zes maanden na het einde van Avengers: Endgame. Sam Wilson (Anthony Mackie) en Bucky Barnes (Sebastian Stan) zitten met dezelfde vraag die wij hadden na die film: wat nu?

Sam en Bucky zitten met dezelfde vraag die wij hadden na Endgame: wat nu?

Anthony Mackie is ondertussen al 7 jaar de Falcon. In veel opzichten lijkt hij erg op Steve, door hun militaire achtergrond maar ook de wil om te helpen, een groot rechtvaardigheidsgevoel en gevoel van eer. We weten dus ongeveer wel wie hij nu is. Maar waar komt hij vandaan? Wie was hij voordat hij de Avengers leerde kennen?

Sebastian Stan speelt ondertussen al meer dan 10 jaar de Winter Soldier, maar eigenlijk weten we nog bitter weinig over Bucky Barnes zelf. Zijn persoonlijkheid en ons idee ervan zat tot nu toe vooral vervat in de manier waarop zijn relatie met Steve Rogers werd voorgesteld. We kenden de Bucky voor HYDRA. Hij was trouw, en een beetje oppervlakkig. Maar wie is hij nu? Voorlopig nog een raadsel, ook voor zichzelf, zeker nu hij met Steve opnieuw een deel van zijn verloren ik kwijt is.

Oude rotten

We krijgen al best wat antwoorden op die vragen in de eerste aflevering. We leren beide personages beter kennen op 45 minuten tijd dan in alle andere films samen. Sam kreeg het schild van Steve Rogers om zijn werk voort te zetten, maar heeft zichzelf nog niet uitgeroepen tot de nieuwe Captain America. Hij blijft actief als de Falcon, maar nu wel onder goedkeuring van de Amerikaanse luchtmacht. Daardoor is hij nu gebonden door de Sokovia Accords. En dat werpt al meteen limieten op… Daarnaast keert hij terug naar Louisiana en pikt hij de draad op van zijn vijfjarige afwezigheid tijdens de Blip, en we zien de impact daarvan op zijn familie. Sam is vastbesloten om hen te helpen, maar dat blijkt zelfs voor een Avenger makkelijker gezegd dan gedaan.

We leren beide personages beter kennen op 45 minuten tijd dan in alle andere films samen.

Bucky daarentegen moet leren om te gaan met het gebrek aan een doel en de gevolgen van zijn verleden. Zoals hij het zelf zegt in de eerste aflevering: hij had rust in Wakanda, maar afgezien daarvan is hij 90 jaar lang van gevecht naar gevecht gegaan. Hij volgt dan ook verplicht therapie om op vrije voeten te blijven, maar stelt zich er nog niet voor open. Hij is daarnaast ook gewoon erg eenzaam. Zijn pogingen om toenadering te zoeken tot anderen blijken ook vaak een trieste ondertoon te hebben.

Door de gelijkenissen die Sam heeft met Steve zou je denken dat Bucky dan ook wel bij hem zou kunnen aarden, maar voorlopig bleven de twee enkel verbonden door Cap. In deze eerste aflevering staan ze zelfs verder van elkaar dan ervoor. Al zal dat natuurlijk niet lang meer duren…

Weg met de vlag

Deze eerste aflevering is in tegenstelling tot wat je nu misschien denkt nochtans geen overdreven neerslachtige boel. Mackie en Stan mogen de komische kant die we van hen zagen in Civil War opnieuw bovenhalen, weliswaar nog apart. Uit de promo’s blijkt wel dat er nog meer gekibbel en sarcasme op komst is, en dat balanceert alles mooi uit.

Serieuzer van instelling zijn de Flag Smashers, een organisatie recht uit de comics die wellicht de slechteriken van de reeks worden. Na Sams Akkoordenmissie duikt hun symbool op als muurschilderingen, en een van Sams luchtmachtattachés laat vallen dat hij hen al een tijd in de gaten houdt. De Flag Smashers willen een eengemaakte wereld zonder grenzen, terug naar hoe het was tijdens de Blip. Maar ze overvallen wel een bank om hun beweging te financieren. En daar komt wel wat geweld bij kijken, vooral van één man die wat wegheeft van een supersoldaat. Wat dat allemaal kan betekenen voor de reeks heb ik al proberen te achterhalen in onze eerste TFATWS-spoilerbijbel, maar is na deze aflevering nog koffiedik kijken.

Van andere aangekondigde personages zoals Helmut Zemo en Sharon Carter is nog geen spoor. De introductie van Wyatt Russells personage John Walker, een voormalige militair, zal daarentegen bij kijkers—terecht—wat stof doen opwaaien.

Nieuw bloed

De introductie van John Walker, een voormalige militair, zal bij kijkers—terecht—wat stof doen opwaaien.

Voor de camera zien we dus een mix van oude en nieuwe gezichten. Achter de schermen is er meer nieuw bloed. Malcom Spellman is het hoofd van de schrijversploeg en showrunner. Marvel-toppers Kevin Feige en Nate Moore kozen zijn pitch voor de serie ondanks dat hij voorlopig nog weinig credits op zijn naam heeft, de voornaamste daarvan de reeks Empire. Hij wordt bijgestaan door onder andere Derek Kolstad van de John Wick-trilogie.

De regie voor alle zes afleveringen is in handen van Kari Skogland. Zij regisseerde over de jaren heen voor talloze tv-series, waaronder Queer As Folk, The Walking Dead en recenter The Loudest Voice en The Handmaid’s Tale. The Falcon and the Winter Soldier is de eerste reeks die ze volledig in handen heeft. In de eerste aflevering voegt ze interessante nieuwe camerastandpunten en technieken toe die een grotere indie-vibe geven dan wat we tot nu toe zagen bij de Captain America-films. Enkel de shaky cam die bij de eerste actiesequentie gebruikt wordt, is een keuze waar ik nog altijd geen fan van ben. Het is ook helemaal niet nodig als je over zo’n uitstekend stuntteam beschikt. De man-tegen-mangevechten later in de aflevering tonen al meer vertrouwen in de kunsten van de acteurs en stuntmannen.

Het beeld wordt ondersteund door de muziek van Henry Jackman, die ook componist was voor de tweede en derde Captain America-films. Die muziek is op een aantal momenten ook goed te herkennen. Zo horen we op een bepaald moment het Winter Soldier-thema dat we al even niet meer gehoord hadden. Sams muziek lijkt gebaseerd op die van Steve uit de films. Dat versterkt het contrast tussen de nostalgie en de ontwortelde situaties van Bucky en Sam en ondersteunt zo het idee van de serie.

(Leuk detail nog in de technische ploeg: een van de kostuumontwerpers is Eric Daman. Hij deed dat destijds ook voor Gossip Girl, de serie die de doorbraak betekende voor Sebastian Stan.)

Voorlopige conclusie

Het einde van de aflevering bewijst dat de serie ongemakkelijke maar noodzakelijke onderwerpen zoals mentale gezondheid en racisme zal aansnijden.

Met de eerste aflevering van The Falcon and the Winter Soldier komt het MCU terug met de voetjes op de grond na de trippy rit met WandaVision. Wie dacht dat The Falcon and the Winter Soldier een pure actie/heistserie ging worden, heeft het al meteen mis. Het is een inkijk in twee interessante personages en meteen een goede showcase voor twee getalenteerde acteurs. Vooral ook het einde van de aflevering bewijst dat de serie veel dieper gaat en ongemakkelijke maar noodzakelijke onderwerpen zoals mentale gezondheid en racisme zal aansnijden. Ik kan alvast niet wachten om te zien wat Marvel ermee doet.

The Falcon and the Winter Soldier telt 6 afleveringen en is vanaf 19 maart elke week te zien op Disney+.

0