Please, Touch The Artwork 2 screenshot

Please, Touch the Artwork 2 review: interactieve Ensor-tentoonstelling

Anderhalf jaar geleden mocht de wereld genieten van het plezier om kunst wel eens aan te raken. Of toch die toegelaten door ontwikkelaar/curator Thomas Waterzooi. In Please, Touch the Artwork kregen de grootmeesters van de abstracte kunst zoals Mondriaan en Kandinsky het spotlicht in wat uiteindelijk uitmondde tot een awardwinnende cozy puzzelgame. Nu is het de beurt aan een grootmeester van bij ons. Want onder impuls van het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie mogen we letterlijk de hand leggen op enkele meesterwerken van Ensor. En deze keer kan echt iedereen genieten van de ervaring, want het spel is 100% gratis. Door een landgenoot, over een landgenoot en verniet? Dat verdient ons spotlicht!

• Ontwikkelaar: Thomas Waterzooi
  • Uitgever: Thomas Waterzooi
  • Release: 19 februari 2024
  • Platformen: pc (Steam), Android, iOS
  • Aantal spelers: 1

Reviewcopy op pc verkregen via uitgever.

Een uurtje onderdompelen

Please, Touch the Artwork 2 is net als zijn voorganger een gezellige puzzle game waarvan het uiteindelijke hoofddoel is om je door de wondere wereld van kunst te trekken. Hier verkennen we die van symbolische kunstschilder en Oostendenaar James Ensor. Een wereld vol prachtige landschappen en stillevens, groteske figuren, symbolen van Christus, maskers en schedels.

© Thomas Waterzooi

Het avontuur van om en bij een uur neemt je mee doorheen het oeuvre van de man, van de rustige jaren tot die van conflict en verzet waaraan we de meest iconische werken te danken hebben. Werken zoals De intocht van Christus te Brussel, De baden in Oostende of Skeletten bekvechten om een bokking. Dat allemaal vergezeld door een hartverwarmende soundtrack om mee te verdrinken in de taferelen. Enkele muziekstukken zijn van James Ensor zelf, of althans de compositie. Als ervaring is Please, Touch the Artwork 2 haast vergelijkbaar met een privébezoek aan het museum, zonder lint om te zeggen hoe ver je van de schilderijen moet staan. En dan mag je er nu nog eens aankomen ook.

Het gaat niet per se over mooi vinden of niet. Eerder stilstaan bij de details.

Niets zo subjectief als kunst natuurlijk. De visuele kwaliteit van de werken in het spel is absoluut fantastisch, zeker met de bewegende onderdelen in veel van de schilderijen, maar veel van het plezier in Please, Touch the Artwork 2 zal ook afhangen van hoe open je staat voor de ervaring. Het gaat niet per se over het mooi vinden of niet. Eerder stilstaan bij de details of durven na te denken over wat je ziet en wat het betekent. Is dit een vooruitzicht dat je ongeacht de kunstenaar al doet geeuwen, dan zal het puzzelaspect van Please, Touch the Artwork 2 hier niets aan veranderen. Zo niet, dan is de gameplay er vooral om verder de nadruk te leggen op al het moois dat meesterlijk tentoongesteld is in dit spel.

Please, Touch The Artwork 2 screenshot
© Thomas Waterzooi

Verstoppertje

De puzzels komen in een drietal variëteiten. Meestal zal je voor een figuur uit het schilderij op zoek moeten gaan naar verborgen voorwerpen. Eerst opvallende zaken zoals emmers of planken, later veel moeilijker te vinden kruisbeelden of verfborstels. Alleen zitten ze niet allemaal in het schilderij van de vrager. Dat is het tweede spelonderdeel, je weg vinden door en naar de verschillende andere schilderijen. Deze zoekfasen worden gealterneerd door het herstellen van gaten in de werken, achtergelaten door een mysterieuze figuur ontsnapt uit Ensors catalogus. Het is uiteraard niet één en al puzzel. Tussendoor ben je altijd vrij om te gaan en te staan waar je wil en je ogen de kost te geven zolang je wil.

De puzzels zijn in het algemeen niet echt moeilijk. Mocht je echt vast zitten of iets niet vinden, dan is er ook een ingebouwd hintsysteem om je snel op de juiste weg te helpen en frustratie te vermijden. Het kan soms pixelhunten zijn bij enkele voorwerpen, maar het is nooit de bedoeling om je 10 minuten aan de lijn te houden of je beet te hebben met een gotcha-moment. Toch mist Please, Touch the Artwork 2 enige elegantie en vernieuwing in zijn gameplay.

© Thomas Waterzooi

In het vorige spel leende de abstracte kunst zich veel beter tot een unieke puzzel met als toegevoegd laagje dat het je op die manier een inkijk gaf in de denkwijze van de grootmeesters. Hier zijn de puzzels weliswaar elementen van de originele schilderijen of puik nagemaakte decorstukken in de stijl van James Ensor, maar het blijft hoe dan ook een simpel zoekspel dat je op zowat elke kunstsoort zou kunnen toepassen. Een manusje-van-alles-gameplay die niet onlosmakelijk verbonden is met de kunst die het toont, en dat neemt ietwat weg van de charme die Please, Touch the Artwork (1) wel had.

Out of bounds Ensor

De puzzels zijn in het algemeen niet echt moeilijk.

Update 16/02 – bugs begone

Bij release kreeg het spel nog een kleine patch die bugs die wij tegenkwamen heeft weggewerkt. Hierdoor nemen we de kritiek hierop ook weg uit de raak/braak sectie, al laten we de rest van onze review staan uit transparantie. De score was niet beïnvloed door deze kleine maar uiteindelijke niet storende bugs en blijft dus dezelfde.

Spijtig dat Please, Touch the Artwork 2 wel nog enkele bugs bevat waardoor je een level moet herstarten. Foutjes zoals verstopte elementen die niet aanklikbaar zijn, interacties die ervoor zorgen dat je niet meer kan bewegen of toevallig out-of-bounds escapades waarvan je niet meer terugkeert. Wij konden in één van de eerste schilderijen bijvoorbeeld met een boot varen over de duinen. Niet per se iets voor Ensor, maar we dachten dat dit op een ludieke manier een surrealistische toon wou neerzetten of zoiets. Het is pas na minuten vruchteloos zoeken dat we doorhadden dat we eigenlijk met die boot de zee moesten oversteken naar het volgende schilderij en wij dus out of bounds waren gegaan de eerste keer. Gelukkig autosavet het spel na bijna elke stap, dus ben je in een paar seconden terug waar je was.

Please, Touch The Artwork 2 screenshot
© Thomas Waterzooi

Al bij al is het helemaal niet erg, en zeker niet in zoiets kort en krachtig als dit spel. Please, Touch the Artwork 2 verder evalueren als een game zou te kwader trouw zijn. Het is een ludieke uitnodiging om kunst te ervaren en dankzij de atmosfeer van de schilderijen gekoppeld aan de rustige piano op de achtergrond is het spel gewoon een uurtje genieten. Het maakt alleszins kunst een pak toegankelijker en misschien overtuigt het zelfs mensen voor wie een museumbezoek te saai klinkt. In dat opzicht is de opzet van ontwikkelaar Thomas Waterzooi meer dan geslaagd, ondanks de imperfecties.

Wat hebben we recent nog mogen reviewen?

Kort en cosy

Please Touch the Artwork
3 5 0 1
Please, Touch the Artwork 2 innoveert misschien niet zo hard als zijn voorganger, maar lost zijn belofte van drempelverlagend vehikel voor kunst helemaal in. De werken van James Ensor komen tot leven dankzij de hoge resolutie en talrijke animaties in de vele werken. In een uurtje reis je door het leven en oeuvre van de meester en, op een aantal bugs na, ligt er niets in de weg van een geweldige, rustgevende en intieme ervaring.
3/5

• Originele schilderijen in hoge kwaliteit zijn een streling voor het oog
  • Rustgevende soundtrack past perfect bij spel, en bevat stukken van Ensor zelf