Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Watch Dogs Legion E3 eerste indruk: #GranarchyintheUK

Toen Ubisoft in 2014 met Watch Dogs de concurrentie aanging met Grand Theft Auto, had het waarschijnlijk geen flauw vermoeden dat het nog zo ver zou geraken met deze franchise. De open wereld en het verhaal kon wel degelijk bekoren – ondanks de controverse rond de grafische instellingen – en het hacken van de hele stad was een nieuwe welkome power in een genre waar de focus voordien lag op knallen met steeds groter wordende kalibers. Op een succesvolle titel moet natuurlijk een vervolg komen en het werd er eentje met nog meer zotte hacks, gadgets en bamboozles. Maar als ook die game een succes wordt, wat moet je dan in hemelsnaam nog verzinnen voor een derde telg? Wat dacht je van een tripje naar Londen om daar je eigen leger samen te stellen? Welkom bij Watch Dogs Legion.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat mijn bezoek aan de Watch Dogs Legion-stand (met een fast pass, want een hoop volk wou deze titel van dichtbij bekijken) zich enkel beperkte tot een hands-off demo. Ik mocht geen foto’s nemen en ook niet filmen, en de hele sessie werd gespeeld en gepresenteerd door één van de ontwikkelaars. Is alles al af? Zitten er nog typische Ubi-bugs in? Zijn die graphics wel wat we uiteindelijk op ons bord gaan krijgen? Allemaal geen idee van, het enige wat we kunnen beoordelen is de gameplay en hoe deze demo eruitzag.

Watch Dogs Legion boothDat gezegd zijnde, was het een festijn voor de ogen. Max settings op een NEC Plus Ultra 4Kscherm helpt ongetwijfeld, maar hoe Londen in beeld kwam en hoe crisp alle details in de omgeving waren, laten je toch weer met open mond achter. Hoe games in 2019 nog steeds mooier kunnen worden, het blijft me verbazen. Ook de belichting leek bijna echt, met weerkaatsingen en diffusie in de kleinste regenplasjes van het anders zonovergoten (ahem) Londen. Hopelijk downgraden ze deze game alvast niet.

De N in NPC is vanaf nu optioneel.

De demo vloog dan meteen in wat het hele internet ondertussen wel gezien heeft: het rekruteren van alledaagse Londenaars om mee het dictatoriaal politieregime van Albion op te doeken. De N in NPC is dus optioneel. Van zodra je een oogje hebt op iemand, kan je hiervoor missies volbrengen om zo hun opinie over DedSec (dat is jouw groepje zotten) te veranderen en ze op termijn te rekruteren. Iedereen kan erbij, ook de schijnbaar duizenden spionnen op pensioen die de Britse hoofdstad telt volgens Watch Dogs.

+ Limited mobility (© Ubisoft)

Eens in jouw team kan je hun klasse kiezen en ze wat perks geven. We spreken hier wel gewoon over een ninja of Deathstroke maken, niet iets ingewikkelds met een ton statistieken om in de gaten te houden. Die rekruten kunnen je achteraf helpen of je kan er naar fast travelen en ze zelf besturen voor een missie in de buurt. Als je wint, worden ze sterker en zo zit de gameloop in mekaar tot je de verhaal-missies onder handen neemt. Ook kan je wat bonussen krijgen met de verschillende voertuigen uit de metropool, maar zonder echte hands-on kan ik niet zeggen of de voertuigen nog steeds op bruine zeep rijden zoals in de vorige Watch Dogs-games.

Hoe hou je al die verhalen kwalitatief hoogstaand ?

De flashy missies, de resem gadgets, de vuurgevechten, alles wat we al kennen van Watch Dogs blijft bij het vertrouwde oude. De enige andere grote verandering voor Legion is dat je er een verteller bij krijgt om al die speelbare personages toch de juiste richting uit te laten gaan. Dat is een AI-stem die overigens tijdens de demo al wat op de zenuwen begon te werken (iets te C3PO naar mijn mening). Na de presentatie kon ik mij wel niet ontdoen van de twijfels over het hele Legion-systeem op de lange termijn.

Of ze elk verhaal boeiend gaan kunnen maken, valt nog af te wachten. (© Ubisoft)

Begrijp ons niet verkeerd, op basis van deze steekproef ben ik even benieuwd naar de release als jullie. Alleen zie ik niet hoe origineel en meeslepend elk van de rekruteringen kan gemaakt worden als je weet dat ELKE BURGER een nieuwe teamgenoot kan opleveren. Er zit permadeath in Watch Dogs Legion, dus een DedSec-lid moeten vervangen na een fout gelopen missie zal ongetwijfeld voorvallen. Maar hoe schrijf je zoveel verhalen? En vooral, hoe houd je ze kwalitatief hoogstaand? Mijn schrik is dat je na een aantal sollicitatiegesprekken door de code van het spel begint te zien en ofwel dezelfde missies met een kleine variatie op de neus krijgt, of de bouwtechnieken van de willekeurig gegenereerde verhalen begint door te hebben, met als gevolg dat het saai en repetitief zal worden.

Ik ben (gelukkig) geen waarzegger dus is het afwachten tot het finale product. Ik hoop alleen dat de Legion-mechanic de volledige spelduur interessant blijft. Want hoe afgewerkt al de rest er ook uitzag, buiten de rekruteringen is er absoluut niets nieuws onder de timide Londense zon. Misschien breiden ze nog de online modus uit? Geen flauw idee. In de gaten houden dus!

Watch Dogs Legion komt op 6 maart 2020 uit op pc, PlayStation 4, Xbox One en Google Stadia.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels