Marvel’s Spider-Man: Miles Morales review – kort maar krachtig

Peter Parker kreeg in 2018 een schitterend spel, maar nu is het de beurt aan Miles Morales. Net zoals Uncharted: The Lost Legacy is Marvel’s Spider-Man: Miles Morales een kortere ervaring die fans van het origineel spel moet bekoren en nieuwelingen moet bekeren. Is het een goede launch game voor de PS5, en is het nog de moeite waard om het te spelen op een PS4? Geekster moest zich tijdens het wandelen tegenhouden om twee vingers naar onze handpalm te bewegen en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Insomniac Games
Uitgever: Sony Interactive Entertainment
Platform: PS4, PS5
Aantal spelers: 1
Release: 12/19 november 2020

Reviewcopy op PS4 Pro gekregen via de uitgever.

Iedereen kan een held zijn

Onze nieuwe jonge held moet nu zowel zichzelf als de rest van de stad ervan overtuigen dat hij een echte Spider-Man is.

Miles Morales gaat verder waar Spider-Man en The City That Never Sleeps geëindigd waren. Hoewel je deze niet per se moet gespeeld hebben, zijn er toch een paar leuke verwijzingen in het plot van het nieuwste spel naar de voorgangers. Peter Parker vertrekt voor een paar weken met MJ naar het buitenland en laat de bescherming van de stad over aan de onervaren en nog niet zo lang door een spin gebeten Miles Morales. Onze nieuwe jonge held moet nu zowel zichzelf als de rest van de stad ervan overtuigen dat hij een echte Spider-Man is. Om het hem niet te gemakkelijk te maken, moet hij al snel opboksen tegen een nieuwe dubbele dreiging. Je zou trouwens denken dat New York na het fiasco met het fascistische Sable International veel te zwaar bewapende privé-milities zou verboden hebben, maar niets is minder waar.

Als je kijkt wat er hiervoor gebeurd is, heb je toch vragen bij deze beslissing.
Peter trapt het eventjes af. © Sony

Qua verhaal biedt Miles Morales dus wel iets leuks, maar zeker niets nieuws.

Deze missie van de nieuwe Spider-Man is uiteraard helemaal verwikkeld in het web van het persoonlijke verhaal van Miles. Hij brengt een warme cast mee van nieuwe personages, hoewel hier en daar een paar oudgedienden hun opwachting maken. Net zoals in Spider-Man schenkt Miles Morales evenveel aandacht aan de persoon onder het masker en diens relatie met vriend en vijand. De persoonlijke band met een slechterik die deels een goede reden heeft voor bepaalde acties maar het veel te ver drijft, een warme band met een moederfiguur en gezellig praten met je helper tijdens missies zijn ook plotpunten die terugkeren uit het vorige spel. Qua verhaal biedt Miles Morales dus wel iets leuks, maar zeker niets nieuws. Gelukkig hebben de makers de verleiding weerstaan om voor een grote openbaring te gaan. Hoewel je als speler meteen bepaalde grote plotelementen doorhebt, komt Miles zelf al snel diezelfde zaken te weten. Hoe voorspelbaar het verhaal ook is, de uitvoering ervan is weer zeer goed gedaan zodat emotionele momenten hun impact niet verliezen.

Miles Morales and friends
Miles brengt zijn eigen cast mee. © Sony

Woke

Een modern spel dat de sociale en economische realiteit van 2020 niet schuwt.

Miles Morales is verder een modern spel dat naast alle superheldenavonturen de sociale en economische realiteit van 2020 niet schuwt. Net zoals in Spider-Man zijn het kapitalistische en onethische acties van op winstbejag gefocuste one percenters die de antagonisten hun bestaansreden geven. Miles Morales gaat echter verder. Naast een niet-blank hoofdpersonage met links naar Puerto Rico zijn er daarboven nog andere elementen die je in het spel van voorganger Spider-Cop zelfs niet zou gevonden hebben.

Byeeeee Miles Morales
Een nieuwe, jongere podcasthost (JJJ is er ook nog hoor). © Sony

Je krijgt bijvoorbeeld een cadeau als je alle optionele missies voor de buurten hebt gedaan terwijl je staat voor een gigantische Black Lives Matter-muurschildering. Een reeks zijmissies gaat verder nog over een bepaalde rijke zak die koste wat kost delen van de sociaal diverse buurt Harlem wil bemachtigen.  Soms zegt Spider-Man tegen de criminelen die hij bevecht dat ze beter rijke huisbazen zouden bestelen dan noodbehoevende mensen. Miles gebruikt zonder problemen gebarentaal, spreekt Spaans wanneer hij er zin in heeft, en heeft een moeder die zich aan de politiek waagt en even populair is als AOC. De boomer-podcast van JJJ is ten slotte nu gecounterd met die van een vrolijke Generation-Z’er, en snorremans heeft daardoor (jammer genoeg) de weinige momenten waarop hij gelijk had in het eerste spel achterwege gelaten voor pure geprivilegieerde boomer-energie.

Verfijnde gameplay

De nieuwe krachten zijn heel goed gecombineerd met de vertrouwde gameplay.

Miles Morales heeft de al schitterende gameplay van het originele spel nog verfijnd. Net zoals in de comics (en animatiefilm of -reeksen) beschikt Miles over krachten die Peter niet heeft: hij heeft zijn bio-elektrische venom strike en kan kortstondig onzichtbaar worden. Deze nieuwe krachten zijn heel goed gecombineerd met de vertrouwde gameplay, en als je het origineel spel herspeelt, mis je deze nieuwigheden meteen. Je nieuwe krachten bouw je op door vijanden te raken of hen te ontwijken, waarna je venom punch bijvoorbeeld krachtige vijanden of hele groepen veel schade kan berokkenen. Dankzij je onzichtbaarheid heb je dan weer na een tijdje ook meer opties wanneer je niet ontdekt mag worden of kan je in het midden van een gevecht verdwijnen. Om je niet té veel té krachtige opties te geven, beschik je wel over de helft minder gadgets. Ten slotte kan je nu tijdens het sluipen ook van tegen een muur of plafond de vijanden uitschakelen.

Miles Morales venom attack
Je Venom geeft je krachtige nieuwe mogelijkheden . © Sony

Ook het immer zalige webswingen voelt vertrouwd maar verfijnd aan. Naast nieuwe animaties en meerdere nieuwe acrobatische toeren die je kan uithalen, kan je bijvoorbeeld je venom gebruiken om hoger en verder te springen vanop je web. Ten slotte kan je nu voor zowel je masker als je pak twee verschillende mods installeren, maar zijn de (nogal krachtige) verschillende krachten uit het eerste spel verdwenen. Dankzij een shortcut kan je je charged jump met een knop meteen doen.

seems fun Miles Morales
Miles heeft zo zijn eigen manier om te webswingen. © Sony

Naast grote wijzigingen zijn andere kleine irritaties ook verholpen

Naast deze grote wijzigingen zijn andere kleine irritaties ook verholpen: Je kan nu via een app op de telefoon van Miles zijmissies activeren, of zelfs kiezen welke “gewone” misdaad je snel wil verijdelen als je er zin in hebt. Je moet dus niet meer wachten op een random spawn. Wie de leukste momenten van Spider-Man wou herbeleven, moest dat via verschillende saves, Youtube of een volledig nieuwe playthrough doen, maar nu kan je alle verhaalmissies zoveel als je wil herspelen. Voor speedrunners zal het wel jammer zijn dat je niet alle cutscenes kan overslaan. De verschillende uitdagingen zijn veel minder irritant dan die van Taskmaster of Screwball dankzij een heel aanmoedigende Peter. Hij is een zeer goede leraar (hoewel zijn beslissing om Miles in het begin alleen te laten alleen achteraf de juiste blijkt), maar waar deze eeuwige armoedzaaier het geld voor al zijn hoogtechnologische trainingsinstallaties heeft gehaald, is ons ook een raadsel.

To PS5 or not to PS5?

De stad ziet er gewoon anders uit in de winter.

Zelfs als je niet voor de nieuwste console gaat, ziet Miles Morales er (iets) beter uit dan zijn voorganger. Nee, ook wij vinden de nieuwe look van Peter Parker niet geslaagd, maar gelukkig is dat een van onze enige negatieve punten (naast soms een grafische glitch). Er zijn dankzij de sneeuw en venom attacks wel meer particle effects op je scherm, maar vertraging krijg je er niet door. New York is nog steeds dezelfde map, maar Harlem is meer uitgewerkt en de stad ziet er gewoon anders uit in de winter. De animaties zijn weer heel vloeiend, en vooral tijdens het webswingen zie je de eigen stijl en onervarenheid van Miles en voelt hij anders aan dan Peter. Bij de nieuwe pakken zitten er ook een paar heel leuke bij en de photo mode is trouwens beter dan ooit. De laadtijden zijn ook zelfs op de PS4 en PS Pro best te doen, maar soms begint zelfs een PS Pro tijdens het spel veel lawaai te maken.

Verslaafd! Miles Morales
De jeugd van tegenwoordig, altijd en overal op de gsm. © Sony

De keuze: performance of fidelity op PS5? Beide!

Wie wél een nieuwe console heeft, staat een extra leuke ervaring te wachten. De laadtijden zijn bijvoorbeeld verdwenen, en dankzij de haptic feedback in je controller krijg je een uniek gevoel tijdens bijvoorbeeld het webswingen. Je staat wel nog voor een keuze: wil je een spel dat er nog beter uitziet met schitterende reflecties, details en ray-tracing, dan moet je voor de fidelity mode gaan. Enkel in de performance mode krijg je dan weer de bijzonder vlotte 60 fps (alle andere consoles moeten het doen met een stabiele 30 fps). Na een patch kan je zelfs beide modes combineren! Als je het spel nu koopt op PS4 (behalve de disc edition), krijg je hem later ook gratis op PS5!

Je eigen What’s Up Danger

Paradoxaal genoeg kan je soms ook het meeste onder de indruk zijn als je de framerate nog wat vermindert op PS4 of PS5. Je kan immers een mod gebruiken die je het unieke visuele bewegingseffect geeft van het schitterende Into the Spider-Verse. Vooral ‘s nachts in de sneeuw is het heel leuk je van een hoog gebouw te laten vallen en je eigen What’s Up Danger-moment mee te maken, hoewel ook de takedowns er in deze mode bijzonder goed uitzien.

Nog steeds mooie zonsondergangen in Miles Morales
New York ziet er anders uit in de sneeuw. © Sony

Bij de voice actors komen een paar oude bekenden terug, maar zijn het vooral de nieuwkomers in deze superheldenreeks die zich moeten bewijzen. Nadji Jeter brengt de jeugdigheid en onervarenheid van Miles zeer geloofwaardig en ook de prestatie van Jasmin Savoy Brown als Phin is zeer goed. Toch is het het vrolijke “Byeee!” van Ashly Burchs Danika dat ons bijblijft. Ook deze keer heeft John Paesano voor een passende soundtrack gezorgd. Het nieuwe thema van Miles blijft in je hoofd hangen (het komt dan ook voortdurend terug), en ook dat van een van de antagonisten klinkt niet slecht.

Miles Morales is kort maar krachtig

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is een heel leuke ervaring, maar is wel korter dan het originele spel. Wij hadden tussen de 15 en 18 uur nodig om het einde van de post-credit zoektocht te bereiken, maar dit was na zoveel mogelijk nevenactiviteiten zoals zijmissies, basissen en collectibles afgewerkt te hebben en soms gewoon gezellig rondgeswingd te hebben. Als je je haast, kan je het hoofdverhaal op minder dan 5 uur uitspelen. Een soortgelijke ervaring als The Lost Legacy dus, maar wel veel duurder. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of Miles Morales zijn prijskaartje waard is. Je krijg er wel een mooi spel dat een leuk verhaal heeft en als goede sequel de elementen van het originele avontuur verfijnt. Of je het nu op PS4 of PS5 speelt, je zal je amuseren.

Geïnteresseerd in Marvel’s Spider-Man of Miles Morales?

Schitterend

Marvel's Spider-Man: Miles Morales