Gloomhaven Early Access komt volgende week op pc

0

Gloomhaven wordt door een grote groep enthousiastelingen (waaronder wij!) gezien als één van de beste bordspellen van de laatste jaren, en misschien zelfs in de geschiedenis van de hobby. De tactische coöperatieve turn-based dungeon crawler heeft zo belachelijk veel opties en herspeelbaarheid, dat je aan één campagne gemakkelijk 100-200 leuke uren kan beleven. Een paar problemen: de doos is gigantisch, het spel neemt heel veel plaats in op je tafel en je groep moet heel veel samen kunnen komen. Vanaf 17 juli komt echter de early access uit van de pc-adaptatie! Hierdoor zal Gloomhaven misschien bij een groter publiek bekend worden.

Tactisch en Turn-based

Asmodee Digital en Flaming Fowl Studios hebben immers nauw samengewerkt met bedenker Isaac Childres om de schitterende ervaring van Gloomhaven in een videospel te transformeren. Dit betekent uiteraard watertanden voor fans van turn-based RPG’s zoals Divinity, Final Fantasy Tactics, XCOM, The Legend of Heroes of Shadowrun. Geen “real time with pause”, maar lang elke optie overwegen voor je je aanvallen of acties selecteert… Heerlijk! Net zoals in het bordspel moet je voor elk personage met kaarten een deck samenstellen. Elke kaart heeft een initiative value en twee acties, en je mag elke beurt twee verschillende kaarten spelen en van elke kaart een actie uitvoeren. Sommige kaarten kan je blijven gebruiken, en andere kaarten slechts éénmaal per scenario. Dit zorgt voor heerlijk tactische combinaties en beslissingen, want als je zonder kaarten of levenspunten zit, is je personage uitgeschakeld.

Een actie boven en een actie onder.

De basisgameplay neemt die van het bordspel over. (© Asmodee Digital)

Roadmap

De early access bevat (nog) niet alle content uit het bordspel, maar doet ook een paar unieke dingen. Zo zijn er voorlopig nog maar vier verschillende personages beschikbaar, en moeten de fans van de Tinkerer en Mindthief nog even wachten tot de herfst en de winter. De andere classes zouden dan ook pas in 2020 komen, als het spel helemaal afgewerkt is. De volledige campagne zelf komt trouwens ook pas later, want we krijgen in het begin enkel een soort roguelike-mode waarbij je kleine scenario’s speelt. Voorlopig speel je ook alleen, de co-op modus is jammer genoeg ook pas voor later. Over de content van de bordspel-expansion Forgotten Circles is er trouwens ook nog geen woord gerept.

Er zijn echter ook een paar unieke zaken die je niet (helemaal) in het bordspel zal vinden. De scenario’s in de roguelike-mode zijn immers nieuw. In deze modus zijn er naast Gloomhaven zelf meerdere andere dorpjes en steden te vinden waar je kan uitrusten, winkelen of andere zaken kan doen. Road Events komen niet altijd voor, want je hebt altijd de kans om iets onderweg mee te maken of ongestoord te kunnen reizen. Daarnaast overwegen de ontwikkelaars ook om durability voor je items in te voeren, waardoor je hetzelfde item niet oneindig lang kan gebruiken (of toch niet in het begin van het spel). Ook zou er grote mod support zijn waardoor wij al denken over classes, monsters en avonturen gemaakt door andere spelers.

Aftellen voor Gloomhaven!

De voorlopige roadmap. (© Asmodee Digital)

De early access zal op 17 juli lanceren aan €25. Als je bedenkt dat je gemakkelijk het drie- of zelfs vierdubbele betaalt voor het bordspel, is dat een heel goede deal voor mensen met kleine keukentafels of wie houdt van tactische RPG’s. Zoals altijd zal de game na de early access ook wat duurder worden. Verwacht je in ieder geval aan een grondige vergelijking met het bordspel hier op Geekster eenmaal de early access begint.

Bekijk hier alvast de trailer:

Als je toevallig een paar uurtjes op overschot hebt, is hier een stream van een vroege versie van het spel:


Geïnteresseerd in Gloomhaven of tactische turn-based RPG’s?

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties