Alex Agnew: “Ik wacht op de transgender superheld”

0

We mochten even samenzitten met de king of comedy Alex Agnew, naar aanleiding van zijn nieuwste show Be Careful What You Wish For. Samen met Alex hebben we het over de huidige stand van zaken in de popcultuur en zoomen we even in op comics en superheldenfilms. 

We hebben het gesprek even gecondenseerd in dit artikel maar indien jullie het volledig gesprek willen volgen, kan dit altijd via Castard op jullie favoriete podcast-app.

Punk & dystopie in comics

Alex Agnew - Comics

Momenteel op Alex’ leesstapel: East of West, Black Monday Murders & Outcast

Wie de podcast van Alex Agnew ‘Welcome to the AA’ niet beluistert, zal misschien verrast zijn wanneer je merkt wat een gigantische geek hij is. Wanneer we hem ontmoeten, vraagt hij na de introductie of we even kunnen letten op zijn winkelzak; hij was net naar de stripwinkel geweest maar moest nog even op de foto voor een magazine. De inhoud van de zak was een grote stapel comics in alle vormen en maten. Het was duidelijk dat hij verder keek dan de gemiddelde superheld van Marvel en DC.

Wat ben je momenteel zoal aan het lezen?
“Oh man, van alles! Ik ben ook heel chaotisch, ik lees alles door elkaar. Wat ik op dit moment heel cool vind en wat ik momenteel aan het lezen ben, is East of West. Veel dingen van publisher Image. Die heeft heel veel coole comics tegenwoordig, vind ik. Zo hebben die ook Sex Criminals, geen idee of die je kent? Outcast lees ik momenteel ook. Daarnaast lees ik nog DC, met de nieuwe Rebirth (hun recentste reboot, nvdr.). Daar ben ik ook weer echt alles van het lezen.”

Wat vind je van Tom Kings Batman?
“Ja, ik ben daar volledig in mee! Ik vond de Batman van tandem Greg Capullo/Scott Snyder ook goed tot aan het hele Metal-verhaal. Dat vond ik dan toch net iets te vergezocht allemaal. Op de duur zit je daar te lezen en denk je: “Nu ben je echt gewoon excuses aan het verzinnen om Batman in bepaalde situaties te krijgen.” Het enige wat ik wel heel cool vond, was de creatie van de Batman Who Laughs-figuur. Je voelt ook dat ze daar meer gaan mee doen.”

Er is er intussen al een statue van.
“Die heeft ook een soort van Judge Death-achtige uitstraling. Wat me doet terugdenken aan de 2000AD-comics van vroeger: Judge Dredd, Rogue Trooper, Hardware enzovoort. Gewoon het beeld van een dystopische toekomst, gecreëerd door een bende punkers uit de jaren 70. Toen voelde je nog dat die cultuur er heel hard in zat. Wat ik altijd een hele coole periode in de geschiedenis vond, jammer dat ik toen eigenlijk te jong was. Ik ben geboren in 1972 maar 1977 was het jaar van de punk. Toen ik eigenlijk helemaal fan was van dat genre, waren de jaren 80 bijna gedaan. Zo heb ik eigenlijk heel veel coole dingen gemist, puur door leeftijd, hé.”

“Da’s echt gewoon een periode die me heel hard aanspreekt. Ook de opkomst van Anarcho-Punk, die agressiviteit tegenover de overheid, die underground clubcultuur, en dat mis ik nu een beetje. Ik ben ook oud aan het worden, hé. Ik ben ook gewoon wat aan het zagen. De jeugd heeft nu zijn eigen cultuur en die moeten ze ook hebben. Ik moet die ook vooral niet goed vinden. Da’s het coole. Ik moet eigenlijk tegen de jeugd schreeuwen waar die mee bezig zijn! Zodat we dat generatieconflict behouden. Dat mag er wel zijn!”

Absoluut! Werkelijk een traditie die we moeten volhouden.
“Die generatiekloof komt er ook vanzelf, da’s het mooie eraan. Nu ben ik 45 en ik heb altijd met 1 voet bij de jeugd gestaan en nu voel ik dat ik dat echt niet meer heb. Dat ik naar een 15- of 16-jarige kijk en dat ik denk: Ik heb echt niets meer met jullie.”

Zoals de quote van in The Simpsons: “I used to be with it, but then they changed what ‘it’ was, and now what I’m with isn’t it. And what’s ‘it’ seems weird and scary to me.”
“Ja, dat gecombineerd met het mooie ‘The older I get, the better I was’. Als je over het verleden bezig bent, dan denk je ook dat je 10 keer beter was dan dat je eigenlijk was. Er was eigenlijk helemaal niets cool aan mij toen ik 16 jaar was maar nu kan ik doen alsof dat eigenlijk wel zo was.”

De hanenkam mag dan weg.
“Ja, da’s ook echt niet nodig. Als je dat als veertiger nog altijd doet, dan denk je toch ook: “Come on, grow the fuck up.” Sorry, maar er zijn echt andere manieren om nog punk te zijn op die leeftijd. Ik zeg niet dat je direct een kostuum moet aantrekken.”

Alex Agnew - Peter Pontiac

“Requiem Fortissimo van Peter Pontiac heeft de punk-feel die ik vaak zoek in comics”

Heb je Punk Rock Jesus gelezen?
“Ja, die heb ik gelezen en vond ik echt wel cool! Ik hou echt wel van zulke dingen. Je had zo’n Nederlandse strip indertijd: Requimen Fortisimo van Peter Pontiac. Dat was ook echt zo’n punkstrip uit de jaren 80. Die had een iconische figuur gecreëerd die terugkeerde in posters voor punkshows, want hij maakte daar artwork voor. De hoofdpersonages waren een soort van Sid & Nancy, vriend en vriendin in een postapocalyptische wereld zoals die werden afgebeeld in de jaren 80. Dat had Judge Dredd ook altijd. Je kan het dan niet laten dat hun beeld van de toekomst een reflectie is van de tijd waarin die leefden. Wat het ook direct heel boeiend maakt om te zien wat ze er nu mee doen. Als je ziet wat er in een East of West gebeurt, dat zie ook weer een kritiek op de dingen die we nu zien gebeuren.”

Net zoals Black Monday Murders, samen met East of West ook geschreven door Jonathan Hickman.
“Ik let soms op schrijvers en soms niet. Ik koop gewoon comics en achteraf zeggen mensen me dan dat die ook nog ander gekend werk geschreven heeft. Dat komt ook gewoon omdat er nu gewoon ook meer comics zijn dan vroeger. Je wordt echt overspoeld. Ik kan echt letterlijk elke week binnenstappen in de Mekanik Strip in Antwerpen en met een stapel buitenkomen. Na een tijdje hou je het gewoon ook niet meer bij. Er zijn wel namen die ik onthou maar dan merk ik dat dat ook allemaal oudere namen zijn zoals Alan Moore en Garth Ennis.

Comics reflecteren de tijdsgeest

Dat we dezer dagen overspoeld worden, is een understatement. Een grote speler in dit verhaal is dat de grote bedrijven zoals Marvel en DC de reeksen toegankelijk willen houden voor nieuwkomers en dat brengt heel wat reboots met zich mee. Tot op het punt dat het zelfs voor een ervaren lezer te veel wordt.

“Soms kan ik ook echt niet meer mee. Wat ik heb bij DC met Rebirth & New 52 is dat ik na een tijdje gewoon niet meer weet wie het personage is en hoe die past binnen de continuïteit. Het roept vooral veel vragen op: Wie ben je nu? Gaat dit verder op…? En heeft dit dan allemaal wel plaatsgevonden? Het wordt op een bepaald moment zo’n gedoe dat ik soms denk: “Kan er iemand nu eens niet gewoon een verhaal schrijven waar ik niet 10 andere referenties voor moet hebben om het te kunnen snappen.”

Lees je daarom nu wat minder Marvel?
“Nee, ik lees nog altijd Marvel. Er zijn nog wel een hoop reeksen die ik wel volg, maar zoiets is meer sporadisch. Ik ben ook meer aangetrokken tot one-offs. Echt specifieke verhaallijnen zoals bijvoorbeeld Thor: The God Butcher. Verhalen die gewoon cool zijn en ook een beetje op zichzelf staan. Andere voorbeelden zijn Daredevil: Back in Black waarin de superheld een zwart pak heeft. Ik lees echt vooral runs (een verzameling van opeenvolgende verhalen die één groter verhaal vertellen, meestal door één schrijver, nvdr.) zoals de run van Brian Michael Bendis en de geniale run van Frank Miller, die het personage samen met Kingpin een beetje gedefinieerd heeft zoals hij nu is.”

Alex Agnew snapt de nood voor diversiteit

“Diversiteit is echt iets van deze tijd en Marvel heeft dat altijd al gedaan.”

Marvel had een periode waarin ze diversiteit promootten. Het begon met een nieuwe Ms. Marvel, die nu een Pakistaans-Amerikaanse tiener is. Het ging toen verder naar een vrouwelijke Thor en Ironheart, een zwarte tiener die Iron Man verving. Toen merkte je eigenlijk al bij de eerder klassieke comicfans dat er een tegenreactie kwam. Hoe staat Alex tegenover deze nieuwe stroming?

“Ik vind dat dit iets van alle tijden is want dat is iets dat Marvel altijd heeft gedaan. In de jaren 70 zijn die ook volledig in de blaxploitation en de kungfu gesprongen met Shang-Chi: Master of Kung-Fu en Iron Fist, die dan weer wel heel blond en heel blank was. Toen Iron Fist uitkwam op Netflix, schreeuwden mensen WHITEWASHING! terwijl ik dan denk: “Nee, je moet de comics wel lezen. Toen het nog kon!” Luke Cage en Black Panther uiteindelijk ook, natuurlijk. Dat is iets wat Marvel heeft blijven doen. Het bedrijf is altijd heel erg van zijn tijd geweest en dat voel je wel. Je kan er ook niet aan onderuit.”

“Comics hebben altijd hun tijd gereflecteerd. We leven in een tijd waarin mensen eindelijk beginnen te ijveren voor meer diversiteit. Het is een tijd waar je als blanke, westerse heteroman een beetje onder vuur ligt. Voor de eerste keer in de geschiedenis zijn wij niet meer de goeie. Je voelt ook dat wij de voorbije… millennia… de geschiedenis geschreven hebben en nu zeggen andere mensen dat het hun tijd is. Zo verwacht ik, hij of zij kan eigenlijk nu al bestaan, eigenlijk de eerste transgender superheld.”

Die bestaat ongetwijfeld al.
“Maar ik bedoel een superheld die we allemaal kennen. Een mythische figuur die een kruising wordt van verschillende geslachten. Ik denk dan aan Orlando die om de 100 jaar veranderde van geslacht. Die ook voorkomt in The League of Extraordinary Gentlemen. Eigenlijk wordt daar, als we er stil bij staan, ook al jaren mee gespeeld. Die eigenschap maakt zo’n personage ook niet minder gevaarlijk of minder cool.”

Alex Agnew heeft geen probleem met zwarte James Bond

“Idris Elba als James Bond? Daar kan ik dus echt moeilijk een probleem mee hebben”

“Er zijn altijd gewoon heel boeiende personages van allerlei geslachten en dat hoeft ook niet belangrijk te zijn. Ik heb ook geen probleem met Idris Elba als de eerste zwarte James Bond. Het enige is natuurlijk: als hij undercover gaat in Moskou gaan ze hem toch snel vinden! Nu, het personage is altijd al gedefinieerd geweest als ‘Women want him, men want to be him’ en dat is Idris Elba. Daar kan ik dus echt moeilijk een probleem mee hebben. Er is veel beweging en uiteindelijk denk ik: je moet gewoon een beetje mee met uw tijd. Je kan daar heel kwaad over zijn, maar uiteindelijk: diegene die de hamer opheft, krijgt de krachten van Thor en dat kan ook een vrouw zijn.”

Vind je het belangrijk dat het een nieuw personage is of mag het een bestaand personage worden? 
“Voor de transgender superheld zou ik toch liever een nieuw personage hebben zodat het niet zo derivatief overkomt. Zodat je niet denkt dat het maar een afgeleide is. Dan toch liever dat ze voluit gaan en zeggen: dit is hem/haar/hun/zij (lacht).”

Een afgeleide zou de transgender superheld oneer aandoen want er zijn ook al een hoop afgeleiden waarin ze het geslacht hebben aangepast. Denk maar aan Superman en Supergirl, Batman, Batgirl en Batwoman.

“Van die laatste komt er ook een reeks met Ruby Rose, die zo mooi androgyn is. Je kan daarvan zeggen dat het een knappe vrouw is maar evengoed dat het een mooie man is. Je voelt echt heel hard dat dit momenteel het thema is.”

Als we dan even hebben over Ruby Rose en de tijden waarin we leven: Ruby is moeten stoppen met sociale media omdat die continu werd lastiggevallen door fans die bleven scanderen dat ze niet Batwoman is. Ze is als actrice ook lesbisch en dat werd ook gebruikt.
“Ik denk zelfs dat ze biseksueel is want tegenwoordig ben je niet meer het een of ander, is iedereen ook genderfluïde. Wat ook goed is voor mij hoor, in plaats van 50% kans heb je nu 100% kans! Het is eigenlijk het verbreden van de markt, wat op zich niet zo heel erg is (lacht). Ik ben jammer maar helaas hetero. Ik kan er echt niets aan doen, het is gewoon zo. Zo mooi uw snor ook is! Je hebt schoon ogen en een toffe snor maar dat is het ook!

Sympathie voor Thanos

Black Panther had een gigantische impact het voorbije jaar dus we konden niet anders dan daar wat dieper op in te gaan. Zeker als we praten over diversiteit bij Marvel, was de film een belangrijke mijlpaal. Ook Alex kon er niet om heen.

Black Panther was niet de beste Marvel-film, maar wel een heel belangrijke, omwille van het feit dat je een eerste zwarte Afrikaanse superheld hebt en geen African American. Ook het hele concept van Wakanda, een mythisch rijk in het hartje van Afrika waar we ons voor de verandering eens niet voor moeten schamen. Niet het arme Afrika die we hebben uitgebuit maar een superland waar ze geavanceerder zijn dan ons allemaal. Dat zijn allemaal heel coole zaken.”

Wat vond je van Avengers: Infinity War?
“Waar ik het meeste schrik van had bij die film, was dat ze eigenlijk 8 jaar lang zeggen: “Thanos komt eraan.” Maar toen moest hij die verwachtingen inlossen. Als dat een figuur werd zoals in X-Men: Apocalypse, dan was dat eigenlijk jarenlang wachten voor niets. Maar Thanos bleek zo’n boeiend personage met een motivatie die je snapt. Als kijker zit je daar en ergens denk je “Ja, je hebt eigenlijk wel een punt.”

Zijn uitvoering was wat wel wat minder.
“Ja, maar hoe zou je het dan anders doen?”

Je kan toch de Infinity Gauntlet gebruiken om meer resources te maken?
“Ik vond zijn manier leuker. Ik heb liever meer plaats dan meer resources. Ik ben sowieso voor meer parkeerplaats en minder gedoe. De kans krijgen om de parkeerplaats twee keer zo groot te maken? Euuuh, nee, laat die maar even groot! Doe gewoon den helft weg!”

“Het mooie aan die film is ook: die gaat gewoon uit van het ergste van de mensheid. Diens filosofie is eigenlijk ‘We all know that the world has people we can do without.‘ Als je zonder gevolgen op die knop zou kunnen duwen en die zouden weg zijn, zou je dat dan doen? Dat is een heel interessant gegeven. Zeker als jij daar geen gevolgen voor moet dragen. Als jij niet bestraft wordt voor hetgeen je doet: op die knop duwen en een bepaalde bevolkingsgroep is weg. Volgens mij moet je dan van heel goeie huize zijn om dat niet te doen.”

Alex Agnew - Thanos

Infinity War gaat gewoon uit van het ergste van de mensheid.

“Eigenlijk heb je in dezelfde trend die keuze van The Joker in The Dark Knight met die twee boten en de gevangenen. Waarin die ene gevangene gewoon de knop buiten gooit en zegt: “Zo slecht zijn we nog niet” en dat er nog hoop is voor de mensheid. Je hoopt uiteraard ook als er iemand is die de kracht heeft om zulke zaken te doen door met zijn vingers te knippen, dat hij dat niet doet.”

“Wat een prachtig moment was dat ook, wanneer Thor zijn Stormbreaker in Thanos ramt en hij zei: ‘You should have aimed for the head.” Het mooie is ook, toen ik de film bekeek op de eerste dag in de bioscoop en de laatste scène komt met Thanos die vredig voor zich uit staart, dat je gewoon niets hoort in de zaal. Complete stilte. En je weet natuurlijk dat zijn vingerknip en de gevolgen ervan, ook omkeerbaar zijn. Maar eerlijk: ik had het ook totaal niet erg gevonden mochten ze het hierbij gelaten hebben en gezegd hebben dat dit het einde is.”

Dat zou wel heel ballsy zijn!
“Wat ik cool had gevonden, was dat ze gewoon zeiden dat dit het einde is van het huidige Marvel-universum. Dat je gechoqueerd bent dat de slechterik gewoon wint. Hoe mooi was dat geweest!”

Maar ook, Black Panther was nog maar net voorbij en da’s een gigantisch succes. Om er dan de volgende film een eind aan te maken…
“Ja, voilà, dat zou straf zijn. Maar losstaand daarvan, ik vind dat de film de perfecte climax was voor al die jaren film. Ze zijn er echt gewoon in geslaagd.”

Het sterke is ook dat ze van Thanos het hoofdpersonage gemaakt hebben. Je volgt hem en hoe hij zijn doel bereikte en op het einde voel je eigenlijk zelfs ook sympathie.
“Zeker als hij de knip doet, hij komt in die wereld terecht met de jonge Gamora en dat die tegen hem zegt: ‘and what did it cost you?‘ en die antwoordt met ‘Everything’. Je merkt ook, als hij haar opoffert, dat hij dat echt erg vindt.”

Hopen op evolueren

Alex Agnew - James Gunn

“Je hoopt toch dat mensen evolueren doorheen de jaren.”

Gamora brengt ons naadloos naar Guardians of the Galaxy en de controverse rond het ontslag van de regisseur. James Gunn werd eerder deze zomer ontslagen vanwege tweets die de man 10 jaar geleden schreef. Intussen had hij al zijn excuses aangeboden voor de smakeloze tweets. Na een gesprek tussen Ben Shapiro en James Gunn begon een rechtse groep in Amerika heisa rond de tweets te maken met als resultaat dat Disney zich genoodzaakt voelde de regisseur te ontslaan.

Wat vind je van de hele hetze rond het ontslag? De vraag is nu: Vanaf wanneer kan je iemand veroordelen voor iets dat hij gedaan heeft, ook al heeft hij eigenlijk zijn excuses al aangeboden?
“We leven in onwaarschijnlijk ongenuanceerde tijden. Ik kan wel ter verantwoording geroepen worden voor dingen die ik 10 – 15 jaar geleden heb gezegd maar wat als ik dan zeg: ‘Ja, maar ik ben intussen van gedacht veranderd’. Dat is precies iets wat niet kan. Politici doen dat nooit, niemand doet dat. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat zei.”

“Mochten ze refereren naar een interview van toen, zou ik zeggen dat ik toen 30 jaar oud en net bekend was. Dat ik toen een statement moest maken, zodat je me kende. Nu ben ik 18 jaar verder en kan ik stellen dat de dingen die ik toen heb gezegd, nu niet meer zou zeggen omwille van de weg die ik heb afgelegd. Je moet ook ergens geloven dat een mens evolueert doorheen de jaren.”

“Het mooiste dat ik al ooit gezien heb, was een kerel met een tribal op zijn schouder en die had er een asterisk achter gezet met eronder: ‘I was 18 at the time‘. Dat is exact hoe het moet zijn, hoe je met dingen moet omgaan. Iedereen heeft jeugdzondes. We hebben allemaal op momenten domme dingen gezegd en dingen gedaan die niet slim zijn. Of ook gewoon tijden die veranderen! Er was een tijd dat ik in mijn show het woord ‘neger’ kon gebruiken zonder dat de zaal zich ongemakkelijk voelt, gewoon omdat het toen normaal was. Dat is iets dat ik nu gewoon niet meer zou doen omdat ik de gevoeligheid ervan snap.”

“Als mensen me ervoor zouden afrekenen, dan zou ik zeggen dat het andere tijden waren. Dat de tijd anders was, dat ik zelf anders was en de maatschappij anders was. Er zijn intussen veel dingen gebeurd en wat je dan best doet, is jezelf bijsturen.”


Dit is het eerste deel van een langer gesprek met Alex Agnew. In het tweede deel praten we over de nieuwe projecten van Alex en hoe hij om gaat met de gevoelige onderwerpen uit zijn nieuwste show.
Alex Agnew speelt ‘Be careful what you wish for’ op 30+31/5/19 en 1/6/19 in het Sportpaleis Antwerpen. Enkel voor die laatste show zijn nog tickets beschikbaar.  Ook voor de afscheidsshow van Diablo Blvd zijn nog tickets beschikbaar. Alle info op www.alexagnew.be
Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties