Andor review: rebel without a cause

Het is intussen alweer 6 jaar geleden dat er voor het eerst een film zich afspeelde in het Star Wars-universum maar niet over de Skywalkers ging. Rogue One is, misschien daardoor, voor mij nog altijd een van de beste Star Wars-films. Maar het verhaal leek afgelopen, tot Disney+ nieuwe mogelijkheden bood. En zo zorgt nu de reeks Andor voor het achtergrondverhaal van Cassian, de rebellenleider.

Afleveringen gezien: 2/12

Terug naar het begin

Vijf jaar voor de gebeurtenissen van Rogue One is Cassian Andor (Diego Luna) niet zo goed bezig. Op planeet Morlana One zoekt hij in een louche bar naar een meisje van de planeet Kenari die zijn zus blijkt te zijn. Ze is er niet maar hij trekt wel de aandacht van twee sentry guards van bedrijf Pre-Mor die hem willen uithoren. De confrontatie loopt slecht af, waardoor Deputy Inspector Karn (Kyle Sollor, Poldark) een opsporingsbevel tegen hem uitvaardigt. Die bereikt ook de planeet Ferrix, Cassian z’n uitvalsbasis.

andor

Het is wel al snel duidelijk dat Cassian hier nog niet de held is die we in Rogue One leren kennen.

Daar woont hij bij Maarva (Fiona Shaw, Killing Eve) en de stotterende robot B2EMO. Oude vriendin Bix (Adria Arjona, Good Omens) runt er een sloperij en heeft contacten aan wie Cassian iets wil verkopen. Haar vriend Timm (James McArdle, Mare of Easttown) is echter wat jaloers op hun relatie. En net wanneer Karn een team van Pre-Mor verzamelt om achter Cassian aan te gaan, arriveert ook een mysterieuze man (Stellan Skarsgard) die op zoek is naar hem.

Andor geeft nog niet alles prijs

Het is best moeilijk om je op twee korte afleveringen een beeld te vormen van hoe een reeks zal uitdraaien. Met beide afleveringen onder de 40 minuten was ik best verbaasd dat het zo snel ging. Er worden meteen al veel personages geïntroduceerd, maar hun verband met Cassian wordt niet altijd meteen uitgelegd. Deze reeks zet je dus niet zomaar in de achtergrond op. Aangezien ik een meer casual Star Wars-fan ben, wist ik ook niet meteen hoe het op dit moment met het Empire en zo gesteld moet zijn. Dat wordt waarschijnlijk later nog belangrijker, want we weten immers waar we naartoe gaan.

Er valt nog veel te ontdekken en ik gok dat de puzzelstukken dan wel samenvallen.

Het is wel al snel duidelijk dat Cassian hier nog niet de held is die we in Rogue One leren kennen. Hij doet toch al meteen iets best verrassends, waardoor hij nog iets meer anti-held is. Ook de mysterieuze zoektocht naar z’n zus en flashbacks van zijn leven als kind op Kenari intrigeerden al. Er worden dus meteen al wat vraagstukken opgezet die wel als een rode draad door het eerste (en misschien ook tweede seizoen) zullen doorlopen. Er valt nog veel te ontdekken en ik gok dat de puzzelstukken dan wel samenvallen. Het script is dan ook van de hand van Tony Gilroy, die met credits als Rogue One en de Bourne-quadrilogie(?) een spionachtige setting wel gewoon is.

Op technisch vlak krijgen we ook weer de kwaliteit die we gewoon zijn. De cast heeft zowel vaag bekende gezichten zoals Arjona en Sollor als kleppers als Shaw en Skarsgard. Maar het draait natuurlijk om Diego Luna, die ik nog altijd heel graag bezig zie in deze rol. Aan de visual effects is in deze twee afleveringen nog niks aan te merken, met enkele mooie ruimteshots. Maar vooral het production design van Luke Hull (Chernobyl) trekt je meteen in de nieuwe, ietwat grauwe wereld en brengt diezelfde vibe die Rogue One ook had. Daarnaast is het nog uitkijken naar wat Nicholas Britell (Moonlight) nog muzikaal uit z’n mouw schudt. Of Andor een succes wordt, hangt nog wat af van hoe het verhaal verder gaat, maar het heeft alleszins wel goeie kaarten in handen.

De eerste drie afleveringen van Andor zijn vanaf 21 september te bekijken op Disney+ met daarna elke week een nieuwe aflevering.

1