Tekken 8 review: geniale vuistenkletserij

Voor fans van fighting games zijn het hoogdagen. De verwennerij met kleppers zoals Guilty Gear Strive, het recente Street Fighter 6 en nog recentere Mortal Kombat-revival doet de fighting scene al een tijdje weer opleven. Meer nog, het is als oude rot hartverwarmend om te constateren dat het fighting genre allesbehalve doodverklaard kan worden. Het was dan ook ondenkbaar dat die andere grote fighting klepper, Tekken, met nota bene de langstlopende storyline uit het videogamelandschap, kon achterblijven. En nu, begin 2024 is het eindelijk zover. Tekken 8 wordt, fists first, op ons losgelaten. En wat voor fists.

Reviewcopy op PS5 verkregen via uitgever.

TEKKEN™8 ©Bandai Namco Entertainment

Laat ons meteen de deur in huis trappen. Tekken 8 is zoveel meer dan wat Tekken 7 ons te bieden had. Het verbetert duidelijk bestaande Tekken-mechanieken, voegt nieuwe toe en biedt op de koop toe behoorlijk wat meer toegankelijkheidsopties aan. Het gebeurt weinig dat een franchise zo aan de slag gaat met de vele kritiekpuntjes van vorige edities en ze één voor één lijkt aan te pakken. Daarvoor alleen al verdient het Tekken-team hulde, dit kan immers alleen mogelijk gemaakt worden door voldoende onderzoek en interactie met de fans, zowel positief als negatief. De vele closed network-tests en bétatesting naar aanleiding van de release hebben overduidelijk meer dan hun waarde gehad. Met nu 32 personages met elk een duidelijke, eigen speelstijl is er voor ieder zeker wat wils.

Een verhaal om Jun tegen te zeggen

Deze Tekken is strak, polished en heerlijke pulp. In een erg cinematische opeenvolging van scènes doorloop je het laatste seizoen van wat voelt als de Mishima-versie van Succession. Maar voor je erin duikt, krijg je de gelegenheid de vorige 7 “seizoenen” in sneltrein achter elkaar te zien in een gestyleerde en hypersnelle samenvatting van wat er allemaal doorheen de jaren gebeurd is. Toegegeven, er worden meer dan gemiddeld wat personen in vulkanen gesmeten. Een leuke toevoeging om meteen de waanzin van de eerste acte in de verhaallijn van Tekken 8 te snappen. Het lijkt banaal, maar draagt oprecht bij aan de gravitas en world building van de verhaallijn. Doorheen het verhaal word je ook af en toe nog eens getrakteerd op PS-era graphics, wat een hilarische onderbreking is van de serieux waarmee Kazuya je aan het aanstaren is.

Is het een tutorial in vermomming? Absoluut niet.

Gevechten gaan naadloos over in cutscenes en vice versa. Het is een delicate balans waar sommige fighting games (kuch Guilty Gear Strive kuch) mee sukkelen, maar Tekken 8 voelt aan alsof ze net de juiste balans bewandelen. Uiteraard blijft het onnodig over the top en pulpy zoals we gewend zijn met uitdagende, unieke gevechten. Hoewel het niet echt slaagt in de introductie van sommige personages (ineens verschijnen ze en iedereen accepteert hen meteen), blijft het een aangenaam vehikel en deftig verhaal dat weliswaar kort is, maar je toch enkele uren kan vasthouden door de strakke regie ervan. Ook qua voice acting blijft het topkwaliteit bieden, met enerzijds iconische geluiden zoals Panda en King hun gebrul, anderzijds het talent van niemand minder dan Vincent Cassel als Victor, een soort Franse bejaarde versie van John Wick. Het contrast is er qua toon en ook gesproken talen (de whiplash van plotsklaps Duits te horen), maar het werkt op één of andere manier toch wel.

TEKKEN™8 ©Bandai Namco Entertainment

Is het een tutorial in vermomming? Absoluut niet. Het introduceert de verschillende nieuwe mechanieken helemaal niet en focust puur en alleen op de waanzin. Maar gelukkig is daar een ander verhaal om het op te vangen, Arcade Quest.

Een andere queeste

Wie Arcade Quest doorstaat, heeft alle kennis in huis om online zijn mannetje te staan.

Arcade Quest is een ander groot deel van de singleplayer-ervaring van Tekken 8 en eentje die veel meer gebouwd is om je elk aspect van de nieuwe mechanieken te laten ontdekken. In Arcade Quest ben je een jonge Tekken-speler die van arcade naar arcade trekt om mensen op hun spreekwoordelijke doos te geven. Daarbij word je stapsgewijs geïntroduceerd tot verschillende oude en nieuwe Tekken-mechanieken, zoals het Heat-systeem en de typische Tekken juggle combo’s. Het doet enorm denken aan de World Tournament-modus in Street Fighter 6, waar je met je eigen fighter tutorials doorloopt in een overworld. Deze manier om tutorials minder saai te maken of te laten aanvoelen als checklist of kluswerk, is een mooie nieuwe evolutie. Arcade Quest slaagt er dan ook in om ons als speler, laag per laag, mee te nemen in de vele nuances die Tekken 8 ons te bieden heeft. En het zijn er heel wat. Wie Arcade Quest doorstaat, heeft alle kennis in huis om online zijn mannetje te staan.

tekken 8
TEKKEN™8 ©Bandai Namco Entertainment

Feel the Heat

De belangrijkste nieuwe toevoeging in Tekken 8 is het gebruik van het Heat-systeem. Bepaalde movesets ontgrendelen je personage en zetten die in Heat-mode, een modus waarbij het personage extra krachtig is, meer chip damage veroorzaakt (damage die veroorzaakt wordt ondanks het blokkeren ervan), toegang geeft tot meer moves en dus combo’s én toegang tot een krachtige finisher, die de Heat-mode meteen beëindigt. Heat-mode is beperkt in tijd én je kan het maar één keer per gevecht gebruiken, dus het timen ervan is een volledig nieuw aspect dat een stevige laag tactiek in het spel injecteert. Dit is vooral te merken in de wedstrijden tegen echte spelers. Het doet enorm denken aan de Dynamax-mechaniek uit Pokémon, maar dan in een fighting game gegoten.

Agressiviteit wordt beloond en gevechten zijn soms voorbij in een flits.

Deze toevoeging, gecombineerd met kleine tweaks en moves met super armor (waarbij je niet flincht van counters), maakt dat elk gevecht altijd aanvoelt als een stevige uitwisseling van vuisten, voeten, klauwen en wapens. De schaduwzijde ervan is dat Tekken 8 meer dan zijn voorgangers aanvoelt als een hyperagressieve variant ervan. Agressiviteit wordt beloond en gevechten zijn soms voorbij in een flits.

TEKKEN™8 ©Bandai Namco Entertainment

Een andere toevoeging is het gebruik van Special Style, waar je met één druk van de knop toegang krijgt tot de meer complexere moves van personages waardoor je geholpen wordt in het opbouwen van je combo game. Hoewel Special Style niet zo diep gaat als de vergelijkbare modus in Street Fighter 6, is het vooral voor nieuwkomers een welgekomen vehikel om meteen spectaculaire krijgskunsten te laten zien. Maar ik gok dat pro-spelers vooral bij de eigen speelstijl zullen blijven. Daarbovenop heeft de game het grootste repertoire toegankelijkheidsinstellingen die ik in een fighting game tot nu toe heb gezien.

The Ghost in the Shell

Een iets baanbrekender en imposant aspect aan Tekken 8 is dat het je toelaat om Ghost-data van andere spelers te bekampen. Elke speler die online speelt, heeft de gelegenheid om een AI te trainen op diens vechtstijl, waar andere personages of jijzelf dan kunnen tegen trainen. In de lobby kan je bijvoorbeeld tijdens het wachten op een wedstrijd het alvast opnemen tegen de ghost data van die speler. Zo kan je in theorie de ghost data van iemand downloaden, die ad nauseam bekampen tot je elke gedraging kan counteren en dan het IRL tegen die persoon opnemen, getraind op zijn speelstijl. Ik voel de rivaliteit en training arcs al aankomen. Bij het testen heb ik ook gemerkt dat mijn Victor-ghost bijvoorbeeld veel de neiging had om de combo’s te gebruiken die ik steeds weer bovenhaalde. Dit is duidelijk een manier om AI op een correcte manier aan te wenden in games zonder hiervoor design copyright te schenden. Neen, hier wordt AI gebruikt om de algemene game-ervaring te versterken. Meer nog, het kan zelfs inspirerend werken voor de spelers. Net als in Mario Kart, zijn de fighting ghosts potentiële bakens om naartoe te streven. Dit zijn de evoluties die ik wil zien.

Dit is duidelijk een manier om AI op een correcte manier aan te wenden in games zonder hiervoor design copyrights te schenden.

tekken 8
TEKKEN™8 ©Bandai Namco Entertainment

Neem daarnaast een zeer uitgebreide Practice-modus, waarbij je een weelde aan opties hebt om bepaalde combo’s te testen. Tekken 8 haalt meer dan ooit alles uit de kast om de speler bewust te maken en te trainen in de kleinste nuances van elk personage. Door de grote verscheidenheid maakt het duidelijk dat iedereen het wel in zich kan hebben om te slagen in deze game, en zich een echte Tekken-speler te noemen. Die ambitie is tastbaar, voelbaar. Tekken 8 wil je vooral een aangenaam gevoel geven. Die grote progression wall uit de vorige games? Baksteen na baksteen wordt die steeds meer afgebroken, tot je jezelf betrapt op de executie van een 10-hit aerial combo die dan nog eens verlengd wordt door je eigen aangeleerde Heat-chain. Magisch.

Now the real combat begins

We waren wat bang voor de online servers, iets waar Tekken 7 enorm onder te lijden had. We kunnen blij melden dat de meeste wedstrijden die we speelden zonder enige framedrop passeerden en het tot nu toe een van de meest cleane ervaringen is geweest in online fighting-games. De toevoeging van Ghost Data in die lobby’s maakt het wachten ook veel aangenamer en brengt de nodige afwisseling tussen het trainen door. Het is voorlopig nog afwachten hoe de servers gaan reageren met de influx van nieuwe spelers op release, maar hopelijk even vlot als het op tijd van schrijven gaat.

Het gebeurt weinig dat een game zo’n sterke indruk kan maken, zeker in het fighting game-genre. Maar Tekken 8 doet het, met verve. Tekken 8 is niet minder dan het summum te noemen van fighting games tot nu toe. We worden verwend. En dat voelt goed, voor de verandering.

Tekken 8 is te koop bij bol.com

We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.

Geïnteresseerd in de laatste nieuwe games?

Best in class

Best in class
5 5 0 1
Tekken 8 slaagt erin om de weg te tonen naar een nieuwe generatie fighting games, waar toegankelijkheid en meesterschap hand in hand gaan. Gedaan zijn de dagen van tegen stalen muren techniek stoten en het noodzakelijk opzoeken van tutorials om de game en meta te leren spelen. Tekken 8 geeft ons zoveel opties en mogelijkheden om te evolueren in de stijl die we willen, dat je het alleen maar kan bewonderen. Het past daarnaast veel kritiekpunten uit het verleden ten goede aan en is daardoor voorlopig in onze ogen de meest geslaagde fighting game to date. Hulde aan het Devil Gene.
5/5

RAAK

• Heel uitgebreide tutorial die je stapsgewijs leert kennen