Hidden Through Time 2: Myths & Magic review – fabelachtige zoektocht

Op zoek gaan naar kleine figuurtjes en objecten is een leuke bezigheid als je iets ontspannends wil doen. Vooral wanneer de schattige tekenstijl ook wat animatie heeft. Hidden Through Time 2: Myths & Magic brengt meer van Hidden Through Time, en nu ook op Nintendo Switch. De ‘Waar is Wally‘-like brengt enkele kaarten waarop je kunt gaan zoeken met verschillende thema’s, maar heeft ook andere functies om uit te proberen.

• Ontwikkelaar: Rogueside
  • Uitgever: Rogueside
  • Release: 5 Oct, 2023; 23 januari 2024
  • Platformen: PC, iOS, Google Play; PlayStation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch

Reviewcode op Nintendo Switch verkregen via uitgever

Het orginele spel, Hidden Through Time, nam je mee doorheen verschillende momenten in de geschiedenis. In Hidden Through Time 2: Myths & Magic ga je, zoals de titel aangeeft, enkele mythen en magische periodes door. De kern van het spel is simpel: per map zijn er een aantal items die je moet vinden, en waarvoor je ook een tip kan krijgen om je te helpen in je zoektocht. Daarnaast is er ook eenzelfde item per thema dat verstopt is zonder hint en dat je nodig hebt om het extra level vrij te spelen.

Campagnes met thema

Het verschil met de eerste installatie van het spel zijn de thema’s. Je krijgt vier campagnes met telkens 8 kaarten. De campagnes zijn 1001 nachten, Griekse mythen, Middeleeuwse tijden en Magische 80’s. Middeleeuwse tijden is eerder een D&D-campagne, inclusief schattige Uilberen en goblins. Magische 80’s gaat in op Stranger Things en pubers met magie. 1001 nachten en Griekse mythen zijn exact dat. De eerste gaat over Sinbad en Aladdin, de tweede neemt je mee met Odysseus en Herakles, maar ook de Griekse goden.

Hidden Through Time 2: Myths & Magic
© Rogueside

De 8 kaarten per thema volgen telkens een gelijkaardige opzet. Er is een voice-over die elke kaart inleidt en aangeeft waar de helden mee bezig zijn. Er is een kleine tutorial over hoe je moet spelen en dit kun je op elk moment opnieuw bekijken. En dan krijg je een aantal items. Dit begint met een vijftal op een eerdere kleine kaart in het begin. Je klikt op gebouwen, tenten maar ook kisten om ze te openen. Je eindigt met tot 17 items op de latere kaarten. Als je de extra items vindt op al deze kaarten, krijg je ook telkens een extra level waarop je enkele items kan vinden. Alles vinden zal je in totaal tussen de 6 en de 8 uur kosten.

Hidden Through Time 2: Myths & Magic @Rogueside
© Rogueside

Looks en spelervaring

Het geheel ziet er erg mooi en schattig uit. Alle characters en items zijn gedetailleerd gemaakt en hebben elk hun eigenheid. Op die manier herken je ze steeds en zijn ze niet verwarrend in een wirwar van zoveel verschillende dingen op de kaart. Al kunnen sommige wel eens te veel op elkaar lijken, zoals verschillende witte eieren waarvan er één de juiste is en je die enkel kunt ontdekken door de vorm van het ei. De figuurtjes kunnen ook bewegen en hebben animaties en geluiden wanneer je op hen klikt, en kunnen ook een pad hebben waarop ze heen en weer lopen. Dit brengt het geheel tot leven en maakt het ook interessanter tijdens het zoeken. Er speelt telkens thematische muziek op de achtergrond, passend voor de kaart waarin je aan het spelen bent. Er is niets bijzonders aan, maar ook niet storends.

Hidden Through Time 2: Myths & Magic
© Rogueside

Daarnaast zijn er sommige items die je enkel in een bepaald weertype kunt vinden. De kaarten kun je wisselen tussen bijvoorbeeld zonnig en bewolkt, of zomer en winter. Wanneer je wisselt zijn sommige items wel te vinden, maar hebben ook personen en items zich verplaatst. Zo kun je grappige dingen vinden, en soms zelfs referenties naar bijvoorbeeld The Witcher. Helemaal anders zijn de kaarten nooit, maar het voegt wel wat extra toe. Dit is nieuw voor Hidden Through Time 2: Myths & Magic. Het is wel jammer dat het niet mogelijk is om de tips te verbergen tot je ze ook echt wil lezen. Wanneer je een kaart opent, is één tip altijd meteen open. Er zijn verder ook geen opties om dit aan te passen.

Meer Myths & Magic

Het zoeken en vinden kan best snel gaan, hoewel sommige items best goed verborgen zijn. Maar over het algemeen zul je niet heel lang nodig hebben om alles te vinden. Gelukkig kun je wel elke kaart resetten en later opnieuw spelen of aan iemand anders geven. Je hebt ook de mogelijkheid om in de online community kaarten te vinden. Er zijn er al heel wat te vinden en sommige zijn best uitgebreid. Deze zijn gemakkelijk te vinden en je kunt zien of anderen positief waren over de kaart om in te schatten of het je tijd waard is.

Hidden Through Time 2: Myths & Magic
© Rogueside

Daarnaast kun je ook zelf kaarten maken. Je hebt daarbij toegang tot alle items, kunt kleuren veranderen, de grond inkleuren naar keuze etc. Het zorgt ervoor dat je heel creatief kunt omgaan met alles wat je in de campagnes al zag. Praktisch elk item kun je als een te vinden object zetten, en er dan een eigen tip aan toevoegen. Ook het weer of de tijd van het jaar kun je instellen, om je kaarten anders te maken. Het is ook te verwachten dat, net als bij het eerste spel, deze installatie nog een DLC zal krijgen en dus je mogelijk nog meer kaarten hebt om uit te spelen.

© Rogueside

Op de Switch

Deze review vond plaats op de Nintendo Switch. Het spel op deze console spelen heeft zo zijn voor- en zijn nadelen. De voordelen zijn vooral dat je het gemakkelijk ergens mee naartoe kan nemen, waarvoor dit soort spel ideaal is. Daarnaast kun je het touchscreen gebruiken en door de kaart swipen en tikken wanneer je iets gevonden hebt. Dit is een erg leuke ervaring en geeft je meer het gevoel van in een Waar is Wally-boek bladeren. Op groot scherm ziet alles er ook kraakhelder uit en dan kun je samen met anderen op zoek naar items.

De nadelen zijn dat de kaarten niet altijd snel laden, zoals ook de overgang van weer of tijd van het jaar soms net wat te lang duren. Daarnaast is het zelf creëren van kaarten soms nogal lastig, en vooral het bladeren doorheen items lijkt niet correct te werken. Dit zorgt ervoor dat die optie van het spel niet vlot verloopt. Het vinden en openen van kaarten gemaakt door de community is gelukkig geen enkel probleem. Hopelijk brengen toekomstige updates een uitkomsten voor de laad- en structuurproblemen.

Hidden Through Time 2: Myths & Magic
© Rogueside

Verdict

Hidden Through Time 2: Myths & Magic brengt meer van hetzelfde met een verbeterde versie van de kaartenmaker-architect, meer items en thema’s en de weeropties. Een leuk spel die de Waar is Wally-noden vervult op een fijne cartoonachtige wijze met een aangename positieve sfeer. Op de Switch is het touchscreen een mooie extra, de laadtijden zorgen soms wel voor wat langere wachttijden. Voor 12,99 euro voelt dit een beetje mager aan, maar wel met online toegang tot veel meer kaarten die met de tijd nog talrijker zullen worden. Voor de Switch moet de architectenmodus wel nog een update krijgen om echt bruikbaar te zijn.

Meer informatie over Hidden Through Time 2: Myths & Magic vind je hier.

Meer game reviews lezen:

Magische thema's met positieve sfeer