Raven 2 – Helse contreien review: ijzersterke piratenstrip

Als je het hebt over piraten in de strip, dan wappert de vlag van het schip van Roodbaard nog altijd fier. Mathieu Lauffray doet een goede poging om deze serie van zijn troon te stoten met het drieluik Raven. Lauffray is geen onbekende voor de liefhebber van piratenstrips. Samen met Xavier Dorison maakte hij Long John Silver. Dit is zijn eerste solotitel.

Deze strip draait om Raven, een onverlaat zoals er wel meer rondzwerven in de Caraïben. Deze piraat ontdekt dat de corrupte gouverneur van het eiland Tortuga het gemunt heeft op een schat. Hij huurt Lady Darksee, een rivaal van Raven, in om deze schat op te graven. In ruil hiervoor regelt de gouverneur een pardon. Raven weet wat hem te doen staat en probeert haar te slim af te zijn.

©Dargaud

In dit tweede album bevindt Raven zich als gevangene van Lady Darksee op het eiland. De tocht naar de schat wordt geen gemoedelijk ommetje aangezien er een hongerige kannibalenstam woont. En Raven weet dat Darksee hem zal doden zodra hij zijn nut heeft bewezen.

Raven is een eerbetoon aan ouderwets avontuur

Twee gewiekste piraten die een onderling duel uitvechten waarbij hun zwaarden minstens even scherp zijn als hun verstand. Het is al heel wat dat Lauffray een prominente rol voor een vrouw in deze miniserie heeft vrijgemaakt. Meestal draaien piratenstrips toch voornamelijk om de belevenissen van stoere mannen en zijn vrouwen niet veel meer dan mensen om gered of geschaakt te worden.

Het is ook een goed opgezet intrige met meerdere verhaallijnen. Er is bijvoorbeeld een sympathieke gouverneur onderweg om de corrupteling te vervangen. Deze man wordt vergezeld door zijn charmante dochter met een eigen willetje. Het is ook bijzonder amusant om de slimme plannetjes van Raven te volgen en je zult nog veel terugbladeren om te zien wat je hebt gemist.

Je kunt aanvoeren dat Raven een echo bevat van de Pirates of the Caribbean en dat is misschien niet eens onterecht. Raven heeft in zijn doen en laten wel wat weg van Jack Sparrow. Maar toch is deze strip genoeg zichzelf dat je als lezer hier doorheen kunt prikken.

Het tekenwerk van Lauffray is trouwens weergaloos. Nee, hier mag nog wel meer van verschijnen.

Raven 2 is geschreven en getekend door Mathieu Lauffray en uitgegeven door Dargaud op 8 december 2021.

Goed