Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Everspace 2 review: heel leuke space shooter

Everspace was een fijne roguelike space shooter uit 2017. Een vervolg kon dus niet op zich laten wachten en een goede zes jaar later is Everspace 2 eindelijk uit Early Access. In tegenstelling tot zijn voorganger is het echter geen roguelike, maar eerder een space shooter RPG (denk aan Freelancer of het meer recente Rebel Galaxy Outlaw) met ARPG-loot. Is het de moeite waard? Geekster warpte tussen meerdere sterrenstelsels en testte het voor jullie uit.

  • Ontwikkelaar: ROCKFISH GAMES
  • Uitgever: ROCKFISH GAMES
  • Release: 6 april 2023 (pc), zomer 2023 (consoles)
  • Platformen: pc, PlayStation 5, Xbox Series X|S
  • Aantal spelers: 1

Reviewexemplaar op pc verkregen via uitgever

Pure sci-fi

Everspace 2 bevat veel typische elementen van een deftig scifiverhaal.

In Everspace 2 speel je als Adam Roslin, of eigenlijk als een van zijn illegale en opgejaagde klonen in hetzelfde universum als in het vorige spel. Hij bevindt zich in een Demilitarized Zone (DMZ) waarin vaak enkel het recht van de sterkste geldt en waar er wel wat kansen zijn voor wie minder scrupules heeft. Velen die in de DMZ zijn, willen er alleen maar uit, en Adam krijgt na een tijdje de kans om met één enkele opdracht stinkend rijk te worden en aan al zijn zorgen te ontsnappen. Uiteraard loopt niet alles van een leien dakje…

© ROCKFISH GAMES

Everspace 2 bevat veel typische elementen van een deftig scifiverhaal in de ruimte: verschillende al dan niet kwaadaardige overheden, bedrijven die hun werknemers uitbuiten, bandieten, een sarcastische AI, misdaadsyndicaten, een oude, verloren gegane beschaving, een gekke sekte, etc. Het verhaal is zeker niet slecht en houdt je een tijdje bezig met best fijne personages en plotelementen. Je kan je echter niet van de indruk ontdoen dat je vaak van het kastje naar de muur wordt gestuurd, bijvoorbeeld om je te bewijzen aan nieuwe contacten zodat zij je naar iemand anders kunnen doorsturen. Everspace 2 is dan ook veel langer dan je zou denken, zeker als je ook alle locaties wil verkennen en alle zijmissies wil doen. Sommige van deze laatste zijn redelijk kort, maar andere zijmissies zijn mini-avonturen bestaande uit meerdere missies en personages. Dat je het equivalent van Team Magma en Team Aqua op een bepaald moment kan bevechten, is daarbij ook wel grappig.

© ROCKFISH GAMES

Everspace 2 heeft een heelal aan mogelijkheden

Je hebt een groot aantal opties qua builds.

Everspace 2 is een 360 graden space shooter in (naar keuze) first of third person. Je kan je met je muis en keyboard / controller / HOTAS je algemene richting kiezen, maar je kan ook rollen, strafen en met een kleine boost eventjes sneller vliegen. Dit alles zorgt ervoor dat je in alle richtingen kan draaien en vliegen, wat zowel nodig is tijdens de gevechten als wanneer je bijvoorbeeld kapotte scheepswrakken doorzoekt en je je in alle richtingen moet kunnen wenden. Je moet misschien even wennen aan het feit dat je schip automatisch richting je cursor vliegt, maar eenmaal je dat onder de knie hebt, kan je alles goed besturen. Enkel perfect stoppen op vaste locaties (bijvoorbeeld om een klein transportship te beroven) kan soms wat lastig zijn.

Everspace 2 first person
© ROCKFISH GAMES

Je hangt niet vast aan een schip of wapen, maar hebt de mogelijkheid om veel combinaties te maken. Je hoofdwapens gebruiken steeds terugkerende energie en je kan er tegelijkertijd twee van aan je schip hangen. Wil je een wapen dat op enkel korte afstand dodelijk is of eerder een soort ruimtesniper die heel krachtig is maar energie vreet, of toch maar de middenmaat? Lasers of bommen? Wil je daarnaast voor je tweede soort wapens (waarvan je nieuwe ammunitie moet kopen als deze op is) liever mijnen, doelzoekende missiles of raketten? Combineer dat met nog een paar extra vaardigheden en de mogelijkheden zijn legio. Daarnaast moet je natuurlijk ook je schip nog kiezen, en ook daarbij kan je kiezen tussen klein en wendbaar maar kwetsbaar; stevig en traag maar krachtig, iets ertussenin of nog meer speciale tuigen zoals een fijn schip dat vooral aanvalsdrones de gevechten voor zich laat doen. Jij hebt dus een groot aantal opties, maar ook je vijanden zijn niet eentonig. Elke verschillende vijandelijke groep heeft meerdere types om jouw richting uit te sturen en je zal snel moeten leren welke schepen prioriteit vergen. De gevechten zijn snel en vol adrenaline. Jezelf laten omsingelen zorgt ervoor dat je snel je schilden en bepantsering zal kwijtraken, gevolgd door je hull, om daarna je schip te zien ontploffen.

Everspace 2 combat
© ROCKFISH GAMES

Bevredigende gameplay-loop en loot

Jezelf niet constant upgraden zal ervoor zorgen dat de vijanden je snel kansloos zullen maken.

Het heelal bestaat uit verschillende stelsels met elk een aantal planeten. Je kan in een stelsel via sublight naar een andere locatie gaan, en via warp gates (en later nog iets anders) kan je een ander stelsel bezoeken. Je bevindt je qua gameplay zo goed als altijd in je schip, landen doe je enkel om in menu’s winkels te bezoeken, naar een dialoog te luisteren of cutscenes te bekijken. Voor elke missie begeef je je naar een plaats in de ruimte, een planeetoppervlak of tussen wat asteroïden. De bevredigende gameplay-loop zal vaak bestaan uit een missie aanvaarden, naar een gebied vliegen, je beloningen pakken, terugvliegen naar een landingsplek om je schip indien nodig te herstellen, en je loot te verkopen.

Everspace 2 map
© ROCKFISH GAMES

Everspace 2 werkt immers met ARPG-achtige loot. Jezelf niet constant upgraden zal ervoor zorgen dat de vijanden je snel kansloos zullen maken. Veel vijanden of kisten bezorgen je een heleboel wapens of onderdelen voor je schip met hun eigen level, stats en zeldzaamheid. Je kan echter maar een aantal elementen tegelijkertijd in je schip vervoeren, dus je zal ofwel je loot moeten ontmantelen ofwel verkopen. Met je geld koop je dan nieuwe scheepsonderdelen of volledige nieuwe schepen. Tussendoor kan je ook nog goederen in het ene systeem goedkoop kopen en in het andere hopelijk voor meer credits terug verkopen, los je op elke locatie (niet altijd zo denderende) puzzels op of kan je kleinere random events tegenkomen terwijl je het universum verkent. Wie dapper is kan zich wagen aan de high risk areas of de postgame rifts vol vijanden. Je krijgt dus waar voor je geld, maar zeker als je alle missies wil doen en elke locatie volledig wil doorpluizen, voelt het na een tijdje iets te repetitief aan, bijvoorbeeld als je voor de zoveelste keer materialen moet gaan mijnen of puzzels moet oplossen.

Everspace 2 loot
© ROCKFISH GAMES

De puzzels zijn eerder irritant dan interessant.

Onze grootste klacht bij Everspace 2 gaat trouwens over de puzzels. Deze zijn helemaal niet moeilijk, maar eisen wel dat je in de (vaak grote) gebieden heel dicht in de buurt van iets vliegt voor je bijvoorbeeld eindelijk een icoontje krijgt dat je vertelt dat je iets kan kapotschieten, waarna je de batterij die je nodig had eindelijk vindt. Vaak kan je wel raden waar alles verstopt zit en soms kan je een signaal volgen dat je vaag in de juiste richting stuurt, maar bij momenten zal je alle nodige onderdelen enkel vinden bij het willekeurig rondvliegen. Op zich is dit niet zo erg, zeker niet als het vaak allemaal optioneel is, maar hierbij komen nog twee problemen: soms moet je dit in hoofdmissies doen en tijdens het doorzoeken van de gebieden blijven er vaak vijanden spawnen. De gevechten zijn normaal gezien leuk, maar hierdoor komt het weer wat te repetitief en uitgerekt over. Niets zo irritant als in een grote 3D-map ergens iets kleins moeten zoeken terwijl (soms heel sterke vijanden) je constant onderbreken.

© ROCKFISH GAMES

Everspace 2 is kleurrijk

Ook op grafisch vlak doet Everspace 2 wat het moet doen. Je bevindt je wel vaak in de ruimte, maar het is niet allemaal donker en met sterretjes. Dankzij planeten of nevels in de buurt is het immers best een kleurrijke bedoeling. Ook de ruimteschepen hebben genoeg variatie (en je kan ze naar believen qua look van de onderdelen, kleur, decals, etc aanpassen. De lasers, missiles en andere aanvalsmogelijkheden hebben allemaal hun eigen look en de explosies zijn zeker bevredigend. De cutscenes zijn niet volledig bewegend maar gebruiken statische tekeningen terwijl de dialogen spelen, maar heel erg is dat niet. De soundtrack is ten slotte meer futuristisch dan bijvoorbeeld de rockliedjes en radiostations die we in Rebel Galaxy Outlaw konden horen (en die we eerlijk gezegd verkiezen) maar veel minder memorabel.

© ROCKFISH GAMES

Everspace 2 is een heel goede space shooter

Als je fan bent van space shooters is Everspace 2 zeker een waardige toevoeging aan het genre. De gevechten bevatten een gezonde hoeveelheid adrenaline, je hebt een grote waaier aan mogelijke builds en je vliegt van stelsel naar stelsel terwijl je het verhaal volgt, handel drijft of gewoon vijanden afknalt. Jammer genoeg voelt het soms wat te repetitief of uitgerekt aan en zijn de “puzzels” waarbij je in heel grote gebieden iets moet zoeken, vaak eerder irritant dan interessant. Wie het repetitieve karakter niet zo erg vindt, krijgt wel nog veel extra uren met moeilijkere uitdagingen.

Geïnteresseerd in space shooters of flight sims?

Heel fijn

Everspace 2
4 5 0 1
Everspace 2 doet alles wat een goede space shooter moet doen. Het heeft onder meer een relatief interessant verhaal, goede controls om in alle richtingen te vliegen, verschillende mogelijkheden tot builds, bevredigende gevechten vol adrenaline en toffe explosies in een kleurrijk heelal. Na een tijdje kan het wat repetitief aanvoelen en de puzzels zijn eerder irritant dan interessant, maar fans van het genre krijgen zeker waar voor hun geld met minstens 30 uur (en mogelijk nog veel meer) gevechten in de ruimte.
Everspace 2 doet alles wat een goede space shooter moet doen. Het heeft onder meer een relatief interessant verhaal, goede controls om in alle richtingen te vliegen, verschillende mogelijkheden tot builds, bevredigende gevechten vol adrenaline en toffe explosies in een kleurrijk heelal. Na een tijdje kan het wat repetitief aanvoelen en de puzzels zijn eerder irritant dan interessant, maar fans van het genre krijgen zeker waar voor hun geld met minstens 30 uur (en mogelijk nog veel meer) gevechten in de ruimte.
4/5
Total Score

Raak

  • Veel mogelijkheden tot interessante builds
  • Bevredigende gevechten
  • Een degelijk verhaal
  • Kleur

Braak

  • Na een tijdje wat repetitief
  • De puzzels zijn eerder irritant
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels