Rebel Galaxy Outlaw cover

Rebel Galaxy Outlaw review: zalige ruimte-avonturen

In het originele Rebel Galaxy kwamen we terecht in een vijandig universum vol zalige muziek en kleurrijke sterrenstelsels waarin je zowel handel kon drijven als vijanden moest neerschieten. Nu brengt de zeer kleine maar indrukwekkende studio Double Damage Games ons een 360-graden prequel in Rebel Galaxy Outlaw. Is het tijd om weer de ruimte in te trekken, of vlucht je best snel naar een ander sterrenstelsel? Geekster waande zich andermaal een ruimte-cowboy en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Double Damage Games
Uitgever: Double Damage Games
Platform: Nintendo Switch, pc, PlayStation 4
Aantal spelers: 1
Release: 13 augustus 2019 (Epic Game Store), najaar 2019 (Switch, PS4), augustus 2020 (Steam)

Reviewcopy op pc bekomen via uitgever

Taaie tante

“Kom, nog snel één missie” loopt heel vaak uit op “Oei, is het al zo laat?”

In deze prequel op Rebel Galaxy spelen we als Juno Markev, de tante van het hoofdpersonage uit het originele spel. Een persoonlijke missie loopt niet zo goed af voor haar, waarna Juno strandt in de Dodge Sector. Daar moet ze terug met een schip genoeg geld verdienen om steeds dichter bij haar doel te raken. Het hoofdverhaal is best leuk, maar biedt niet zoveel verrassingen, eindigt afhankelijk van je keuzes abrupt en is eigenlijk redelijk kort. Het is vooral een reden om van het ene ruimtestation naar het andere te vliegen en onderweg veel andere schepen neer te schieten. Juno zelf is een fijn hoofdpersonage dat niet met zich laat sollen, en wordt bijgestaan door een reeks gevarieerde nevenpersonages die elk op hun eigen manier bijdragen aan het universum.

Rebel Galaxy Outlaw Juno
Juno boos maken is geen slim idee. (© Double Damage Games)

De echte fun zit echter in de verhalen die je zelf maakt in dit gevaarlijke universum, dat nog steeds een heerlijke mix is van ruimte-avonturen en de zuidelijke delen van de Verenigde Staten. Je kan het al aan de namen van de verschillende sterrenstelsels zien. Je kiest zelf welke missies je wil doen en hoeveel geweld je wil gebruiken. De focus ligt duidelijk op fun en adrenaline, en Rebel Galaxy Outlaw is zo een spel dat je constant nieuwe prikkels en afleidingen biedt. Misschien wil je ergens een station gaan verdedigen tegen piraten, maar kom je onderweg een veldslag of een schip in nood tegen. Of een verslagen vijand laat illegale spullen achter die je nog snel wil gaan verkopen op de zwarte markt. Of een misdadiger ontsnapt en je moet hem achtervolgen doorheen het heelal. Of je wil zelf piraat gaan spelen. “Kom, nog snel één missie” loopt heel vaak uit op “Oei, is het al zo laat?”

Rebel Galaxy Outlaw flip off
Niet supervolwassen, maar de optie om een of meerdere middenvingers naar vijanden op te steken is best grappig. (© Double Damage Games)

Space dogfights

De 3rd person ship combat is nu vervangen door een volledig 360 graden space arcade game.

Hoewel het spel de naam Rebel Galaxy draagt, is de basisgameplay wel helemaal anders dan in het originele spel. De 3rd person ship combat in valse 3D is nu immers vervangen door een volledig 360 graden 1st person space arcade-game. Ook de massieve capital ships van het vorige spel zijn achterwege gelaten, want je vliegt enkel nog maar met kleinere ruimtetuigen (hoewel er ook een best stevig vrachtschip is). Hierdoor kan je geen massieve ruimtekanonnen meer loslaten op je vijanden, maar moet je hen in zalige dogfights uitschakelen. Tijdens het vliegen kan je je gemakkelijk focussen op ofwel het dichtstbijzijnde interessante voorwerp of schip, of op de dichtstbijzijnde vijand. Je hebt ook een heel handige optie om datgene dat je aan het tracken bent ook automatisch te volgen en je schip er zich op te laten richten, waardoor je nooit gefrustreerd moet zoeken naar waar de vijanden zich bevinden, wat tijdens dogfights heel handig kan zijn.

Je moet wel opletten dat je zo niet tegen andere schepen of ruimtestations vliegt. Zo vlieg je van doelwit naar doelwit, achtervolg je hen en schiet je hen neer met je kogels of raketten, en ontwijk je intussen vijanden en vijandelijke raketten. Adrenaline verzekerd! Ten slotte kan je de actie altijd even pauzeren en in een targeting mode op een overzicht van je locatie heel snel kijken welke vrienden of vijanden er zijn, wie ze op dit moment aanvallen, en welke cargo ze meedragen. Zo kan je indien gewenst je tijd nemen om te beslissen wie je gaat aanvallen, wat bij grotere missies soms noodzakelijk is.

Rebel galaxy Outlaw cockpit
Je zal veel dogfights moeten overleven. (© Double Damage Games)

Je herkent aan de andere kant al snel een aantal elementen die wél teruggekeerd zijn: ruimtetuigen hebben aan de vier zijden een schild dat je eerst moet doorboren, in de stations zijn er bepaalde gildes die je speciale missies geven, je schepen hebben vier niveaus voor hun thrusters en je kan nog steeds naar sublight of andere sterrenstelsels gaan. Nieuw daarbij is wel dat je nu ook een heel handige fast travel-optie hebt waardoor je op een paar seconden op lichtsnelheid doorheen heel het heelal kruist. Daarbij wordt je reis wel vaak onderbroken door hulpsignalen of ruimtegevechten, en soms hoop je bij het springen naar een ander sterrenstelsel ook dat je even niemand tegenkomt omdat je gewoon een missie wil afwerken. Je hebt de (relatief kleine) keuze uit negen verschillende schepen, hoewel vier ervan gewoon varianten op een van de andere vijf zijn.

Gelukkig dat er gratis DLC komt!
Je hebt een klein aantal schepen, maar ze zijn gelukkig niet zo duur. (© Double Damage Games)

De grind is helemaal niet zo erg als in Rebel Galaxy.

Het valt ook al snel op dat Rebel Galaxy Outlaw gelukkig minder geld vereist om een nieuw schip of een upgrade te kopen: de grind is helemaal niet zo erg als in Rebel Galaxy. Idealiter trek je van station naar station en van sterrenstelsel naar sterrenstelsel en zoek je tussen de verschillende missies naar wat je aanstaat en wat je een mooie hoeveelheid geld opbrengt, of volg je de verhaalmissies. Naast de gevechten kan je uiteraard ook nog steeds handel drijven. Je hebt niet superveel verschillende soorten goederen, maar ook niet al te weinig. Zoals je zou verwachten, zijn sommige lucratieve goederen ook illegaal of zelfs immoreel om te vervoeren, en moet je zelf kiezen of je het risico wil lopen om een patrouille tegen te komen. Uiteraard apprecieert de plaatselijke politie het al helemaal niet als je helemaal een bloeddorstige piraat wordt. Wie even het schieten of handelen achterwege wil laten, kan zich in de bars van de ruimtestations ook wagen aan typische minigames: pool, dobbelpoker of gokautomaten. Toch kan heel het spel na een tijdje allemaal een beetje repetitief voelen, en hoe snel dit gebeurt hangt af van hoe een grote fan van dit genre je bent.

Vlieg je alleen, zijn zelfs de gemakkelijke missies dodelijk.
De zogezegde moeilijkheidsgraad bij missies is niet het enige waar je rekening mee moet houden (© Double Damage Games)

Na een tijdje is het echt aangewezen (maar niet verplicht) om je schip up te graden of een beter schip te kopen.

Rebel Galaxy Outlaw is geen supermoeilijk spel, maar je moet toch altijd alert blijven. Zomaar in het midden van een groep vijanden vliegen, leidt al snel tot je dood, en na een tijdje is het echt aangewezen (maar niet verplicht) om je schip up te graden of een beter schip te kopen. Je kan in principe het spel in je eerste schip, een vuilniswagen, uitspelen, maar het zal toch heel moeilijk zijn. De verschillende moeilijkheidsgraden die je bij elke missie kan zien en die zich aanpassen aan hoe sterk jij bent, zijn ook niet altijd dé beste aanduiding van hoe moeilijk het écht zal zijn. Missies waarbij jij het helemaal alleen opneemt tegen een grote groep vijanden zijn veel moeilijker dan die waarbij de politie of andere huurlingen je helpen, ook al is dat tegen krachtigere schepen. Gelukkig kan je soms een AI-vriend inschakelen om je te helpen bij de gevechten of om de aandacht van je af te leiden, wat je hachje bij moeilijkere missies kan redden. Er zijn ten slotte geen echte tutorials, want Rebel Galaxy Outlaw verwacht dat je experimenteert met al je opties of zelf al weet waarom en wanneer je bijvoorbeeld de energie in je schip van je schilden naar je motor moet sturen.

Rebel Galaxy Outlaw Platypus
Wie waagt het om heel het spel in deze vuilniswagen te doen? (© Double Damage Games)

Explosies van kleur en geluid

Geen supergedetailleerde personages of veel motion capture, maar wel leuke kleurrijke ontploffingen in de ruimte.

Net zoals bij het verhaal en de gameplay focussen de graphics zich ook eerder op fun dan op realisme. Geen supergedetailleerde personages of veel motion capture zoals veel andere games tegenwoordig dus, maar wel leuke kleurrijke ontploffingen in de ruimte. Je kan daarna de beste momenten met of zonder UI in een screenshot vastleggen. In je schip zelf zit je vast in de cockpit, maar je kan je hoofd niet draaien om mee te kijken. Enkel wanneer je schip draait, krijg je andere dingen te zien. Elke cockpit is wel uniek en geeft telkens op een andere plaats de verschillende elementen slim mee die je nodig hebt om te weten hoe het met je schip of je doelwitten gaat. Daarnaast kan je ook een third person mode activeren als je echt wil, maar de focus ligt toch op first person. Je kan trouwens in de zeer indrukwekkende editor heel het uiterlijk van je schip aanpassen met eigen kleuren of logo’s, en je kan heel de boel zelfs met een 3D-printer op je bureau laten terechtkomen!

Rara wat dit is...
Er is een third person view en er zijn verschillende soorten ruimtestations. ©Double Damage Games

De cockpits hadden wel misschien nog een extra schermpje kunnen gebruiken, want nu zitten je target window en je scheepscommunicatie op hetzelfde scherm, waardoor je wanneer je aan het afwisselen bent niet kan zien wanneer een van de andere schepen iets te zeggen heeft. Daarnaast bevatten de ruimtestations telkens een paar leuke details zoals reclameposters, waardoor je meer in het universum wordt getrokken. Bij planeten en nevels krijg je in de ruimte soms een kleine herinnering aan de vele kleuren die we gewoon zijn uit het eerste spel, maar voor de rest is het heelal eerder donkerblauw met een hoop lichtjes.

Rebel Galaxy Outlaw Ship Painter
Als zelfs wij op twee minuutje ons logo op een schip kunnen airbrushen… (© Double Damage Games)

In Rebel Galaxy Outlaw is de soundtrack zo mogelijk nog extra fenomenaal geworden.

Wie Rebel Galaxy zegt, zegt ook zalige muziek. Het vorige spel viel op dankzij de schitterende nummers die te horen waren en in Rebel Galaxy Outlaw is de soundtrack zo mogelijk nog extra fenomenaal geworden. Er zijn meerdere radiostations met uren muziek, dj’s en grappige reclame, en je kan op pc ook nog je eigen muziek importeren. Naargelang je smaak en het moment kan je luisteren naar onder meer rock, country, klassiek, latin of jazz. In de ruimtestations doet de muziek ons vooral (en niet toevallig) denken aan Firefly. De voice actors (waaronder de makers zelf) doen ten slotte heerlijk hammy en over the top, wat perfect bij het spel en het verhaal past.

A Leaf on the Wind

Rebel Galaxy Outlaw is op zich al een schitterend spel met een leuke sfeer, maar de makers wilden ook mods mogelijk maken. Dat lijkt ons de beste reden om het spel op pc te kopen in plaats van op consoles: beeld je in dat je met deze engine en gameplay een Star Wars conversion mod kan spelen of in je eigen Firefly kan rondvliegen… Het is om nu al van te gaan watertanden! Daarnaast beloven de makers ook gratis DLC met nieuwe schepen of missies.

Rebel Galaxy outlaw target mode
In de handige target mode krijg je een mooi overzicht van elke situatie. (© Double Damage Games)

Rebel Galaxy Outlaw

Het is indrukwekkend om te zien hoeveel werk zo een kleine studio als Double Damage heeft kunnen verrichten. Rebel Galaxy Outlaw is zeker de moeite waard. Voor 25 euro krijg je vele uren plezier, zeker als je naast de hoofdmissies nog zelf het heelal onderzoekt en veel zijmissies aangaat. De grind is veel kleiner en alles is veel gestroomlijnder sinds het originele spel. De first person dogfights zijn ook veel leuker dan de grote scheepsgevechten uit Rebel Galaxy. Je krijgt nog steeds een heerlijke soundtrack, en meer dan ooit baadt het spel in een atmosfeer van een gevaarlijk universum waarin je moet zien te overleven. Het spel kiest voortdurend voor fun boven realisme. Dankzij dit arcade-gevoel is er minder om je hoofd over te breken dan bij Elite: Dangerous en door de zeer schappelijke prijs en het feit dat er een eigenlijk spel is, is er ook minder pure oplichterij dan bij Star Citizen. Voor fans van bijvoorbeeld Wing Commander Privateer, Freelancer of TIE Fighter, is Rebel Galaxy Outlaw echt om je vingers bij af te likken. Wie het komende jaar Rebel Galaxy Outlaw op pc koopt, moet wel vrede kunnen nemen met de Epic Game Store. Op de console-versies en de release op Steam is het nog even wachten.

Geïnteresseerd in arcade flight-games?

Zalig

Rebel Galaxy Outlaw