Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Knock at the Cabin review: Shyamalan speelt op veilig

De nieuwe telg van M. Night Shyamalan speelt momenteel in de zalen. Uit ervaring weten we dat een goed concept of prachtig bronmateriaal niet altijd een garantie zijn voor succes bij deze regisseur. In welke categorie zou deze nieuwste film vallen?

Een apocalyptische vakantie

In Knock at The Cabin zijn Eric en Andrew op vakantie met hun dochter Wen. Deze rustige vakantie wordt plots onderbroken door de komst van vier vreemde mensen met zelfgemaakte, middeleeuws ogende wapens. De vier indringers slagen erin het gezin gevangen te houden en ze beweren alle vier visioenen te hebben over het einde van de wereld. Ze vertellen dat het gezin de mensheid kan redden als één van hen zich opoffert en laat vermoorden door de andere twee. Het gezin moet snel kiezen want op vaste momenten zal een van de vier vreemdelingen zich opofferen en zo een plaag loslaten op de mensheid. Op deze noot start de mentale en fysieke confrontatie tussen een gelukkig gezin en de vier vreemde boodschappers.

Knock at the Cabin
© Universal Pictures

Knock at the Cabin is gebaseerd op het boek The Cabin at the End of the World van Paul Tremblay. Het boek won in 2019 de Bram Stoker Award en Stephen King himself prijst dit boek de hemel in. Shyamalan heeft het eerste script herschreven en dit is vooral te merken naar het einde van de film toe. De derde act van Knock at the Cabin wijkt grondig af van het bronmateriaal waardoor de boodschap van het verhaal compleet verandert.

Drie hoofdrolspelers en de rest loopt wat rond

Dave Bautista speelt een overtuigende Leonard, de leider van de vier bezoekers.

Als ouders heeft Shyamalan Jonathan Groff (Mindhunter, Frozen 1 en 2, The Matrix Resurrections) als Eric kunnen strikken en Ben Aldridge (Pennyworth) als Andrew. Beiden komen zeer naturel over als koppel en de liefde voor hun dochter Wen, vertolkt door Kristen Cui, komt sterk naar voor. Dave Bautista (Guardians of the Galaxy, Dune Part 1 en 2, Glass Onion) speelt een overtuigende Leonard, de leider van de vier bezoekers. Door de brave huisvaderkledingstijl in combinatie met de fysiek van Bautista is het moeilijk om in te schatten in welke mate hij oprecht is over het apocalyptische verhaal dat hij vertelt. Hij beweert een lagereschoolleerkracht te zijn en zijn manier van spreken lijkt dit ook te bevestigen, maar zijn dreigende fysiek doet je toch steeds weer twijfelen.

Bautista wordt bijgestaan door Rupert Grint (Harry Potter) als Redmond, die mogelijks verbonden is met een homofobe aanval op Andrew in het verleden en door Nikki Amuka-Bird (Old) als Sabrina en Abby Quinn (Little Women) als Adriane. Deze drie companen hebben duidelijk minder te doen dan Leonard waardoor ze een beetje aanvoelen als goedkoop opvulsel voor het verhaal.

Knock at the Cabin
© Universal Pictures

Geen Shyamalan-twist

In Knock at the Cabin kiest Shyamalan duidelijk een voorzichtig pad en neemt hij niet veel risico’s.

Sinds Shyamalan vriend en vijand verbaasde met The Sixth Sense, probeerde hij het trucje met de momenteel gekende Shyamalan-twist meermaals opnieuw. In films als Unbreakable, Signs, The Village en Split lukte dit zeer goed, maar aan de andere kant zijn ook The Last Airbender, Lady in the Water, After Earth en Old van zijn hand. Het is op voorhand dus moeilijk in te schatten welke richting een Shyamalan-film zal uitgaan. In Knock at the Cabin kiest hij duidelijk een voorzichtig pad en neemt hij niet veel risico’s. Het jammere hieraan is dat de film daarom weinig om het lijf heeft. Een goede Shyamalan-film is een meesterwerk en een slechte Shyamalan verdient respect voor op zijn minst iets nieuws te proberen.

Knock at the Cabin roept veel interessante vragen op over de echte intenties van de vier indringers of over hun onderlinge relaties. Hoe hebben ze elkaar leren kennen? Kennen ze Andrew en Eric en manipuleren ze het koppel? Is er echt een apocalyps op komst? De setting en het idee is interessant, maar de uitwerking laat een beetje te wensen over. Echte antwoorden krijgen we niet altijd en waar we deze niet krijgen, wordt dit ook niet ondervangen door een bevredigende mysterieuze suggestie. Shyamalan geeft naar het einde toe iets te veel prijs over de ene vraag die er eigenlijk het minst toe doet en die in het boek niet beantwoord wordt.

In Knock at the Cabin slaagt Shyamalan er wel in om een concept vol te houden tot aan het einde van de film, maar de voorzichtige uitwerking zorgt ervoor dat Knock at the Cabin geen memorabele film geworden is.

Knock at the Cabin is nu te zien in de bioscoop.

Een brave Shyamalan

Knock at the Cabin
3 5 0 1
Met Knock at the Cabin speelt Shyamalan op veilig en krijgen we geen memorabele film voorgeschoteld, maar ook niks vreselijks. Vooral Groff en Bautista schitteren maar het verhaal mocht iets mysterieuzer blijven.
Met Knock at the Cabin speelt Shyamalan op veilig en krijgen we geen memorabele film voorgeschoteld, maar ook niks vreselijks. Vooral Groff en Bautista schitteren maar het verhaal mocht iets mysterieuzer blijven.
3/5
Total Score

Raak

  • Leuk concept en idee
  • Geen Shyamalan-twist

Braak

  • Geeft naar het einde de verkeerde zaken weg
  • Geen Shyamalan-twist
Total
18
Shares
Gerelateerde artikels