Frozen 2 review: een koud kunstje?

Het is ondertussen alweer 6 jaar geleden dat Frozen op de wereld werd losgelaten. Ik denk dat iedereen nog steeds met Let It Go in zijn hoofd zit (en nu zeker). Met dat grote succes kon het niet anders of er moest een vervolg komen. Maar is dat ook de moeite waard?

Into the unknooooown

Frozen had het happy ending dat we verwachten van elke Disneyfilm. Dus we begonnen Frozen 2 dan ook met diezelfde vrolijke sfeer. Elsa (Idina Menzel) is koningin van Arendelle, Anna (Kristen Bell) en Kristoff (Jonathan Groff) zijn het schattige verliefde koppeltje en ook Olaf (Josh Gad) en Sven zijn gelukkig op hun eigen, simpele manier.

Tot Elsa een mysterieus gezang hoort. De sirene lokt haar naar het betoverde bos en de vriendengroep gaat op avontuur. In dat betoverde bos is de natuur baas: water, aarde, vuur en lucht en zij dulden geen bezoekers. Tijdens dat proces ontdekken ze dat hun hele bestaan meer met elkaar verbonden is dan dat ze denken. Ze duiken het verleden in, ontrafelen geheimen en ondervinden dat vriendschap het belangrijkste is dat er bestaat.

© Disney

Let it gooooo

Naarmate film vordert, merk je ook dat Frozen 2 meegegroeid is met zijn kijkers.

Alvast mijn oprechte excuses aan de fans, maar ik was en ben nog steeds niet de grootste liefhebber van Frozen. Om die reden ging ik dan ook met lage verwachtingen en de nodige portie scepticisme naar de film. In het begin bekritiseerde ik alles wat maar te bekritiseren viel, maar na 10 minuten in het verhaal had mijn cynische zelf het heel lastig om negatief te blijven. Mijn hart vol vooroordelen smolt. Al vanaf het begin worden de kijkers die in hun quarterlife crisis zitten aangesproken. Volgens Anna en Olaf is het niet erg om ouder te worden. Gelukkig maar, ik voel me al een pak beter! Naarmate film vordert, merk je ook dat Frozen 2 meegegroeid is met zijn kijkers. Er zijn veel onderliggende mopjes die de jongsten onder ons niet meteen gaan snappen (#quarterlifecrisis) en er zijn heel veel referenties naar de eerste film. Mocht je niet meer weten waarover Frozen ging, vat Olaf dat met veel plezier voor je samen.

© Disney

Nu ik het toch even over Olaf heb, wil ik graag even mijn liefde voor hem uiten. Hij is duidelijk de drager van de film, de lichte noot en de humoristische toon in het verhaal. Je moet je voorstellen dat een zaal met journalisten moeite had om de lach in te houden. Ik kan dus wel zeggen dat het personage met veel succes is neergezet door Josh Gad.

Do you want to build a snowmaaaaan?

Het is duidelijk een pak donkerder dan zijn voorganger.

Buiten al die humor van Olaf is er natuurlijk ook de spanning en avontuur. Misschien soms wel wat te spannend. Het is duidelijk een pak donkerder dan zijn voorganger en de jongste laag in het publiek kan wel eens op hun nagels beginnen te bijten. Gelukkig worden die donkere momenten meestal snel goedgemaakt door er wat humor en meligheid in te gooien. Het gevolg is wel dat je snel van het ene uiterste naar het andere gaat, maar dat stoorde niet. Zo werd je vaker verrast en was de voorspelbaarheid minder.

Natuurlijk kan je er wel van op aan dat het einde een happy ending wordt. Het is en blijft Disney. Maar hoe alles uiteindelijk samenkomt, blijft lang een raadsel. Ik ben dan ook zo blij dat het geen typische verhaallijn heeft met de prins op het witte paard en andere clichéboodschappen. Net als bij Frozen staan vriendschap en vertrouwen centraal en het melige wordt (grotendeels) opzij geschoven. Uiteraard kan je hier en daar een zoen en een knuffel verwachten, maar er wordt niet in overdreven.

© Disney

De film zelf is prachtig gemaakt. Je zal het misschien al gezien hebben aan de trailer, maar het magische komt echt tot uiting. De details zijn zo mooi en je voelt je oprecht gelukkig worden als je de magie op het scherm ziet. En natuurlijk hoort er bij deze film ook een oorwurm. Ik denk dat Into the Unknown drie keer gezongen wordt in de film, en het deuntje is de rode draad. Ik kreeg trouwens kippenvel van Idina Menzels solo. Wat een machtige stem heeft die vrouw. Panic! At The Disco kreeg de eer om de soundtrack te zingen en hun versie blijft goed hangen. Neem gerust een kijkje, maar ik kan niet garanderen dat het nummer na het kijken van de film niet in jouw afspeellijst komt.

Duik samen met Elsa into the unknown en laat je onderdompelen in de magische wereld van Arendelle en het betoverde bos. Je zal nadien met een gelukzalig gevoel terug in de de realiteit stappen.

Frozen 2 is vanaf 20 november in de bioscoop te zien.

0