Marvel’s Spider-Man: Miles Morales (pc) review – kwaliteitsvolle port, korter spel

Al een paar maanden na Peter Parker is het nu de beurt aan Miles Morales om de overstap van de PlayStation naar de pc te maken in de port van Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Net zoals bij het spel van de grote broer is dit een pure port zonder wijzigingen aan het verhaal of de gameplay. Daarom zullen wij ons ook vooral focussen op de technische details. Draait Miles Morales even goed als zijn voorganger op pc of was het beter onzichtbaar gebleven? Geekster dacht na over gentrificatie tijdens zwieren en vechten doorheen de stad en testte het voor jullie uit.

• Ontwikkelaar: Insomniac Games, Nixxes Software
  • Uitgever: PlayStation PC LCC
  • Platform: pc, Steam Deck
  • Release: 18 november 2022
  • Aantal spelers: 1

Reviewcopy op pc verkregen via uitgever.

Afbeeldingen in dit artikel verschaft door de uitgever.

Korter verhaal

Een kortere, maar wel leuke ervaring waarbij Miles als een volwaardig personage mag schitteren.

Omdat Peter Parker zijn vriendin MJ moet vergezellen naar een conflict in het buitenland, blijft de jonge en relatief onervaren Miles Morales achter als de enige Spider-Man in New York. Niet enkel moet hij kampen met een (klein) aantal nieuwe supervillains, maar hij moet de inwoners van zijn stad er bovendien van overtuigen dat hij een volwaardige superheld is. Daarbij komt ook dat de wijk waar hij woont, Harlem, op het punt staat radicaal getransformeerd te worden door een groot energiebedrijf onder leiding van een rijke techbro met zijn eigen leger, iets waar zeker niet iedereen akkoord mee gaat. Miles moet ten slotte nog eens zijn persoonlijke relaties met zijn moeder, zijn oom, zijn vriend Ganke en zijn vriendin Phin onderhouden. Het verhaal van Miles Morales is een kortere, maar wel leuke ervaring waarbij Miles als een volwaardig personage mag schitteren. De voice actors brengen dit geloofwaardig en ook de muziek past goed bij het verhaal en bij het personage van Miles.

Miles Morales neemt het op tegen de privé-militie Roxon (hé, stadsbestuur, een rijk megabedrijf toelaten om eigen soldaten te gebruiken, niet echt slim!).
© Marvel, Insomniac Games, Nixxes Software, PlayStation PC LCC

Verfijningen en vernieuwingen in Miles Morales

Miles gebruikt minder gadgets dan Peter, maar heeft wel zijn unieke bio-elektrische venom powers om dat goed te maken.

Miles Morales neemt grotendeels de leuke gameplay van Marvel’s Spider-Man over, maar doet er ook zijn eigen ding mee. Zo moet je tijdens de Arkham-achtige gevechten nog steeds vooral aanvallen of projectielen ontwijken voor je zelf aanvalt en is het ook een goed idee om zoveel mogelijk tijd in de lucht te spenderen. Miles gebruikt minder gadgets dan Peter, maar heeft wel zijn unieke bio-elektrische venom powers om dat goed te maken. Door aan te vallen of aanvallen te ontwijken, bouw je een meter op die je dan toelaat een extra krachtige aanval te doen. Verder kan je als je wil (zelfs tijdens gevechten) kortstondig onzichtbaar worden. Ook bij het altijd leuke webswingen krijg je niet enkel nieuwe animaties, maar ook de mogelijkheid om met je venom extra hoog of ver te springen. Je kiest zelf welk cosmetisch pak je wil aantrekken (dat met de kat of de sjaal of dat van Spider-Verse, duh), maar kan ongeacht welk pak ook nog kleine mods installeren om jezelf beter te kunnen verdedigen of andere voordelen te krijgen. Ten slotte kan je hoofdmissies herspelen of via de telefoon van Miles misdaden die je moet verijdelen kiezen, zodat je niet meer zoals bij Peter Parker moet rondzwieren in de hoop een bepaalde misdaad tegen te komen.

Venom powers EN een kat? Miles OP please nerf. © Marvel, Insomniac Games, Nixxes Software, PlayStation PC LCC

Van PlayStation naar pc

Het ziet er allemaal schitterend uit.

Hoe vlot draait Miles Morales? Dat zal uiteraard van je pc afhangen, maar zelfs als je maar net de recommended specs haalt of als je geen ray tracing kan aanzetten, ziet het spel er schitterend uit (op sommige details zoals bepaalde NPC’s na) en kan je genieten van webswingen in New York in de sneeuw. Je hebt veel opties om mee te experimenteren om de ideale framerate te krijgen. Als je alles activeert, zijn er subtiele verbeteringen in vergelijking met de versie op PS5, zoals betere ray tracing, scherpere schaduwen, schaduwen die vanuit de verte beter zichtbaar zijn en extra schaduwen voor kleinere objecten. Jammer genoeg merken we na een paar uur spelen toch precies nog een FPS-drop en zijn er spelers die crashes ondervinden na voertuigachtervolgingen of zelfs bij de eindbaas (wij gelukkig niet).

De grootste keuze is natuurlijk of je ray tracing activeert of niet. Het ziet er allemaal schitterend uit, maar zelfs op superpc’s zorgt ray tracing toch nog vaak voor redelijk merkbare verschillen in framerate. Indien je pc het aankan, kan je ook bepaalde performance boosts activeren, met name NVIDIA DLSS 2 of nu ook 3 of Reflex. Je kan die echter zo laten en eerder kiezen voor de DLAA om de beelden nog nét iets beter te maken. Daarnaast krijgen spelers met andere grafische kaarten ook upscaling-methoden, zijnde AMD FSR 2.1, Intel XeSS en ten slotte is er voor iedereen IGTI van Insomniac zelf. Uiteraard kan je het eenvoudiger houden en bepaalde visuele effecten uitschakelen, verminderen of op maximum zetten. Het gaat dan niet enkel over de algemene kwaliteit van de textures of schaduwen, bloom of lense flare, maar ook bijvoorbeeld het aantal voetgangers, voertuigen en sneeuwvlokjes.

Net zoals de vorige port heeft ook Miles Morales ultrawide support gekregen voor wie op zeer hoge aspect ratio’s kan en wil spelen, en kan je je DualSense PS5-controller aansluiten op je pc om in plaats van een standaardvibratie de haptic feedback en adaptive triggers te kunnen ervaren. Het geeft iets extra, maar uiteraard kan je ook voor een andere controller gaan of gewoon voor keyboard en muis. Niet lang nadat de port van Marvel’s Spider-Man was uitgekomen, kon je ten slotte al meerdere mods downloaden, gaande van weereffecten, andere pakken of zelfs spelen met Doctor Octopus, Black Cat of de Kingpin. Op het moment van schrijven zijn er nog niet zoveel voor Miles Morales beschikbaar, maar deze zullen vermoedelijk niet lang op zich laten wachten, zodat je ook met de villains van dit spel kan spelen, of misschien toch eerder weer met Garfield.

Happy Holidays met Miles Morales!

Miles Morales moet als kleiner broertje niet onderdoen

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales is alweer een heel goede pc-port van een heel goed spel. Het kan even zoeken zijn voor je de voor jou ideale instellingen hebt gevonden, maar eenmaal die er zijn, kan je genieten van het spektakel. Als je enkel de hoofdmissies doet, ben je er op een goede 5-7 uur wel al door, wat voor €50 natuurlijk niet zo veel is (zeker als je beseft dat het spel op PlayStation al vaak korting heeft gekregen en ook op dit moment goedkoper is). Om 100% te halen kost het je tussen de 15 en 20 uur, wat al een beetje beter is maar toch nog steeds de wenkbrauwen wat doet fronsen. Ook toen het op PlayStation uitkwam, was het spel best prijzig. In ruil krijg je in ieder geval een kort maar krachtig avontuur met een leuk verhaal, heel goede gameplay en een schitterende algemene ervaring.

Geïnteresseerd in Marvel’s Spider-Man of superherogames?

Een paar maanden geleden kwam Marvel’s Spider-Man uit op pc.

Lees ons uitgebreider oordeel van de versie van Miles Morales op PlayStation.

Voor DC-fans is er het fijne maar niet foutloze Gotham Knights.

Kort maar krachtig

Marvel's Spider-Man: Miles Morales
4 5 0 1
Marvel's Spider-Man: Miles Morales heeft op pc een zeer goede port gekregen. Het is wat prijzig voor zijn kortere lengte, maar uiteindelijk krijg je een leuk spel. Miles brengt een toffe cast met zich mee en beleeft een persoonlijk avontuur dat tof is om te spelen dankzij de verfijnde gameplay, de mooie beelden en de goede voice acting en muziek.
4/5

• Mooie port (met schoonheidsfoutjes)
  • Leuk verhaal