Trifox review: Belgische game met vossenstreken

We hebben er in België een nieuwe gamestudio bij: Glowfish Interactive. Zij debuteren met Trifox, een 3D action adventure platformer die qua vrolijke sfeer en gameplay doet denken aan platformers van een goede 20 tot 25 jaar geleden. Is dit een verdienstelijke eerste poging tot toenadering in het gamelandschap? Geekster greep de afstandsbediening van de tv stevig vast en testte het voor jullie uit.

• Ontwikkelaar: Glowfish Interactive
  • Uitgever: Big Sugar
  • Platform: pc, PlayStation, Switch, Xbox One, Xbox Series X|S
  • Release: 13 oktober 2022 (Switch) 14 oktober 2022 (pc en Xbox), “niet veel later” (PlayStation)
  • Aantal spelers: 1

Reviewcopy op pc verkregen via uitgever

Welk verhaal?

Voor het verhaal zal je Trifox niet spelen.

Het verhaal van Trifox is kinderlijk eenvoudig: je speelt als een vos wiens huis overvallen wordt door een bende andere dieren. Je wordt neergeslagen tijdens deze misdaad en wanneer je terug bij bewustzijn bent, merk je dat je afstandsbediening van je tv gestolen is. Er valt je slechts één ding te doen: de dieven achterna zitten en je eigendom terughalen. Tot daar dus het verhaal van Trifox. Dialogen zijn er niet, want voor de rest maken zowel je vos als de dieren die je achternazit enkel dierengeluiden of spreken ze een imaginaire taal. Op zich is dat niet zo erg, maar soms word je de controle ontnomen om zo een “dialoog” te zien waarbij die geluidjes steeds herhaald worden, en dan kan het soms toch een paar seconden te lang duren. Hier en daar krijg je een nieuwsbericht om bijvoorbeeld een nieuwe vijand te introduceren, maar ook dat is enkel met geluiden. Het spel eindigt ten slotte ook even abrupt en eenvoudig als het begonnen was. Laat ons eerlijk zijn: voor het verhaal zal je dit spel niet spelen.

het verhaal in Trifox is minimaal
© Glowfish Interactive, Big Sugar

Massa’s combinaties

Heel het spel draait rond het combineren van vaardigheden uit de drie classes.

Trifox moet het als 3D platformer (met vaak een isometrische camera) dus vooral van zijn gameplay hebben. Gelukkig is die best te pruimen. Heel het spel draait rond het kiezen van je character class en het combineren en gebruiken van de vaardigheden uit de drie classes: warrior, mage en engineer. Je kan de dash van een van de classes kiezen (een standaard dash met de warrior, een teleport met de mage en een Ratchet and Clank-achtig helikoptertje met de engineer) en er dan vier verschillende vaardigheden bijnemen. Na een level of twee schoot ons vosje als basisaanval bijvoorbeeld veel lichte kogels en zette hij automatische vlammenwerpers neer, vaardigheden gekregen van de engineer class. Daarnaast hadden we een melee-aanval dankzij de warrior class en maakten wij het af met een krachtig schild uit de mage class.

chaos en pret in de gameplay van Trifox
© Glowfish Interactive, Big Sugar

Elke class heeft een goede tien vaardigheden die je kan unlocken, wat je tussen de levels door naar hartelust kan doen met munten die je in de levels vindt. Hier de juiste mix en je eigen favoriete gameplay-methode in ontdekken is best fijn. Je kan focussen op melee en het spel zoals Hades spelen, of je kan eerder voor aanvallen op afstand gaan (waardoor Trifox een beetje in een twin stick shooter verandert) en je vijanden langzaam maar zeker doodschieten, roosteren of doen exploderen. Soms zou je denken dat dit het spel te gemakkelijk maakt, maar op andere momenten worden er hordes vijanden op je afgestuurd en vooral in de latere levels of bij de laatste bazen (die ook versterking van de gewone vijanden krijgen) ben je blij dat je verschillende mogelijkheden hebt om hen een kopje kleiner te maken. Trifox begint eenvoudig maar wordt na de helft toch pittiger (en soms chaotischer), dus je hebt je hele arsenaal nodig. Het is wel een beetje raar dat sommige vijanden je bedenkelijk meer schade kunnen berokkenen dan andere. Een sterke brawler die op je komt slaan of een grote worm vormen geen probleem, maar o wee als er een kleine vijand met een machinegeweer jou in het vizier heeft!

© Glowfish Interactive, Big Sugar

De variatie in je aanvallen is een reden waarom Trifox niet eentonig wordt.

Ook om de voorwerpen die vol munten te zitten kapot te maken, zal je blij zijn meerdere opties tegelijkertijd te kunnen gebruiken, want deze hebben voor levenloze objecten wat te veel HP. Gelukkig is het spel dus geen collectathon zoals bijvoorbeeld Gex 3 of Crash Bandicoot en moet je niet per se alle muntjes uit een level zien te vinden of alle voorwerpen trachten kapot te maken. Ten slotte is de variatie in je aanvallen ook nog een reden waarom Trifox, hoewel vele vijanden blijven terugkeren, toch niet eentonig wordt.

Keuze alom in Trifox
© Glowfish Interactive, Big Sugar

Eenvoudig platformen en kleine schoonheidsfoutjes

De focus ligt meer op het vechten en rondlopen dan op platformen.

Naast de vijanden bevatten de levels zo nu en dan eens een puzzel. Erg breinbrekend is het niet en het gaat vooral om het leerneggen van voorwerpen op knoppen of zelf op knoppen gaan staan, maar het biedt wel een adempauze. Ook zijn er hier en daar verborgen gebieden waar je extra munten of kristallen kan vinden. Die kristallen kan je slechts éénmaal vinden, maar uiteindelijk doen ze jammer genoeg niets. Je kan er niets mee unlocken en ze zijn er gewoon om te zeggen dat je alle geheimen in een level gevonden hebt. Qua platforming moet je soms op kleine platformen springen of met goede timing voorbij een val lopen of snel doorheen een stukje van het level racen omdat het bijvoorbeeld vol met water loopt, maar uiteindelijk ligt de focus meer op het rondlopen en vechten dan op het platformen. Je kan vanuit je hub kiezen uit verschillende levels in drie verschillende gebieden, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Crash Bandicoot 2 of 3 kan je per gebied niet meteen vrij kiezen welk level je eerst wil doen. Je moet elk level mooi om de beurt uitspelen, maar daarna kan je gelukkig wel zoveel je wil ernaar terugkeren.

© Glowfish Interactive, Big Sugar

Het springen voelt nogal zweverig aan.

Niet alles is rozengeur en maneschijn bij de gameplay, hoewel de gebreken uiteindelijk niet zo zwaar zijn. Het probleem bij het platformen zelf is dat het springen nogal zweverig aanvoelt, en zeker na een double jump (of een helikopter-dash als engineer) zie je pas je schaduw (of eerder een cirkel) als het bijna te laat is. Je kan dan met zo een helikopter-dash jammer genoeg ook je momentum in de lucht moeilijk veranderen, waardoor je vaker dan je zou willen niet op een veilig platform maar in water of een afgrond zal terechtkomen. Gelukkig verlies je dan slechts een vierde van je HP en verschijn je meteen terug op de plek vanwaar je gesprongen had. Verder gaat het opnemen en vooral het neerleggen van voorwerpen ook niet zo vlot als we zouden willen. Ten slotte moet je er zeker van zijn dat je in een bepaald stukje van een level alles gedaan hebt, want eenmaal door een deur of poort is het mogelijk dat die onherroepelijk achter je dicht valt en dat je het level zal moeten herspelen als je iets vergeten bent.

© Glowfish Interactive, Big Sugar

Trifox is kleurrijk en cartoonesk

Grafisch gezien ziet Trifox er leuk en kleurrijk uit. Hoewel het niet dé beste graphics zijn, wordt er een retro-look opgebouwd die er weliswaar beter uitziet dan de platformers van 25 jaar geleden, maar er toch ook aan doet denken. Enkel in close-ups tijdens cutscenes valt het soms wat tegen. Je hebt vier gebieden (nu ja, het laatste gebied is een level met de eindbaas op het einde) die elk hun eigen esthetiek hebben. Nog een klein minpuntje: Trifox is zeker niet het enige spel dat deze fout nog maakt, maar anno 2022 zou je toch denken dat games op pc het kunnen herkennen dat je controller er een van PlayStation is en dus de knoppenicoontjes daarvan toont in plaats van die van Xbox (vooral aangezien het spel op PlayStation ook te spelen is en ze er dus de graphics al voor gemaakt hebben). De muziek is leuk en de fictieve geluiden in plaats van echte taal bij de voice acting zijn amusant genoeg, hoewel dit zoals gezegd soms te lang duurt.

© Glowfish Interactive, Big Sugar

Trifox, kom uit je hol!

Trifox is een succesvolle maar eenvoudige en relatief korte eerste game van een nieuwe Belgische studio die ons al meteen benieuwd maakt naar hun volgende project. Na vijf uur en een half spelen en soms succesvol elk level onderzocht te hebben op zoek naar edelstenen, bereikten wij het einde en deelde Trifox ons mee dat we al een goede 93% van het spel voltooid hadden. Je kan er nog een paar extra uren bijtellen om echt alles te vinden (of om elk level zonder te sterven te doen), maar heel lang is het dus niet. De gameplay krijgt vooral variatie dankzij de verschillende combinaties van vaardigheden die je kan vrijspelen en gebruiken, maar het platformen zelf blijft redelijk eenvoudig. Voor een goede 20 euro is het in ieder geval een aanrader voor wie hunkert naar een action adventure game in de trant van die van een goede 20-25 jaar geleden.

Geïnteresseerd in 2D of 3D platformers?

Mooi debuut

trifox
4 5 0 1
Trifox is als 3D action adventure platformer zowel een leuke herinnering aan de games van weleer als een mooi debuut van een nieuwe Belgische gamestudio. Dankzij de variatie in vaardigheden blijft dit relatief korte maar leuke en cartooneske spel interessant tot het einde, hoewel de collectibles uiteindelijk niet veel doen.
4/5

• Veel variatie
  • Best uitdagend vanaf het tweede deel