Evil Dead Rise review: het evenwicht tussen gruwel en lach

Het vijfde deel in de Evil Dead-franchise belooft een op zichzelf staand verhaal te zijn. De oorspronkelijke trilogie werd verzorgd door de legendarische Sam Raimi en voor Evil Dead Rise mag Lee Cronin zich bewijzen.

Weg van het huisje in het bos

De hoofdpersonages in Evil Dead Rise zijn de zussen Ellie en Beth die een nogal wisselvallige relatie hebben. Beth is gitaartechnicus voor verschillende bands waardoor ze vaak afwezig is door de tourdata van deze bands. Ellie is een tattooartiest die met haar 3 kinderen in een appartement in LA woont. Oppervlakkig lijkt de relatie van de zussen vrij goed, maar het blijkt al snel dat ze toch niet al te veel communiceren. Door bijvoorbeeld het drukke leven op tour heeft Beth de telefoons gemist waarin Ellie wil vertellen dat ze onverwachts in een scheiding zit.

Het leven van Beth is LA is vrij rustig. Haar drie kinderen hebben elk hun eigen bezigheden en interesses en ze lopen wat naast elkaar door in het appartement. Danny, de oudste, heeft DJ-ambities, terwijl zijn iets jongere zus Bridget posters maakt voor een klimaatprotest. De kleinste van de hoop, Kassie, speelt vooral met haar pop Staffanie (beetje lugubere onthoofde pop op een stok).

evil dead rise
© Warner Bros. Pictures

De verhuis van het klassieke Evil Dead-verhaal naar een appartement in plaats van de boshut, maakt Evil Dead Rise zowel groter als kleiner.

Wanneer een aardbeving een ondergrondse tombe/kluis blootlegt onder het appartementsgebouw die de nieuwsgierige kinderen gaan onderzoeken, is het voor de fans van de franchise vrij duidelijk wat er gaat gebeuren. Danny vindt enkele vinylplaten en de Necronomicon, een in mensenhuid gebonden boek. Hij neemt deze mee naar het appartement ondanks de protesten van Bridget. Wat daarna gebeurt, ligt op zich vrij voor de hand.

De verhuis van het klassieke Evil Dead-verhaal naar een appartement in plaats van de boshut, maakt Evil Dead Rise zowel groter als kleiner. In eerste plaatst gebeurt alles in een grote stad, maar door de aardebeving is net de lift en de trap onbruikbaar waardoor de echte ruimte beperkt wordt door het appartement en de gang. Dit heeft als resultaat dat er bovenop de standaard Evil Dead-horror ook een claustrofobische sfeer hangt.

Combinatie regisseur-acteurs on point

Regisseur Lee Cronin (The Hole in the Ground) heeft geen gemakkelijke taak. Op de reboot Evil Dead (2013) van regisseur Federico Álvarez kwam commentaar over het gebrek aan humor. De oorspronkelijke Evil Dead-trilogie van Sam Raimi (Spider-man, Doctor Strange In The Multiverse of Madness) was immers een combinatie van gore en humor. Cronin probeert niet gewoon Raimi’s stijl te kopiëren. De gekantelde camerabeelden en zooms met een nogal eigenaardig kleurenpallet en het spelen met geluid en absolute stilte, dragen bij tot de sfeer van angst, paniek en wantrouwen.

Sutherland wordt bijna anderhalf uur lang een moederlijk demonische nachtmerrie die je moeilijk uit het hoofd kan zetten.

De Evil Dead-trilogie was niets zonder Bruce Campbell als Ash Williams. In Evil Dead Rise wordt de film ook gedragen door zijn cast. Lily Sullivan (Mental) speelt een overtuigende Beth. Ze ziet eruit als een coole griet, maar er schuilt toch een hoop onzekerheid in haar personage. Wanneer ze op het appartement van haar zus aankomt, is het in eerste instantie vooral om advies te komen vragen om later een meer badass rol op te nemen. Alyssa Sutherland (Vikings) speelt goed als oudere, wijzere zus Ellie en moeder maar ze schittert vooral als demonische moeder. De demonische geest die via de Necronomicon ontsnapt, neemt bijna onmiddellijk haar lichaam over. Sutherland wordt hierna bijna anderhalf uur lang een moederlijk demonische nachtmerrie die je moeilijk uit het hoofd kan zetten.

© Warner Bros. Pictures

Balans tussen horror en humor

Buiten het personage van Beth is er weinig ruimte voor andere personages om echt te ontwikkelen. Het meest interessante is het uitspelen van de moederrol op een angstaanjagende manier. Hoe de demon inspeelt op de band van Ellie en haar kinderen om deze te proberen te manipuleren, is om rillingen van te krijgen. Het gebruik van lieve slaapliedjes of leuke badmomentjes krijgen een heel andere invulling, wat volledig te danken is aan de acteerprestaties van Sutherland.

Dat het grootste deel van de (mogelijke) slachtoffers in Evil Dead Rise kinderen of jonge tieners zijn, geeft ook een heel andere dimensie aan de franchise. Waar in de overige vier films het vooral over tieners/twintigers ging, zorgt de jonge cast voor meer sympathie en medeleven. Zowel Morgan Davies (The Tree, The Hunter) als Danny en Gabrielle Echols (Reminiscence) als Bridget spelen geloofwaardige tieners. Het is echter Nell Fisher (Northspur) die als 9-jarig meisje op het meeste sympathie kan rekenen.

evil dead rise

© Warner Bros. Pictures

Een Evil Dead-film zonder gore en bloed kan natuurlijk niet en ook hier stelt Evil Dead Rise niet in teleur. Zonder in ‘torture porn’ te vervallen kan Cronin ons toch regelmatig doen walgen. Elke brute scene is innovatiever dan de vorige en de humor zit hem soms in de originaliteit van enkele van deze scenes. Het lijkt erop dat ook in Evil Dead Rise is gekozen om vooral te werken met practical effects en dat loont. De humor is minder aanwezig en ook minder campy dan in de originele trilogie, maar zeker duidelijker aanwezig dan in de reboot. Hierdoor vindt Evil Dead Rise een beter evenwicht tussen humor en gore. En als je dacht dat de badkamerscene uit It Chapter Two veel bloed bevatte, dan kan je jezelf hier al voorbereiden op een leuke lift-scene. En oh ja, geen Evil Dead zonder leuke kettingzaag. 🙂

Evil Dead Rise is vanaf 19 april te zien in de bioscoop.

Evil Dead blijft de enige horrorfranchise zonder op zijn minst één slechte film in de reeks

evil dead rise
4 5 0 1
Evil Dead Rise is minder campy dan de oorspronkelijke trilogie, maar minder serieus dan de reboot uit 2013. Evil Dead Rise kan perfect als een stand-alone film bekeken worden zonder voorkennis. De gore en het veelvuldig gebruik van bloed zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar de meest opvallende eigenschap uit de Evil Dead-franchise blijft zeker overeind: het is de enige horrorfranchise zonder op zijn minst één slechte film in de reeks.
4/5

• De gore en de horror
  • Acteerprestaties van Sullivan en Sutherland