The Big Sick review: chicken soup for the soul

De romantische komedie is als filmgenre stilaan aan het uitsterven. Het aantal goede romcoms die de laatste tien jaar verschenen, kan je op een hand tellen. Gelukkig kunnen we nu The Big Sick aan die lijst toevoegen.

Als je leven een film was…

The Big Sick is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Kumail Nanjiani (Silicon Valley) en zijn vrouw Emily V. Gordon. Het einde is daarom niet erg verrassend, maar de weg ernaartoe des te meer. Kumail is een Amerikaan van Pakistaanse origine die het probeert te maken als stand-up comedian in Chicago. Zijn ouders willen liever dat hij advocaat wordt. Én dat hij met een Pakistaans meisje trouwt. Zijn ouders en broer (Anupam Kher, Zenobia Shroff, Adeel Akhtar) hebben namelijk de liefde gevonden in hun gearrangeerd huwelijk, maar Kumail is ondanks alle pogingen van zijn moeder nog niemand tegengekomen met wie hij een toekomst ziet. Tot hij psychologiestudente Emily Gardner (in de film vertolkt door Zoe Kazan) ontmoet op een van zijn gigs.

De verschillende cultuurbeelden niet altijd even makkelijk te verenigen voor Kumail.

De twee worden al snel verliefd, maar Kumail kan zijn ouders niets vertellen over zijn nieuwe relatie, want Emily is niet Pakistaans. Hij vertelt haar ook niets over de huwelijksovertuigingen van zijn familie, en die geheimen zijn er na een tijdje te veel aan. Het koppel gaat hun eigen weg. Maar dan krijgt Kumail te horen dat Emily een mysterieuze ziekte heeft en in coma gebracht moet worden. In het ziekenhuis ontmoet hij voor het eerst Terry (Ray Romano) en Beth (Holly Hunter), de ouders van zijn ex-vriendin.

Liefde in tijden van Trump

De film profiteert heel erg van het label ‘gebaseerd op waargebeurde feiten’. Want toegegeven, dit had ook het plot van een tv-film kunnen zijn. Ware het niet dat het script daarvoor veel te goed is. The Big Sick is geschreven door Nanjiani en Gordon zelf, en de authenticiteit straalt er dan ook vanaf. Nanjiani brengt vanzelfsprekend erg goed de humor in het verhaal naar voren, maar laat ook in de emotionelere stukken geen steken vallen. Zoe Kazan moet zeker niet voor hem onderdoen, al krijgt ze natuurlijk minder te doen. De protagonist in dit verhaal is Kumail; we komen meer te weten over zijn leven, zijn vrienden bij de comedyclub en zijn carrière. Dat is ook logisch, maar ik had nog net iets meer over Emily willen weten dan wat haar ouders uiteindelijk over haar vertellen.

The Big Sick is het meest meeslepend als de waarheid aan het licht komt en Kumail de confrontatie aangaat met beide ouderparen. Kumail voelt zich meer Amerikaans dan zijn familie, en die dualiteit botst met zijn ouders, die nog veel meer met de Pakistaanse cultuur bezig zijn. De film vindt er op passende momenten wat comic relief in. “We hate terrorists“, zeggen de broers Nanjiani tegen een gezin die hen over blanke meisjes hoort praten, en een bepaald mopje over 9/11 kan je wel gewaagd noemen.

Ongeacht die humor zijn de verschillende cultuurbeelden niet altijd even makkelijk te verenigen, zo ondervindt Kumail. Of het nu uit angst is om iets verkeerds te zeggen, zoals de vader van Emily, of uit puur racisme. Dat Kumail dat ondertussen al gewend is, maar zijn tolerante omgeving niet, blijkt in een fantastische scène in de comedyclub met Holly Hunter en Ray Romano. Zij zijn dan ook de MVP’s van deze romcom. Romano is bekend geworden door comedy met de tv-serie Everybody Loves Raymond, maar hij komt hier ook ontzettend charmant uit de hoek. Hunter mag vanaf nu wel wat meer in een komedie verschijnen.

Regisseur Michael Showalter (Wet Hot American Summer), Nanjiani en Gordon hebben geen perfecte film gemaakt, maar wel een die echt, confronterend en grappig is en mijn koude hart weer wat heeft opgewarmd. De film baadt in warme kleuren en de soundtrack van Michael Andrews (New Girl) klinkt heerlijk zacht en indie. Net als een dekentje op een regenachtige zomerdag. Zo veel warmte kunnen we nu wel gebruiken.

Verkwikkend

Verkwikkend
4 5 0 1
The Big Sick is een romantische komedie voor woke millennials (bij gebrek aan een betere term). Cultuurverschillen en integratie worden mooi verweven met een uniek liefdesverhaal in een geweldig scenario en tot leven gebracht door een fantastische cast.
4/5
0