Shining Girls review: mysterieus en intrigerend

Apple TV+ is bij ons misschien nog niet zo bekend als Netflix of Disney+ maar ze doen het de laatste tijd erg goed als het op originals aankomt. Zo waren wij al fan van Ted Lasso, For All Mankind, Foundation, The Afterparty, Suspicion en ook nog Oscarwinnaar CODA. Ook Elisabeth Moss is nu in zee gegaan met de streamer voor de mysterieuze maar nu al verslavende serie Shining Girls.

Afleveringen gezien: 3/8

Misdaad met een twist

Kirby (Elisabeth Moss) staat op het punt om te verhuizen om een aantal gebeurtenissen achter zich te kunnen laten. Ze werd namelijk zes jaar geleden aangevallen en verminkt maar de dader loopt nog steeds vrij rond. Sindsdien maakt ze rare dingen mee waardoor ze alles wat ze ziet en doet opschrijft in notitieboeken. Wanneer een vrouw dood wordt teruggevonden met gelijkaardige verwondingen denkt de politie dat het dezelfde dader is. Dat roept heel wat oude wonden op bij Kirby.

shining girls
© Apple TV+

Tegelijk doet Dan Velazquez (Wagner Moura, Narcos), een reporter van de krant waar Kirby werkt, onderzoek naar de vrouw. Wanneer hun paden kruisen besluiten ze samen te werken, maar Kirby raakt steeds meer in de ban van de dader (Jamie Bell). Ze ontdekken ook meer dan verwacht en tegelijkertijd lijkt de dader nog op zoek naar volgende slachtoffers. Maar gaandeweg lijken er meer en meer dingen niet helemaal logisch te zijn, en lopen hun acties in het oog van de dader.

Mysterieus

Shining Girls heeft door een extra laag al iets meer om het lijf dan de gemiddelde misdaadreeks.

Elisabeth Moss heeft er al een aantal succesvolle series opzitten: naast The Handmaid’s Tale was ze ook heel goed in Top of the Lake, ook een politieverhaal. Shining Girls lijkt helemaal in haar laan te liggen daardoor maar je snapt ook meteen waarom ze hier dan ook weer ja tegen zei. Al van bij de eerste minuut heb je door dat dit geen gewoon verhaal zal zijn. Het is ten eerste al anders om Jamie Bell iemand te zien spelen waarvan je direct kriebels krijgt zonder dat je veel redenen hebt. Het lijkt alsof hij het jonge meisje kent tegen wie hij praat maar dat blijkt maar deels waar.

Ook de notitieboeken en het feit dat Kirby zich dingen herinnert die helemaal niet zo zijn, zorgt van bij het begin wel voor een verwarrend gevoel, maar op een manier waarop ik meteen wil weten hoe het juist in elkaar zit. Niet alleen het misdaadverhaal zelf maar ook dus ook nog die andere laag. Daardoor heeft het wel al iets meer om het lijf dan de gemiddelde politie/misdaadreeks.

shining girls
© Apple TV+

Kwaliteit in wording

Hoe verder in de afleveringen, hoe duidelijker het wordt dat er een scifi-element in de reeks zit.

Hoe verder in de afleveringen, hoe duidelijker het wordt dat er een scifi-element in de reeks zit. De veranderde realiteit van Kirby is denk ik niet alleen door het trauma maar ook neveneffecten van iets helemaal anders. Het trekt wel al een rijke parallel met hoe alles in je leven ook echt drastisch veranderd als je zoiets meemaakt. Ook de dader is meer dan alleen raar. Het zal waarschijnlijk iets met een vorm van tijdreizen te maken hebben maar ik weet nog niet hoe het allemaal in elkaar zit. En dat aspect langzaam zien duidelijk worden, is een van de redenen waarom ik meteen uitkijk naar de volgende aflevering. Als je iemand bent die graag meteen duidelijkheid heeft, kan dit misschien wel frustrerend zijn.

Naast het intrigerende verhaal heb je ook al een steengoeie cast die je zoet houdt. Elisabeth Moss is nu al bekend als een van de beste dramatische actrices en hier laat ze dat nog eens zien, al verschilt haar rol qua inhoud misschien nog niet heel veel van die van June in The Handmaid’s Tale. Ik heb Narcos nog niet gezien dus kende ik Wagner Moura niet echt, maar ook hem zie ik nu al graag bezig. Zoals ik al zei, krijgt de meestal aimabele Jamie Bell hier de kans om zijn charmes te combineren met een hoog creepgehalte. Ik ben heel benieuwd wat hij in de rest van de reeks kan laten zien. Kortom, met Shining Girls heeft Apple TV+ weer een knappe reeks in wording erbij.

De eerste 3 afleveringen van Shining Girls zijn nu te bekijken op Apple TV+ met elke vrijdag een nieuwe aflevering. Later volgt een volledige review.

1