The 355 review: onvoldoende benut potentieel

Er komen steeds meer actiefilms waarin een groep vrouwen centraal staan, met wisselend succes bij het publiek, van een Birds of Prey tot een Ghostbusters. In de spionnenwereld bleef het tot nu toe beperkt tot recent Charlie’s Angels (waar ik zelf erg fan van was), maar daar brengt Jessica Chastain nu verandering in met The 355. Ze pitchte het project zelf aan regisseur Simon Kinberg tijdens de opnames van Dark Phoenix. Uiteindelijk had de uitvoering ervan toch beter gekund.

Ladies, assemble

In Colombia krijgt een man een demonstratie van technologie waarmee je bijna alles in je omgeving kan controleren. De situatie ontaardt in een vuurgevecht waarbij nog een andere man (Edgar Ramirez) ermee aan de haal gaat. Uiteindelijk moeten CIA-agenten Mace (Jessica Chastain) en Nick (Sebastian Stan) naar Parijs om het apparaat van hem te kopen. Hun operatie wordt echter gedwarsboomd door Maria (Diane Kruger), een agente van de Duitse inlichtingendienst.

Twee veel te mooie mensen in een shot. © Belga Films

Het verhaal klinkt als een degelijk spionageverhaal maar wordt toch wat geplaagd door vermijdbare clichés.

Mace moet uiteindelijk alleen verder met de missie om het apparaat niet in verkeerde handen te laten vallen. Daarvoor schakelt ze de hulp in van oude vriendin Kadijah (Lupita N’yongo, Us), die een experte is in cybersecurity. Door een samenloop van omstandigheden komen ze in contact met Maria en krijgt psychologe Graciela (Penelope Cruz, Madres Paralelas) het apparaat in handen. Samen moeten ze het uit de verkeerde handen zien te houden, en dat blijken er meer dan gedacht.

Aan de cast ligt het niet

Het verhaal klinkt als een degelijk spionageverhaal maar wordt toch wat geplaagd door clichés. Dat is niet altijd slecht, als de film zich dan niet te serieus neemt. Hier vond ik dat minder het geval, waardoor ik soms al eens de neiging had om met m’n ogen te rollen. Je kan maar zoveel keer de typische spionwoorden zoals “an op[eration]” en zo horen voor het wat te veel wordt. Ook de verhaallijn van de almachtige technologie hebben we al redelijk veel gezien. Het heeft ook een net iets te hoog MacGuffin-gehalte om echt interessant te zijn.

the 355
Een wel heel extreme vorm van verstoppertje. © Belga Films

Aan de vertolkingen van Chastain, Nyong’o, Kruger en Cruz zal het zeker niet liggen.

Het doel van deze film is vooral om The 355 (een verwijzing naar Agent 355 die spionne was tijdens de Amerikaanse revolutie) bij elkaar te brengen. Het duurt nog wel bijzonder lang voor de hele groep echt compleet is, want actrice Fan Bingbing laat echt op zich wachten. Maar intussen heb je met Chastain, Nyong’o, Kruger en Cruz al een embarrassment of riches. Want aan hen en hun vertolkingen zal het zeker niet liggen. Alleen zijn het vooral de dialogen die ze voorgeschoteld krijgen die toch vaak beneden hun niveau zijn.

Zo is er het bijna verplichte bondingmoment waarbij ze vooral allemaal laten zien hoe straf ze zijn, waardoor het wat geforceerd overkomt. Een andere verhaallijn rond Nick voegt ook minder dramatisch effect toe dan verwacht en houdt Sebastian Stan ook te lang van het scherm. De personages krijgen ook wel wat achtergrondverhaal maar het enige dat echt boeit, is dat van “de gewone vrouw” Graciela.

the 355
Het ging er weer heftig aan toe tijdens de solden. © Belga Films

The 355 is vooral een gemiste kans

De sterke punten van de film zijn dan vooral de echte actie- en spionagescènes, waarin het script soms ook wel opleeft. Zo wordt de diversiteit van de groep slim gebruikt in een soort miniheist in een Marokkaanse bazaar. We twijfelen er ook niet aan dat al deze vrouwen hun mannetje kunnen staan, maar soms zit de regie hen wat in de weg. In het begin is er bijvoorbeeld wat te veel shaky cam en heeft een vechtscène meer naar het einde toe opvallend weinig tempo.

De sterke punten van de film zijn dan vooral de echte actie- en spionagescènes, waarin het script soms wel opleeft.

Pas laat is er een wel een edgy twist waardoor The 355 ineens wat in m’n achting steeg en de relaties tussen de personages echter overkwamen. Als ze dat lef vanaf het begin gehad hadden en op wat meer niveaus, had deze misschien een lans kunnen breken. Misschien beoordeel ik de film te zwaar maar met zulke actrices moet je toch veel meer doen. Wat meer fun à la Ocean’s 8 of de volledig donkere toer op zoals Widows had de film beter gelegen. Nu zweeft het wat tussen de twee in, waardoor het resultaat wel entertainend is maar deze jammer genoeg ook makkelijker te vergeten.

The 355 is vanaf 05/01 te zien in de bioscoop.

Kon beter

the 355
2 5 0 1
The 355 had veel potentieel dankzij de geweldige cast maar het script laat wel te wensen over. Met een niet zo originele verhaallijn en enkele vermijdbare clichés zijn de actiescènes vaak het lichtpunt, al speelt daar de regie soms parten. Hier had dus veel meer ingezeten.
2/5
0