ocean's 8

Ocean’s 8 review: ondiep entertainment

Sandra Bullock reageerde op de première van Ocean’s 8 op het lot dat Ghostbusters beschoren was. “Het was net alsof ze een vuurpeloton tegemoet liepen.” De all-female remake van de cultfilm was niet waar velen op gehoopt hadden. Hollywood doet nu een nieuwe poging door een spin-off te maken van een filmreeks die zich er misschien meer toe leent. Ocean’s 8 zal wellicht net iets minder ‘fans’ in een kramp doen schieten.

Nog een Ocean

We leren Debbie Ocean (Sandra Bullock) kennen in de gevangenis, waar ze emotioneel haar eigen zaak verdedigt voor de reclasseringscommissie. De zus van Danny beweert dat ze gewoon een simpel leven wil leiden. Ze verlaat den bak in een cocktailjurk om u tegen te zeggen. Dan weet je meteen dat daar meer achter zit. Maar Debbie loog niet eens, want haar dromen zijn ook eenvoudig: het Met Gala bestelen en een diamanten ketting van 150 miljoen dollar stelen. Wat moet een mens anders aanvangen met zoveel tijd, nietwaar?

Het grootste modefeestje in de VS bestelen doe je natuurlijk niet alleen. Debbie kan net zoals vroeger rekenen op de hulp van Lou (Cate Blanchett). Samen plannen ze de heist en huren ze nog zes andere dames in om hen te helpen: ontwerpster Rose (Helena Bonham-Carter), juwelenmaakster Amita (Mindy Kaling), woekerhandelaarster Tammy (Sarah Paulson), straatdievegge Constance (rapster Awkwafina) en techgenie Nine Ball (popster Rihanna). De achtste spil in Ocean’s 8 is celeb Daphne Kluger (Anne Hathaway). Aan haar hals zal de ketting prijken die het octet wil stelen.

Steven Soderbergh van den Aldi

De rekruteringsscènes zijn hier nogal rechtdoorzee en missen humor en vindingrijkheid.

Laten we beginnen met het slechte nieuws: Ocean’s 8 komt heel traag op gang. Na een aantal leuke openingsscènes met Debbie heeft de film moeite om dat tempo en niveau aan te houden. De rekruteringsscènes die ons de personages moeten voorstellen en een band met hen doen opbouwen zijn hier nogal rechtdoorzee en missen humor en vindingrijkheid. De regiestijl van Gary Ross doet denken aan wat Steven Soderbergh (hier producer) deed met de originele Ocean’s-trilogie, maar dan net dat tikkeltje minder kinetisch en eerder aan de onopvallende kant. Als deze film dan toch door een man geregisseerd moest worden, had ik liever iemand met de stijl van bijvoorbeeld Edgar Wright aan het roer gezien.

Het deel van de film waarin James Corden ook komt opdraven heeft wellicht het hoogste aantal grappen per minuut. Hoewel de hoofdpersonages hem van repliek kunnen dienen, vraag je je wel af waarom de scenaristen, Gary Ross zelf en Olivia Minch, hun meest opvallend grappige materiaal zouden bewaren voor een man in plaats van voor de acht leading ladies die ze ter beschikking hadden, zeker als je weet hoe hilarisch ze zijn in andere films en zonder script.

WMN PWR

oceans cast

Gelukkig is de heist het langste deel van de film en is dat ook meteen het moment dat de film echt fun wordt. Zodra ze de diefstal beginnen te plannen en de deceptie begint, komt alles pas echt tot leven. De personages kunnen doen waar ze goed in zijn en de actrices hebben het duidelijk naar hun zin. De scènes in het Met zitten goed in elkaar en houden je aandacht op het scherm.

Het zal je niet verbazen dat Bullock en co deze film volledig redden. Hun individuele talent, charisma en de chemie met elkaar doen je blijven kijken. Je twijfelt geen moment aan hun kunnen, en ze vertrouwen op elkaar. Dat geldt zowel voor de personages als voor de actrices. Sandra Bullock en Cate Blanchett zijn een match made in heaven. Mindy Kaling en Helena Bonham-Carter samen is een combinatie waarvan je nooit wist dat je zou wou tot je het zag. Er mocht nog iets meer te doen geweest zijn voor Sarah Paulson, Rihanna en Awkwafina, maar toch laten ze een indruk op je na.

Het individuele talent van de cast, hun charisma en chemie met elkaar doen je blijven kijken.

Maar dé scene stealer van Ocean’s 8 is zonder twijfel Anne Hathaway. Zij parodieert als Daphne Kluger eigenlijk zichzelf. In het verleden werd Hathaway vaak bekritiseerd omdat ze te gretig was in de filmindustrie en te veel haar best deed om succesvol te zijn. Dat was toch het beeld dat mensen van haar hadden. En zulke expliciete ambitie bij een vrouw, dat is niet sympathiek. Als Daphne doet Hathaway een goede schep bovenop dat beeld, en het is heerlijk om naar te kijken. We leren ook verrassend veel over haar als personage. Er is een scène iets later in de film waarin de vrouwen simpelweg samen zitten en gewone dingen doen. Net zoals we zo vaak al mannen gewoon in een bar zagen. En dat had ik in de eerste helft gemist om de personages wat beter te leren kennen. Ik zeg het niet vaak, maar wellicht had Ocean’s 8 nog wat langer mogen zijn. Het is een goed begin, maar deze dames konden veel meer aan dan wat ze gekregen hebben.

Ocean’s 8 is vanaf 13 juni te zien in de bioscoop.

Sisters B4 Misters

Sisters B4 Misters
3 5 0 1
Ocean’s 8 is entertainment dat eerder op de vlakte blijft wat de personages betreft en meer inzet op de diefstal die een Ocean’s-film typeert. De regiestijl van Gary Ross blaast niet zoveel leven in de film als trilogie-maestro Steven Soderbergh dat tien jaar geleden deed, en dat dreigt de film bijna te doen kapseizen. Gelukkig kunnen we rekenen op een amusante heist en de uitstekende vrouwelijke cast.
3/5
0