A Quiet Place review: de meest intense bioscoopervaring van het jaar

A Quiet Place is een intense horrorfilm die je een uur en half lang op het puntje van je stoel doet zitten door het geluid. Of beter gezegd: door het gebrek aan geluid.

In het sfeervolle A Quiet Place combineert John Krasinski (vooral bekend van zijn rol als Jim in The Office, maar ook filmregisseur) typische horror met een familiedrama. Het is het verhaal van ouders die hun kinderen opvoeden na de ondergang van de wereld. Monsters hebben in de nabije toekomst de mensheid de apocalyps ingejaagd. Een familie overleeft in alle stilte want die wezens maken net jacht op alles dat ook maar het kleinste geluid maakt. Net wanneer de gezinsleden het verst van elkaar staan, breekt de hel los.

Krasinski kruipt voor A Quiet Place samen met zijn vrouw Emily Blunt in de hoofdrollen. Hij timmert al enkele films lang aan een carrière als serieuze acteur en in in deze prent toont Krasinski zijn meest kwetsbare kant. Blunt bewijst dan als moeder die haar gezin wil samenhouden opnieuw dat ze elke rol aankan. Toch is het dove dochter Millicent Simmonds (ook doof in het echt) die nog het meest weet te verrassen. Zelden hebben we een jonge tiener zo geloofwaardig zien worstelen met haar omgeving en haar eigen daden.

De familie van die naamloze ouders leeft in een herfstachtige, desolate wereld waarin elke stap, elke hoest en elk gevallen stukje speelgoed uitvergroot wordt. Visueel is A Quiet Place dus prachtig, maar auditief heb je je zelden zo onrustig gevoeld. Het is muisstil in de bioscoop als het fout kan gaan in de film en kijkers happen collectief naar adem als het teveel wordt door het uitstekende spel met het geluid.

A Quiet Place vecht op sommige momenten met zichzelf om de balans te zoeken tussen mainstream horrorfilm en uniek familiedrama. De overdaad aan schrikmomenten houden je dan wel op het puntje van je stoel, soms voelen ze gewoonweg goedkoop aan. Daarnaast botst de keuze om filmmuziek erin te houden met het gegeven van totale stilte, maar het is en blijft een Hollywoodfilm. Een intense en verrassende Hollywoodfilm weliswaar.

A Quiet Place speelt vanaf 9 mei in de bioscoop.

Intens

Intens