Always Be My Maybe review: eerlijk en grappig

Zolang Netflix romantische komedies blijft maken, zullen wij ze blijven reviewen. Het genre dat de jaren 90 domineerde is opnieuw goed bezig. Netflix beseft dat frisse verhalen in een oud genre moeten komen van ondergewaardeerd en nieuw talent. Always Be My Maybe komt uit het hoofd en de pen van actrice en stand-upcomedian Ali Wong.

We kennen er allemaal wel een. Een koppel dat al van in het middelbaar samen is, en het na decennia nog met elkaar kan uithouden. De childhood sweethearts die al heel wat watertjes doorzwommen hebben, maar er dankzij een speling van het lot in geslaagd zijn om hun zielsverwant te vinden op de schoolbanken. Of je nu spontaan lieflijk zucht of de huiveringen over je rug rollen, ze doen het toch maar.

Dat het niet altijd goed afloopt, bewijzen ook Sasha (Ali Wong, bekend van haar comedyspecials Baby Cobra en Hard Knock Wife) en Marcus (Randall Park, Fresh Off the Boat, Ant-Man and the Wasp). De twee waren tijdens hun jeugd onafscheidelijk. De ouders van Sasha brachten bijna al hun tijd door in hun winkel, waardoor ze vooral steun vond bij die van Marcus. Als de moeder van Marcus sterft, lopen de emoties hoog op en hebben de twee seks. Maar daar kijken ze al vrijwel meteen slecht op terug. Die irritatie leidt tot ruzie… En ze spreken elkaar 16 jaar lang niet. Yikes.

park wong
© Netflix

Het spreekwoord zegt “oude liefde roest niet”, en natuurlijk weet je waar dit naartoe gaat. Gelukkig is de weg ernaartoe best origineel en vooral opvallend grappig. Sasha is ondertussen een bekende chef geworden die hoogstaand Aziatisch eten op de kaart heeft gezet. Ze heeft meer geld dan ze kan uitgeven, woont in New York met haar even bekende en dreamy vriend (Daniel Dae Kim, Lost) die ook haar manager is en haar beste vriendin uit het middelbaar is haar assistente (Michelle Buteau, ook te zien in Isn’t It Romantic). Maar dan wordt Sasha gedumpt wanneer ze net terugkeert naar huis om een nieuw restaurant te openen.

Hoofdrolspelers Ali Wong en Randall Park schreven mee aan het scenario en kennen hun personages door en door.

Het is een ongemakkelijk weerzien met Marcus als hij de airco in haar huurhuis komt repareren. Hij woont thuis, is in het familiebedrijf gestapt en speelt nog bij zijn oude schoolband Hello Peril, die overigens echt deftige muziek maakt. De wietrook en – geur in zijn kamer kan wellicht die van mijn voormalige kotgenoot evenaren. Maar waar rook is, is vuur, en de voormalige vrienden groeien naar elkaar toe. Gelukkig gaat Always Be My Maybe verder dan je zou verwachten. Wat na het vermeende happy end? Soms is chemie en geschiedenis niet genoeg, en die moeilijke puzzel gaan de makers niet uit de weg.

keanu
© Netflix

Hoofdrolspelers Ali Wong en Randall Park schreven mee aan het scenario en kennen hun personages door en door. Beiden lopen over van charisma en naturel. Ze kennen elkaar en regisseur Nahnatcha Khan dan ook al even dankzij sitcom Fresh Off the Boat. Hun komische timing is dan ook top. Ik heb opvallend hard gegniffeld tijdens deze film. Maar tussen de lijnen door wordt er ook wat commentaar gegeven over je eigen leven in de weg staan, over het slechte aanvaarden voor het goede, en ook over elementen van de Aziatische en Amerikaans-Aziatische cultuur.

Keanu Reeves heeft wellicht de beste cameo van het jaar tot nu toe te pakken.

Veel fans gaven op Twitter al aan dat ze het super vinden dat na To All the Boys I’ve Loved Before deze film een genuanceerd en anders beeld geeft van Aziatische ouders. Vaak worden zij getoond als afstandelijk en koud, maar de vader van Marcus (James Saito) kan geen groter toonbeeld van zachtheid en steun zijn. Zelfs de eerder onverbiddelijke ouders van Sasha blijken meer in hun mars te hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. Ook de Aziatische keuken krijgt een prominente plaats.

Maar Always Be My Maybe is gewoon ook leuk, oprecht en af en toe ontroerend. Als dat nog niet genoeg was, heeft Keanu Reeves hier wellicht de beste cameo van het jaar tot nu toe te pakken. De over-the-topversie van zichzelf staat haaks op hoe geliefd hij momenteel is in Hollywood en ver daarbuiten. Na afloop van de film wil je bijna vol overgave meezingen met I Punched Keanu Reeves. Die glimlach op je gezicht zal blijven plakken tot de credits over je scherm gerold zijn.

Always Be My Maybe kan je nu streamen op Netflix.

Charmant

Charmant
3 5 0 1
Always Be My Maybe toont dat oude liefde soms echt niet roest, maar zich wel moet aanpassen aan nieuwe tijden en omstandigheden. Ali Wong en Randall Park penden samen een fris scenario neer voor zichzelf, en samen met hun acteerprestaties levert dat een heel genietbare romcom op. Bonuspunten voor Keanu en Hello Peril.
3/5
0