Crazy Rich Asians review: de klassieke romcom is terug van weggeweest

Crazy Rich Asians wordt bejubeld voor zijn vooruitgang, maar is er ook meer aan de romantische komedie dan etnische diversiteit?

Crazy Rich Asians ging aanvankelijk geen Belgische release krijgen. In Amerika brak de romcom grote potten en zelfs in ons buurland Nederland kon de film op een trouw publiek rekenen. Het succes ervan is eindelijk doorgedrongen bij de studio en nu draait Crazy Rich Asians vanaf woensdag 26 september alsnog in de Vlaamse cinemazalen.

Ook Hollywood stond niet echt te springen om een moderne romantische komedie uit te brengen met een volledig Aziatisch-Amerikaanse cast (na The Joy Luck Club uit 1993, dat toen toch geen opflakkering van Aziatische rollen teweegbracht). De bonzen in Tinseltown wilden zelfs zo ver gaan de hoofdrol aan een blanke actrice te geven. Als reactie daarop ging de schrijver van het bronnenmateriaal met een kleiner productiehuis en regisseur Jon M. Chu aan de slag.

In Crazy Rich Asians ontdekt Rachel (Constance Wu uit Fresh off the Boat) dat haar vriend Nick (Henry Golding) een ontzettend rijke familie heeft, terwijl ze op weg zijn om die te ontmoeten in Singapore. De onthulling leidt niet tot strubbelingen tussen de twee geliefden, maar wel tussen Rachel en haar schoonmoeder (Michelle Yeoh uit Star Trek: Discovery en Crouching Tiger, Hidden Dragon). Kan ze aarden in de nieuwe leefomgeving vol familieleden en vrienden die larger than life zijn, of lukt het de schoonmoeder om Rachel te verdrijven?

De botsing tussen lief en schoonfamilie is geen originele invalshoek voor een romantische komedie. Crazy Rich Asians is in dat opzicht geen (500) Days of Summer of een Judd Apatow-komedie. De prent baseert zich op klassieke machtsverhoudingen in een familie, op gezellig samen tafelen, op oprechte romantiek uit oude romans en op grote gebaren. Door het moderne verhaal te schuwen (er zitten natuurlijk plezante uitzonderingen in), voelt deze afgelikte romcom vreemd genoeg iets frisser aan dan hedendaagse equivalenten.

Natuurlijk is Crazy Rich Asians in één opzicht heel modern: de cast. We staan er soms niet bij stil dat er nog altijd hele bevolkingsgroepen het moeten doen zonder films en series met personages waarin ze zichzelf herkennen, waarnaar ze kunnen opkijken. Deze film kan de start betekenen van vernieuwing in Hollywood, maar daarvoor zijn er wel diepgaandere verhalen nodig en moeten de personages stereotypen ontstijgen.

Crazy Rich Asians speelt vanaf vandaag in de bioscoop.

Prettig

Prettig