Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste veertien dagen bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:
Katana Zero
Nils: Wat krijg je als je Sekiro combineert met een neo-noir pixelated design-opzet? Besprenkeld met een vleugje psychedelica? Wel, dan krijg je Katana Zero voorgeschoteld. In Katana Zero bestuur je The Dragon, een naamloze samoerai die tegelijk een huurmoordenaar is. Maar The Dragon is mentaal onstabiel. Met de superdrug Chronos die te allen tijden door zijn aders vloeit, is hij in staat tot prachtige slachtpartijen, maar die komen met een kost. Telkens hij ontwenningsverschijnselen krijgt, neemt de game een loopje met onze sensorische beleving van het spel.
Katana Zero is een shaken, not stirred-combinatie van strakke design- en gameplay-elementen. Simpel in zijn premisse, maar drijft je stelselmatig steeds verder in het verschalken van een hele kamer baddies. In één woord, één grote adrenalinetrip die je van de ene slachtpartij naar de andere voortstuwt op een niet-traditionele manier. En het drijft je als speler ook steeds verder. Het komt soms op een milliseconde timing aan om een kamer te overleven. En dat werkt behoorlijk verslavend. Voor een kleine titel lijkt ons dit een absolute aanrader, maar daar lees je ongetwijfeld meer over in onze review. Maar kijk alvast even naar onze stream:
The Legend of Heroes: Trails in the Sky SC
Michiel: Na de cliffhanger op het einde van het eerste spel, begint Estelle in The Legend of Heroes: Trails in the Sky Second Chapter zowel aan verdere Bracer-training als aan een heel persoonlijke missie. Intussen probeert de geheimzinnige organisatie Ouroboros echter chaos te zaaien in het land. Estelle staat er gelukkig niet alleen voor, maar krijgt hulp van haar mede-bracers en andere vrienden. Het is weer een genot om terug te keren naar Liberl. Het hoofdverhaal blijft van goede kwaliteit, en heeft hier en daar een verrassende wending. Estelle blijft nog steeds een schitterend hoofdpersonage dat niet met zich laat sollen. Ze is iets minder onstuimig of impulsief geworden na het eerste deel, maar is daarom niet minder proactief. Waar andere personages in andere games gewoon slecht nieuws of zelfs een persoonlijke ramp vaak gewoon zouden aanvaarden, zegt Estelle daar een duidelijke Screw that tegen, en probeert ze zoals steeds actief alles beter te maken. Ook de andere personages uit het vorige spel, van de speelbare tot de NPC’s, worden verder uitgewerkt. Zo leren we bijvoorbeeld veel meer over Agate, Sherazard en Zin. We keren misschien wel terug naar dezelfde wereld en dezelfde steden, maar hun inwoners zetten hun leven verder, zoals het hoort.
De basis van de gameplay is hetzelfde gebleven: best gemakkelijke gevechten op een rooster. Nieuw is wel bijvoorbeeld dat je met meerdere personages tegelijkertijd nu een krachtige aanval kan doen (maar zo wel hun beurt opgeeft). Daarnaast zijn er meer opties dan vroeger met je orbments, en een aantal nieuwe en dodelijke arts. Ook leuk is dat net zoals bij het verhaal ook bij de gameplay je eerdere avonturen verdergaan. Je begint niet op level 1, maar zit meteen in de 40 met verschillende mogelijkheden. Er zijn meer personages om tijdens gevechten te gebruiken, hoewel sommigen meestal maar een hoofdstuk of zo bij je team blijven. Trails in the Sky blijft een fantastische aanrader voor wie houdt van JRPG’s met een schitterend verhaal en zeer degelijke gameplay.
Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.