A Discovery of Witches begint als True Blood voor watjes

De nieuwe serie A Discovery of Witches confronteert heksen met vampieren en betreedt daarmee in de eerste aflevering platgetreden paden.

Bovennatuurlijke tv-series met hekserij en demonen kon je nooit van het scherm wegslaan, maar het lijkt alsof het genre momenteel toch aan een serieuze bloei bezig is. Zo keren zowel Sabrina the Teenage Witch als Buffy the Vampire Slayer terug, maar het kan ook minder nostalgisch met het nieuwe A Discovery of Witches. De serie is een adaptatie van de boeken van Deborah Harkness, een reeks die door haar academische expertise geschiedenis combineert met fantasy.

Het verhaal neemt je mee naar het pittoreske Oxford, gehuld in beige en blauwgroen, waar geschiedkundige Diana Bishop (Teresa Palmer uit Warm Bodies) werkt aan een paper over alchemie. Tijdens haar onderzoek ontdekt de onbeheerste heks een verloren gewaand boek. De onthulling stuurt niet alleen een schokgolf door de heksenkring, maar ook door vampieren. Een van die vampieren is de mysterieuze Matthew Clairmont (Matthew Goode, ooit Adrian Veidt in Watchmen). Als wetenschapper zoekt hij al eeuwenlang naar het boek omdat het meer over het ontstaan van zijn bloedlijn zou onthullen.

Het idee om daglicht verdragende vampieren en heksen hooggeplaatste functies in onze maatschappij te geven waarmee ze de mensheid kunnen verrijken is helaas het enige originele aan A Discovery of Witches. De eerste aflevering voorspelt vooral herkauwwerk uit andere vampierenfictie. Net zoals pakweg True Blood sluit de goedaardige vampier een verbond met iemand speciaals van een tegenovergestelde, maar waarschijnlijk nog gevaarlijkere soort. En ook hier doet hij er alles aan om zijn bloedlust te bedwingen, maar weet je dat hij vroeg of laat zal toegeven aan andere lusten.

Natuurlijk is alles al gedaan geweest, maar True Blood overgoot zichzelf tenminste met pure kitsch en ruwe geilheid. A Discovery of Witches durft niet genoeg en neemt zichzelf veel te serieus. Er is geen chemie tussen de personages en ze praten in clichés. Daarbij komt kijken dat er na drie kwartier amper schot in het verhaal is gekomen en je de minuten op de klok begint te tellen. Hoe mooi alles dan ook in beeld gebracht mag zijn, dat betekent dat je serie saai is.

A Discovery of Witches loopt op de Britse zender Sky One.

0