Gamen op een budget is niet altijd een gemakkelijke opgave. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing. Vlaanderen heeft een uitgebreid aanbod aan kringwinkels waar iedereen zijn ongewenste voorwerpen kwijt kan, die dan weer voor een goedkope prijs gekocht kunnen worden. Elke maand stap ik naar een kringwinkel, gewapend met een muntstuk van €2 op zoek naar een ongewenste game die ik een goeie thuis kan bieden. Daarna speel ik die voor drie uur en pen ik mijn mening neer.
Detective Barbie – De Verdwenen Schat
Het is weer kringwinkeltijd! Ik moet eerlijk zijn, ik heb het gemist. Gezien het geen vanzelfsprekendheid is om elke maand een interessante game te vinden en er iets grappig rond te schrijven, had ik besloten de rubriek even te pauzeren. Deze maand heb ik echter een spel gedoneerd gekregen van een lezer. Zie je, alles wat ik eigenlijk wou, was de stap overslaan van ikzelf die fysiek naar een winkel moet, en met mensen moet omgaan. Dus bedankt Sanne, jij bent de eerste die het snapt.
Het spel dat ik cadeau kreeg, is een Barbie-spel, Detective Barbie, meer bepaald. Je denkt misschien: “Maar Jens, sinds wanneer is Barbie een detective?” Daarop zeg ik u, beste lezer, dat Barbie al meer jobs heeft gehad dan Homer Simpson. Ze is een sterke plastic vrouw die niet wordt tegengehouden door jouw idee van wat ze al dan niet kan.
Het spel komt met een boekje dat veel meer uitleg biedt dan eender welke zesjarige ooit zal lezen. Wat me wel boeit in het boekje is dat dit eindelijk die veelgevraagde crossover tussen Barbie en X-Men belooft te worden.
Traditiegetrouw kijken we eerst eens wat het spel ons belooft en wat mijn eigen verwachtingen zijn.
De ietwat vreemde man die honderd jaar geleden Hotel Zeezicht bouwde, heeft het gebouw volgestopt met allerlei geheime gangen, sluiproutes, verbergplaatsen en puzzels. Als de nieuwe eigenaar Molly Goodwin beetje bij beetje de geheimen van het hotel leert kennen, vermoedt ze dat de oude eigenaar waarschijnlijk meer dan alleen maar een paar geheime ganGen heeft aangelegd! Professor X, de geschiedenisprofessor die alles over het hotel weet, ontdekt een ongelooflijke geheime aanwijzing! Maar waar leidt deze aanwijzing naartoe?
In het begin volg jij deze aanwijzingen samen met Barbie Detective Team, in de hoop zo de diepste geheimen en misschien wel de verborgen schat van het hotel op te sporen! Maar al snel ontdek je dat jij niet de enige bent die geïnteresseerd is in de schat! De zoektocht naar de schat wordt een strijd tegen de tijd en tegen een dief. Jij zal niet alleen met de schat moeten zien op te sporen, ook dien je de verdachte te pakken – Nog voordat die de schat van het hotel steelt en ermee vandoor gaat.
Wat kan ik hiervan verwachten? Allereerst een mooie samenwerking tussen het Barbie Detective Team. Het is intussen al enkele maanden geleden dat ik mijn speurneus nog eens heb kunnen bovenhalen dus dat maakt me best wel enthousiast. Ik verwacht zo’n beetje dat dit een point-&-click-avontuur wordt, dat hopelijk niet weer vol met dezelfde puzzels zit tot het einde.
Ook al zeggen zowel het boekje als de cd-rom dat dit software voor meisjes is, slaagt mijn jongenslaptop er toch in om alles succesvol te installeren. Na een half uurtje wachten tot ik niet meer getriggerd ben, is het hoog tijd geworden om samen met iedereens favoriete onrealistische toekomstbeeld in het avontuur te duiken!
Ze menen het wel met hun software voor meisjes. Wanneer ik een naam moet geven voor mijn detectivebadge is het onmogelijk om mezelf Jens of Geekster te noemen. Ik mag enkel kiezen uit een lijst bestaande meisjesnamen zodat het spel in staat is om mijn naam uit te spreken. Voor het doel van dit artikel word ik eventjes Detective Jenny dus. Meteen na deze beslissing geeft het spel me zelfs de optie om mijn detectivebadge uit te printen. Alsof ik een papieren badge moet uitprinten om mezelf genoeg zelfzekerheid te geven voor dit avontuur.
Ons spel begint met Barbie, Ken en Becky, die in een hotel willen inchecken. Net tijdens de uitleg van receptioniste/eigenares Molly komt Professor X de boel verstoren, met een uitleg over een spoor naar een schat van de man die dit hotel bouwde. Barbie voelt meteen de nood om zich te bemoeien in andermans zaken en gaat op zoektocht naar sporen. Haar eerste aanwijzing is een boek dat op een lege plek in een kast past.
In al de jaren dat dit hotel bestaat, heeft niemand ooit geprobeerd om wat op te ruimen, want het boek in de kast zetten opent een geheime deur, waar ik een deel van een landkaart en een stuk van een schilderij vind. Achterop het schilderij is ook nog een raadsel te vinden. De kaart lijkt zo oud dat het hotel er niet op staat. Becky doet haar bijdrage door dit nog eens te bevestigen.
De professor legt ons uit dat er op elk stuk schilderij een raadsel te vinden is, en dat wij elk stuk van het schilderij moeten zien te vinden. Bij deze uitspraak is er een lach te horen op de achtergrond, blijkbaar liggen er kapers op de kust. Geen nood, Barbie verzekert ons nogmaals, die spion is geen partij voor detective Barbie!
Na even rondneuzen in het hotel stoot ik op een afgrijselijk gezicht dat mij nog maanden nachtmerries zal bezorgen. Het rek met postkaarten heeft namelijk maar 1 kaart, een foto van Barbie, Ken en Becky. Stel je voor dat jij aankomt op vakantie, in een hotel waar een mysterie gaande is, je rare mensen hoort lachen tijdens jouw gesprek, en daarna ontdekt dat het hotel postkaarten verkoopt met jouw gezicht op. Dit is niet oké.
Dit lijkt me een goed moment om het even te hebben over het controleschema van het spel. Barbie kan in 360° rondlopen, maar alle controls in dit spel zijn via de muis. Wil je Barbie naar boven laten lopen? Zet dan je cursor bovenaan. Diagonaal naar rechtsonder? Rechts onderaan dan. Pijltjestoetsen waren al uitgevonden in 2000. Hier is geen excuus voor. Barbie loopt overal tegen en het duurt vijf maal langer om ergens te geraken dan het zou mogen duren.
Hoe dan ook, ik loop nog door wat kamers en vind nog wat voorwerpen als een kristal en een tandwiel, dingen die mensen standaard laten rondslingeren in hotels, en ik ontmoet een jongeman genaamd Floris-Jan Davelaar. Hij vertelt me over allerlei rare gasten in het hotel, zijn eigen goocheltrucs en het feit dat hij olympisch kampioen zou worden als kinderspelletjes een olympische discipline waren. You and me both, Floris-Jan.
Na het tandwiel te gebruiken op de machine die links in beeld is, mag ik een spelletje spelen tegen Floris-Jan. De machine was duidelijk deel van het mysterie, want de kast tegen de muur draait en onthult een deuropening! Eens ik tracht binnen te gaan, crasht mijn spel en mag ik opnieuw beginnen. Dit lijkt me duidelijk het werk van de spion.
Ook bij een tweede poging crasht het spel, het lijkt me dus dat we het spel moeten uitspelen zonder gebruik te maken van de geheime deur die we net vonden. Hopelijk was die niet belangrijk voor het mysterie.
Ik ontmoet even later de kok, Beatrice LeBeau. Zij klaagt graag over haar baas en is constant bezig over haar eigen restaurant openen. Mijn speurneus begin te kriebelen bij haar, zeker wanneer ik merk dat er een geheime deur naar de lobby opent wanneer ik haar kruidenrekje aanraak. Zaak opgelost, zou ik zo zeggen. Barbie denkt daar jammer genoeg anders over.
Ik doe nog wat speurwerk en ontdek een sleutel, die ik aan de receptie op een locker kan gebruiken, om mij dan toegang te geven tot een schuifpuzzel met lockers. Een beetje speurwerk toont mij een patroon dat ik moet verkrijgen, en eens ik dat doe, vind ik nog een stuk schilderij. The plot thickens.
Ik loop nog even rond en besluit de tuin van het hotel ook eens te gaan bekijken. Hier crasht mijn spel opnieuw elke keer als ik tracht binnen te gaan. Iets zegt mij dat ik dit spel wellicht niet zal kunnen afmaken op deze manier. Is de tuin te hightech dat zelfs een gaming laptop uit 2017 het niet aan kan? We zullen het nooit weten.
We gaan richting een vuurtoren, want een hint die op het schilderij stond, wijst hier naartoe. Vlak voor mijn aankomst merk ik een verdachte schim van een figuur die tracht weg te glippen. Barbie gaat erachteraan, eerst met een deltavlieger en daarna met een quad. Deze achtervolging lukt al stukken beter dan destijds in Flikken.
Na deze spannende achtervolging vind ik een zwarte sleutel, maar de schurk ontglipt me. Dit lijkt me een ideaal moment om aan te kaarten dat Ken tot nu toe volledig nutteloos geweest is. Hij is ergens aanwezig in het spel, maar hij laat Barbie toch al het speurwerk en achtervolgen doen, zonder zelfs ooit zijn hulp aan te bieden. Bedankt, Ken, dit is exact waarom mijn zus vroeger mijn Action Man leende in plaats van met jou te spelen.
Ik wou de vuurtoren nog gaan checken, want na de achtervolging liet de schim een zwarte sleutel achter die ik daar misschien kon gebruiken, maar opnieuw crasht mijn spel. We zijn intussen drie uur ver, dus wordt het toch tijd om te stoppen.
Detective Barbie is om onverklaarbare redenen het beste detectivespel dat ik voor deze rubriek gespeeld heb. Een mysterie en hints waarvoor je geen zoek-de-verschillenpuzzels moet oplossen is dik oké in mijn ogen. Mijn voornaamste klachten zijn de controls en het feit dat Barbie en haar vrienden geen seconde gezwegen hebben gedurende die drie uur, waardoor ik soms zelfs blij was dat mijn spel crashte, zo had ik toch een minuut rust. Ook al heb ik dit spel niet zelf uit een Kringwinkel gehaald, toch behoort het nu officieel tot mijn collectie tweedehands gaming treasures, en dat is de verdwenen schat waar het spel me liet naar zoeken.
10/10