Élite

Élite Seizoen 2 (p)review: nuevos amigos y enemigos

Élite is terug! De Spaanse jongerenserie, die seks, drugs en rock-en roll in het eerste seizoen niet schuwde, dropt(e) vrijdag zijn tweede seizoen op Netflix. Geekster kon de twee eerste afleveringen al bekijken en kan je vertellen dat het weer goed wordt.

Veel details over het verhaal van het tweede seizoen van Élite kan ik helaas niet meegevenEnerzijds door het feit dat ik maar twee afleveringen op voorhand heb mogen bekijken, anderzijds omdat ik nogal snel in spoilerwater zou varen. Wat jullie wel mogen weten, is dat er een student wordt vermist. Het wordt dan ook al snel duidelijk dat dit het op te lossen mysterie zal zijn doorheen Élite‘s nieuwe seizoen. Net als in de eerste reeks afleveringen wordt het verhaal opgehangen aan de ondervragingen van de studenten als rode draad.

Er worden dus twee tijdlijnen opgezet. We volgen een eerste periode die start aan het begin van het schooljaar en een tweede net na na de verdwijning. Gelijklopend met de allereerste aflevering van Élite weten we pas bij het eind wie uiteindelijk vermist is. De afleveringen slagen er alleszins al genoeg in om alles klaar te zetten voor een spannend seizoen.

Het tweede seizoen van Élite gebruikt eenzelfde verhaalstructuur als het eerste.

Waarschijnlijk begint het je al te dagen dat de reeks op  vlak van verhaal vertellen, eenzelfde koers zal varen als het eerste seizoenDat stoort echter niet want Élite haalt het vooral van zijn interessante personages en hun vele verschillende soorten relaties. En dat is deze keer niet anders. We pikken in bij de start van het nieuwe schooljaar. De moord op Marina is voor de politie opgelost maar dat is dus niet het geval voor de studenten. Sommige beseffen of weten namelijk dat Samuels broer onschuldig vastzit en dat knaagt.

Élite
© Netflix

Het verlies van Marina heeft trouwens nog altijd een zware neerslag op Guzmán. Haar broer kan het verlies maar niet verwerken en het zorgt er nu niet bepaald voor dat zijn relatie met Lucretia erop verbetert. Ook Samuel mist Marina, of wil toch vooral onderzoeken wat er echt gebeurd is en gaat daarvoor vrij ver. Aan de iets gelukkigere relatiekant zijn Ander en Omar nog steeds samen. Al zou Ander liever hebben dat Omar zich out tegenover zijn strikte moslimouders.

Omars zus Nadia is duidelijk ook op zoek naar hoe ze haar geloof wil belijden. Het lijkt er dus op dat het moslimgezin net iets meer uitgediept zal worden dit seizoen. Dat viel tijdens de eerste reeks afleveringen helaas wat tegen. Carla en Christian zijn daarnaast ook nog steeds samen. Al knaagt Christians schuldgevoel nogal hard. Ook de dynamiek van de rijke studenten en de beursstudenten die zonder het grote vermogen aan Las Encinas mogen studeren, blijft voor vooroordelen zorgen.

Élite
© Netflix

Ik kan zeggen dat ik zeer benieuwd ben welke hindernissen de studenten nog op hun pad gaan tegenkomen onderling. Ik moet jullie echter ook nog vertellen over een aantal nieuwe toevoegingen aan de cast. In de eerste twee afleveringen van Élite maken we kennis met drie nieuwe personages: de losbandige Valerio, de influencer Cayetana en Rebeca. Die laatste kan ik niet anders omschrijven als een jonge Nairobi uit La Casa de Papel, een sterke dame met een groot hart. Cayetana is dan weer de sympathie zelve zoals je misschien op het eerste gezicht van een influencer zou verwachten. Nu is de vraag alleen of dat echt zo is of verschuilt ze zich achter een façade? Valerio is Lucretia’s broer die bij een van haar gescheiden ouders in het buitenland woonde. Alle drie staan ze klaar om de relaties tussen de studenten door elkaar te schudden.

De nieuwe personages staan klaar om de bestaande relaties goed dooreen te schudden.

Alle relaties en strubbelingen in een jongerenreeks vallen of staan voor mij toch nog steeds met de chemie die tussen de acteurs hangt. Hoewel het Spaans toch een kleine barrière blijft om alles vlot te verstaan en lezen, valt het op dat de acteurs echt wel goed werk leveren. Van Omars en Anders strubbelingen tot Guzmàns rouw. Het komt allemaal vrij goed over. De meer gewaagde scènes zijn misschien wat overdreven, de scènes blijven wel gegrond in een experimenterende jongerencultuur. Verder viel de soundtrack me ook vrij hard op deze eerste afleveringen. Tijdens enkele feestscènes onderstreepte die heel goed het gevoel van de scène.

Élite
© Netflix

Zoals je merkt vliegt Élite er meteen in en is het drama op de pretentieuze kostschool nooit ver weg. Ook de nieuwe personages beloven genoeg conflicten en mysterie toe te voegen voor de rest van het seizoen. Ik ben alleszins al heel benieuwd hoe het verder gaat. En na een vierde van het seizoen op voorhand te mogen bekijken, heb ik er een goed oog in dat we ons mogen opmaken voor een rollercoaster van emoties.

0