Déjà Vu preview: Vlaamse scifi met potentieel

Horror raakt in ons Belgisch entertainmentlandschap nu stilaan echt gelanceerd, maar scifi, daar durft menig regisseur zich blijkbaar nog niet aan wagen. De laatste poging dateert van 2015, toen Lukas Bossuyt met Terug naar morgen het tijdreizen wou aanhalen. Nu snijdt Raf Reyntjens datzelfde thema aan in serievorm voor Streamz. Wij konden de eerste twee afleveringen van Déjà Vu al bekijken.

Reset

Florence Fierens (Natali Broods) is een veelzijdige, drukbezette vrouw. Ze heeft haar eigen radioprogramma waarmee ze het vooral wil opnemen voor vrouwen en hun rechten. Daardoor kan ze rekenen op veel bij- maar ook tegenstand. Ook privé lijkt die dualiteit te bestaan. Ze is gescheiden van Nick (Koen De Graeve), de vader van haar kinderen, maar heeft een redelijk goede verstandhouding met hem en zijn bovendien overburen. Ze zijn het wel niet altijd eens hoe ze het best hun puberende tieners opvoeden, want er is dan ook geen vaste woonregeling.

© Streamz

De redelijk klassieke toon van een drama wordt plots verstoord door de komst van Charlotte Vandermeersch.

Haar leven komt echter abrupt tot stilstand wanneer dochter Louise (Xenia Borremans) onverwacht sterft. Ze beseft dat ze haar Lou toch niet zo goed kende en wellicht niet altijd de juiste beslissingen heeft genomen in haar opvoeding. Ze probeert haar verdriet een plaats te geven, maar dan wordt ze benaderd door een vrouw van Reset Inc. (Charlotte Vandermeersch), die zegt dat ze weet hoe het voelt om een kind te verliezen en een oplossing heeft.

Florence kan teruggaan in de tijd en proberen Lou’s dood te voorkomen. Ze heeft enkel een kredietkaart en een telefoon nodig. Via een keuzemenu kan ze een tijdsperiode kiezen (tot 10 jaar), geeft ze een reden ter goedkeuring en de volgende dag komen twee werknemers van het bedrijf haar halen. Flo wordt verdoofd en wordt wakker in haar lichaam en leven van een maand eerder. Haar queeste om haar dochter te redden kan beginnen.

Onvoorziene gevolgen

Déjà Vu neemt heel rustig de tijd om op gang te komen. Heel erg scifi wordt het niet in de eerste twee afleveringen. Een tijdmachine of portaal of wat dan ook krijgen we nog niet te zien. De redelijk klassieke toon van een drama wordt wel plots verstoord door de komst van Charlotte Vandermeersch. Zij speelt haar rol (voorlopig) erg statig maar ook een tikje wereldvreemd. Ze heeft iets onbehaaglijks, afstandelijk, het toonbeeld van een bedrijfs-CEO zoals Amerika er veel kent, maar die tegelijk iets heel erg persoonlijks met Flo deelt. De soundtrack van Oliver Symons en Sonhouse helpt bij die toonverschuiving, met veel elektronische en synthelementen.

Hopelijk komt het scifi-element nog meer tot uiting in combinatie met het drama.

Jammer dat we na die intrigerende tease niets meer van het bedrijf horen of zien in de tweede aflevering. Flo probeert bepaalde belangrijke gebeurtenissen te veranderen, maar zoals scififans weten: knoeien met de tijd, zelfs al heb je goede bedoelingen, heeft altijd onvoorziene gevolgen. De vraag die de reeks naar voren schuift is dan ook of Flo de toekomst van haar dochter ook daadwerkelijk kan veranderen.

© Streamz

Toch bleven we een beetje op onze honger zitten naar wat er allemaal achter zit. Waarom laat Reset Inc. precies Flo weten dat hun bedrijf bestaat? Wat halen zij eruit? Hoe werkt het tijdreizen? Zijn er nog andere onvoorziene gevolgen? Er zijn natuurlijk nog vier afleveringen, maar het lijkt toch een kleine gemiste kans om het traditionele drama iets meer kracht bij te zetten en die mysterieuze sfeer te behouden.

Talent

Het is wel opmerkelijk hoe snel je alsnog wordt meegezogen in het leven van Flo. Dat krijg je natuurlijk met een buitengewone actrice als Natali Broods. We willen haar in elke Vlaamse film of serie, alsjeblieft en dankjewel. Nieuwkomer Xenia Borremans houdt erg goed stand tegen haar en Koen De Graeve, net als Willem De Schryver (Sander uit wtFOCK). De ondersteunende cast zit zo vol talent (Boris Van Severen, Janne Desmet, Clara Cleymans, Sven De Ridder, Barbara Sarafian, enz.) dat ik me afvraag of er nog nieuwe verhaallijnen zullen onstaan.

We willen Natali Broods in elke Vlaamse film of serie, alsjeblieft en dankjewel.

Regisseur Raf Reyntjens (Paradise Trips) bewerkte samen met Bjorn Van den Eynde (Ghostrockers) het scenario van de oorspronkelijke Canadese serie Plan B. Achter de schermen nog meer aanstormend talent met cinematograaf Dries Delputte (Albatros) en Mathieu Depuydt (De Bende van Jan de Lichte) en David Verdurme (King of the Belgians) aan de montage.

Déjà Vu heeft heel veel potentieel, en na de eerste twee afleveringen wil ik zeker verder kijken. Hopelijk komt het scifi-element nog wat meer tot uiting in combinatie met het drama, zodat we niet terug moeten keren in de tijd om verloren uren te recupereren.

Déjà Vu is vanaf 15 maart integraal te zien op Streamz.

0