Sandman Volume 2 review: in afwachting van de serie leest Geekster de comic uit

De bespreking van The Sandman Omnibus Vol. 2 stond al even op het programma. Vanaf 5 augustus is The Sandman reeks op Netflix te zien. Puur kijkend naar de trailers is er voor de sfeer erg naar de comics gekregen. Een tweede kritische blik op dezelfde trailers leert ons ook al snel dat de serie minder beschouwend en meer gericht zal zijn op actie. En dan laten we de aparte keuzes voor de casting even liggen voor de review van de reeks.

Gelukkig is daar nog altijd de tweede omnibus om heerlijk in af te dalen. Natuurlijk hebben jullie niet de eerste review gelezen voordat dit artikel werd aangeklikt. Dus we vatten de kern van de reeks nog eens samen. In Neil Gaimans The Sandman worden de belevenissen van Morpheus opgetekend, de heerser van het dromenrijk. Samen met zijn broers en zusters Destiny, Destruction, Death, Despair, Desire en Delight maakt hij deel uit van het genootschap The Endless. Ze zijn de belichamingen van bepaalde concepten en natuurkrachten.

sandman
©DC Comics

In de eerste omnibus was te lezen hoe Morpheus zich uit zijn gevangenschap wist te bevrijden en na een periode van 70 jaar terugkeerde naar zijn rijk. Zijn afwezigheid heeft heel wat ellende veroorzaakt. Hij grijpt in bij de levens van mensen die door zijn afwezigheid benadeeld zijn en probeert hun levens, voor zover dat gaat, vlot te trekken. Het is belangrijk om jezelf dit weer te herinneren omdat het verhaal in deze tweede omnibus een andere kant op gaat. Veel zaken die voor het eerst om de hoek kwamen kijken in de eerste omnibus keren hier weer terug.

Het verhaal gaat verder

De verhalen zijn minder aards en bieden vooral een inkijkje in de metafysische kant van de wereld waarin The Endless verkeren. De familie gaat door een roerige periode van veranderingen. Destruction verlaat zijn post en gaat aan het zwerven. Delight verandert om onbekende reden in Delirium en gaat ietwat beneveld door het leven (ze zal trouwens nog de hulp van Morpheus inroepen om Destruction te vinden). Morpheus wordt getroffen door een gebroken hart en hij trekt zich meer terug in zichzelf.

De hoogtepunten van deze bundel zijn waarschijnlijk de verhaallijnen “Brief Lives” en het omvangrijke “The Kindly Ones”. Het eerste verhaal staat in de vorige paragraaf beschreven en het tweede verhaal is in zekere zin het begin van het einde voor deze serie. “The Kindly Ones” neemt ruim 30% in van deze bundel. Dus dat zegt wel iets over de omvang. Dit verhaal zal voor sommigen, vanwege de lengte, ook een van de mindere stukken van deze omnibus zijn. Het is deze verhaallijn waarin alle lopende lijntjes uit deze serie tot een conclusie worden geleid. Het verhaal wordt hierdoor kunstmatig opgerekt waardoor sommige lezers het waarschijnlijk allemaal net iets te lang vinden. Het laatste verhaal getiteld “The Wake” maakt het allemaal goed. Serieus.

sandman
©DC Comics

Een ander iets wat je kunt zien als een minpunt is het veelvuldig wisselen van tekenaars. Dat is iets waar veel Vertigo-series sowieso last van hebben. Zo wordt “The Kindy Ones” opgeleukt door het naar abstracte kunst neigende cartoonisme van Marc Hempel waarna de lezer getrakteerd wordt op het realistische werk van Michael Zulli. Er is geen groter contrast denkbaar.

Laten we echter eens aardig zijn en de hoed afnemen voor de prestatie die Neil Gaiman geleverd heeft met het schrijven van The Sandman. Op je 29ste beginnen aan een epos en dat afronden rond je 36ste. En tijdens het schrijven van dat epos een evolutie doormaken van eenvoudig beginnend broodschrijvertje tot een auteur van formaat. Iemand met een boodschap. Cultureel gezien drukte de comic zijn stempel op de jaren negentig. Hoeveel Goths hebben zich niet verkleed als Death? En voor hoeveel vrouwen is The Sandman niet hun eerste comic geweest?

Het einde is trouwens bloedmooi. The Sandman literatuur noemen is echter niet terecht. Het opereert op hetzelfde niveau, maar het is iets heel anders. Het is nieuw en fris en het is spijtig dat er nog maar zo weinig is uitgegeven dat je hiermee kunt vergelijken.

Zonder twijfel. Dit hoort in je kast te staan.

Koop de tweede Sandman omnibus bij bol.com

4/5