Het zijn goede tijden voor fans van de Yakuza-serie. De laatste twee jaar konden we al genieten van het schitterende Yakuza Zero, de remake Yakuza Kiwami en het nieuwe Yakuza 6. Zero is ondertussen zelfs beschikbaar op pc. Ontwikkelaar Sega brengt ons nu de remake van de tweede episode uit deze reeks omtrent hoofdpersonage Kiryu Kazuma: Yakuza Kiwami 2. Het is niet zomaar een remaster, maar is net zoals Yakuza 6 helemaal uitgebouwd op de nieuwe Dragon Engine. Tijd om terug naar de uitgangsbuurten van Tokyo en Osaka te trekken. Kan deze remake ons evenveel bekoren en zijn de zijverhalen nog steeds zalig krankzinnig? Geekster zong veel te veel karaoke in plaats van mensenlevens te gaan redden en testte het voor jullie uit.

Yakuza Kiwami 2
Ontwikkelaar: Sega
Uitgever: Sega
Platform: PlayStation 4
Aantal spelers: 1
Release: 28 augustus 2018

Reviewcopy op PS4 Pro bekomen via uitgever.

Dragon fight

Yakuza Kiwami 2 speelt zich een jaar af na Kiwami. Ex-Yakuza en ex-Yakuzabaas-voor-een-dag Kiryu Kazuma wil niets lievers dan een rustig leven leiden met zijn adoptiedochter Haruka. Zijn acties van het vorige jaar hebben echter verregaande gevolgen, en om de nakende bendeoorlog tussen de Tojo Clan en de Omi Alliance te vermijden, stelt hij zich plichtbewust kandidaat om de vredesgesprekken te voeren. Uiteraard loopt het niet allemaal af zoals gepland, en zal Kiryu in zowel Kamarucho als Sotenbori menig uitschot in elkaar moeten slaan voor zijn avontuur voorbij is.

Yakuza Kiwami 2 Kiryu

Zelfs rustig een glaasje drinken wordt Kiryu niet gegund.

Kiwami 2 is een puur misdaadverhaal dat perfect doet wat je van een Yakuza-verhaal verwacht: Kiryu die vaak geen zin heeft in de zever van andere personages, een hoop smeerlappen die elkaar om de beurt in de rug steken of op het einde één voor één hun plannen bekendmaken, hier en daar wat emotie en uiteraard ook een paar goede rampages. Je kan een groot deel voorspellen, maar sommige twists deden ons toch even schrikken, en iets wat we dachten dat zeker zou gebeuren, gebeurde uiteindelijk verrassend genoeg niet. Ook moet je er je hoofd bijhouden als je alle personages uit elkaar wil kunnen halen, zeker bij bijvoorbeeld nieuwe Yakuza uit de Omi Alliance en de verschillende politieagenten. Jammer genoeg zijn de kalmere gedeeltes van het verhaal soms een beetje raar (je moet letterlijk een paar keer uitgaan in de stad en gewoon wachten tot je vijanden iets doen) en niet altijd even interessant.

Yakuza Kiwami 2 Sayama

Waarom arresteert de politie bij ons geen criminelen met een houten katana?

Kiryu zelf is zoals steeds stoïcijns en laat niet met zich sollen, maar ook de andere hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. Naast oudgedienden zoals Date en Haruka, is er bijvoorbeeld ook Kaoru Sayama, een politieagente die liefst zoveel mogelijk Yakuza arresteert en die een hele goede toevoeging is aan het Yakuza-universum. Haar interacties met Kiryu zijn schitterend uitgebouwd. Een van de nieuwe slechteriken, Ryuji Goda, is voor de verandering heerlijk duidelijk over wat hij wil. Hij is zeker niet de meest sluwe of meedogenloze schurk uit de reeks, maar het is wel leuk om hem vaak de show te zien stelen en hij heeft zijn eigen concept van “eer”.

Bendeoorlog voorkomen? Even wachten, ik moet een internetmodem bemachtigen.

Naar oude gewoonte krijg je niet enkel een serieus hoofdverhaal, maar zit Yakuza Kiwami 2 ook bomvol met (vaak knotsgekke) zijverhalen of substories. Deze zorgen nog steeds voor een volledige mood whiplash waarbij je van moord en ontvoering in het hoofdverhaal kan overgaan naar het inspreken van een erotisch videospel, het poseren in verschillende gekke houdingen voor een fotograaf, een ontmoeting met iemand die wel heel veel van zijn auto houdt, het helpen van iemand die op een wc vastzit of het geconfronteerd worden met een bijzonder rare club van een yakuza-baas. Deze zijverhalen zijn niet altijd grappig, maar het zijn vooral de grappige die je bijblijven. Sommige van de meer dan 70 zijverhalen in Yakuza Kiwami 2 horen bij de beste uit de reeks, maar de meeste kunnen toch net niet tippen aan die uit Yakuza Zero.

Deze diashow vereist JavaScript.

Nieuw in deze remake is het extra verhaal over ieders geliefde Mad Dog of Shimano, Goro Majima. Je kan immers leren hoe het komt dat hij de Tojo Clan heeft verlaten en een eigen bouwbedrijf heeft opgericht. Deze Majima Saga duurt twee à drie uurtjes en is heel voorspelbaar, maar bevat ook bijzonder aangename momenten voor fans van Majima en vooral voor wie als hem in Yakuza Zero heeft gespeeld. Jammer genoeg zijn er geen echte substories buiten het bevechten van krachtige vijanden op straat.

Yakuza Kiwami 2 Majima Saga

Je kan een paar uur als Majima-san spelen.

Kiryu Kazuma has never killed a man

Overal in Yakuza Kiwami 2 vind je vijanden die zo stom zijn om een gevecht te willen met de Dragon of Dojima himself. Je zou denken dat zijn naam en gezicht intussen met grote waarschuwingen verspreid is in het criminele milieu… Net zoals in Yakuza 6 (en ook de originele Yakuzas), heb je in ieder geval maar één vechtstijl. Wie dus gehoopt had weer vlotjes te wisselen tussen de vier vechtstijlen, is eraan voor de moeite. Gelukkig heb je ook hier toch een aantal mogelijkheden om variatie in je gevechten te krijgen en om je tactieken lichtjes aan te passen. Er ligt bijvoorbeeld meer nadruk op wapens, die je nog steeds zelf kan meebrengen, maar die ook geregeld door vijanden worden gedragen of op de grond liggen. Ook kan je niet enkel Heat Actions gebruiken, maar is er nu ook een Extreme Heat Mode, waarbij je extra krachtige aanvallen krijgt. En uiteraard blijven de fietsen die overal geparkeerd staan je beste wapens. Ten slotte zijn je charge attacks heel handig en kan je verschillende nieuwe vaardigheden leren. Toch verkiezen wij de verschillende vechtstijlen uit Yakuza Zero en Kiwami boven dit vechtsysteem.

Deze diashow vereist JavaScript.

In bijberoep

Sommige van de zijverhalen brengen grotere gameplay-veranderingen met zich mee. De twee grootste zijn de Cabaret Club en Majima Construction. Aangezien het zo geliefd was in Yakuza Zero, kunnen we alweer proberen met een handjevol dames een leuke entertainmentclub te openen. De gameplay is hier wel niet veel veranderd. Je moet nog steeds de verschillende stats en vaardigheden van je hostessen gedurende drie minuten linken aan de juiste klant, zien dat je dames niet te moe worden, handsignalen interpreteren, problemen op de vloer oplossen, speciale feestmomenten aankondigen, rivaliserende clubs verslaan, zakenpartners zoeken, make-overs geven en uitgaan met je hostessen. De grootste verandering is dat sommige dames nu ook speciale vaardigheden hebben, maar op één na hebben wij deze steeds genegeerd. Niet getreurd, want het is nog steeds een heel verslavende activiteit en een van de beste manieren om geld te verdienen.

Yakuza Kiwami 2 cabaret club

Aan de Cabaret Club is niet veel veranderd, maar het blijft verslavend.

Daarnaast heb je nog Majima Construction. Je moet niets bouwen, maar jezelf wel verdedigen tegen rivaliserende bouwbedrijven in deze versie van de Clan Creator uit Yakuza 6. Het is nog steeds een soort actieve tower defense, maar er zijn wel een paar veranderingen. Zo is er (jammer genoeg) geen hiërarchie meer en speel je enkel nog met maximum 8 “leiders”, die je kan controleren en versterken en die elk hun eigen vaardigheden hebben. Het blijft wel lastig om deze allemaal te controleren, en het gemakkelijkste is om er zes te laten staan en met één of twee van je personages over het slagveld te lopen en op strategische plaatsen te gaan vechten. Het is even leuk, maar enkel wie echt alles wil doen, zal tot het einde blijven doorgaan.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ten slotte kan je massa’s tijd spenderen aan de vele verschillende minigames die je overal kan vinden. Van golf- en baseballkooien tot verschillende menu’s uitproberen om EXP te verdienen, jagen op sleutels, bedenkelijke foto’s maken, darts, biljart, urineren (net zoals echt op sommige plaatsen in Japan!) en verschillende Japanse gokspelen uitproberen, er is voor ieder wat wils. Uiteraard mag je de Karaoke niet vergeten (ook zeker niet als Majima)! Onze favorieten Judgement en Cinderella bevinden zich niet meer onder de liedjes, maar het blijft leuk (en grappig). Wie echt alles wil doen in Yakuza Kiwami 2, zal zeker meer dan 50 uur nodig hebben.

Deze diashow vereist JavaScript.

Beter dan Google Maps

Het virtueel toerisme waar deze reeks ook bekend om staat, is ook in Yakuza Kiwami 2 heel krachtig aanwezig. De relatief kleine stratenplannen van Kamurocho en Sotenbori zijn voor het grootste deel onveranderd, maar beter hebben deze steden er nog nooit uitgezien. Vooral ‘s nachts, wanneer de vele lichten overal schijnen, is het indrukwekkend om er rond te lopen en alle unieke details van veel winkels te zien. Ook de details in de gezichten en vooral de gezichtsuitdrukkingen blijven redelijk indrukwekkend. De voice acting is nog steeds volledig in het Japans, hoewel niet alles ingesproken is. Soms onderstreept de muziek ten slotte mooi de spectaculaire of emotionele gebeurtenissen.

Yakuza Kiwami 2 Sotenbori

Je kan ook in first person view rondlopen.

Conclusie

Yakuza Kiwami 2 is een heel leuke toevoeging aan de ondertussen groeiende reeks voor PS4-spelers. Het verhaal is interessant, een aantal side stories zijn hilarisch en het virtueel toerisme in de fictieve steden zal je nog steeds helpen om hun echte evenbeelden te herkennen. Zoals altijd kan je vele uren aan deze game spenderen. De korte extra toevoeging van de Majima Saga is er vooral voor wie Yakuza Zero heeft gespeeld. Ook al is het een heel goed spel dat op zichzelf staat, wie nieuw is in deze wereld raden wij toch aan om te beginnen met Yakuza Zero, dat nog steeds (met kleine voorsprong) de beste game uit deze reeks is.

Yakuza Kiwami 2

8 Zalig

Yakuza Kiwami 2 laat een leuk en stevig verhaal los op Kiryu, en laat de spelers de keuze welke van het grote aantal extra activiteiten ze willen doen. Hoewel onze favoriet van de reeks nog steeds Yakuza Zero is, zijn de zijverhalen en de gevechten ook hier hilarisch en vol adrenaline.

  • Verhaal 8
  • Vormgeving 8
  • Audio 8
  • Gameplay 8
  • Levensduur 10
Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties