Wat Final Fantasy VII: Remake Intergrade ons kan leren over Part II

0

Wie het grote geluk heeft een PS5 te bezitten, kon onlangs genieten van een nieuwe versie van het schitterende Final Fantasy VII: Remake, Intergrade. Naast verbeterde visuals, bepaalde gerepareerde textures en een photo mode, bevat deze versie nog iets extra wat je op de PS4 niet kan spelen: INTERmission, een volledig nieuw DLC-avontuur met in de hoofdrollen niemand minder dan de meest gehate en/of teerbeminde tiener-ninja-dief: Yuffie Kisaragi. Wat leert dit avontuur en de rest van de nieuwe versie ons over de mogelijke plannen voor het tweede deel van de Remake? Welke nieuwe elementen uit INTERmission zien we liever niet terugkeren? Omdat we jammer genoeg geen enkele informatie kregen tijdens de voorbije E3, lijkt het ons tijd voor wat hoop en speculatie. 

Opgelet: Dit artikel bevat spoilers voor Final Fantasy VII, Dirge of Cerberus, Final Fantasy VII: Remake én Intergrade.

intergrade yuffie

De single white rose of Wutai heeft u gewaarschuwd. ©Square Enix

Deepground *diepe zucht*

Toen we in de Remake vorig jaar in de ondergrondse laboratoria onder de slums bijna Deepground tegenkwamen, konden we alleen met een grote glimlach juichen toen de Whispers (de geesten die de originele canon willen bewaren) op hardhandige wijze hun uiterste best deden om Cloud, Tifa en Barret er zo snel mogelijk weg te krijgen. Het was alsof zelfs zij echt geen zin hadden in het FFVII EU. In INTERMission wordt ons deze gifbeker echter niet gespaard.

Dirge of Cerberus was, laat ons eerlijk zijn, zeker niet het beste spel uit het FFVII EU. Vincent Valentine moest het opnemen tegen Deepground, een geheim eliteleger gecreëerd door Shinra en geleid door figuren zoals Weiss the Immaculate (Wit de Witte) en Nero the Sable (Zwart de Zwart). Op heel idiote namen na waren ze ook van die soort irritante antagonisten die altijd je personages uitlachen en veel te onkwetsbaar zijn in cutscenes.

Intergrade Deepground

Can we not? ©Square Enix

In INTERmission worden deze soldaten tegen Yuffie en haar kompaan Sonon ingezet en moet ons duo op het einde vechten tegen het ergste voorbeeld van te veel riemen op verkeerde plaatsen: Nero (die eerst nog een gesprekje met Weiss heeft). Ook hier weer dezelfde problemen: je verslaat de vijand, maar oh nee, blijkt die toch niet nog meteen daarna al zijn kracht terug te krijgen, waardoor heel je gameplay-prestatie in het niets verdwijnt? Bah. We kunnen enkel hopen dat Remake Part II zich niet met hen bezighoudt of Deepground enkel in de virtuele combat sim van Chadley laat verschijnen. Vincent mogen ze gerust al laten terugkomen, maar laat Deepground maar ondergronds.

Dat gezegd zijnde…

Intergrade Sonon

Verwarring met Kingdom Hearts is best mogelijk. ©Square Enix

Op het einde van de DLC kan Nero Sonon uitschakelen en zijn lichaam met zijn duisternis-krachten meenemen. Daarna trekt Yuffie weg uit Midgar en beseft ze dat ze bondgenoten nodig heeft. Zal ze zich snel bij Cloud en co aansluiten om wraak te nemen op Shinra of om de Huge Materia te stelen? Of zal ze zoals in het originele spel alle materia willen bemachtigen? Een scène in Part II (of later) waarin Yuffie tegen Sonon moet vechten lijkt ons ook niet onmogelijk en kan misschien nog een goed idee zijn. 

Wutai

In Final Fantasy VII was Wutai bijna een grap. Ooit was het een bloeiende samenleving, maar na door Shinra verslagen te zijn, was het gereduceerd tot een toeristenstadje. In de Remake leek Wutai echter een grotere bedreiging te zijn, of wil Shinra dat in ieder geval zo laten lijken. 

Intergrade Wutai

Wutai heeft een eigen regering en zendt agenten naar Midgar? ©Square Enix

In INTERmission leren we nu dat de nieuwe regering van Wutai in ieder geval geheime agenten de wereld instuurt en dat Godo, Yuffies vader, daar in de gevangenis zit, vermoedelijk omdat hij met Shinra heeft samengewerkt. Yuffies band met haar vader was in het originele spel ook niet probleemloos, maar Godo liep gewoon rond in Wutai. Ten slotte is Yuffie nu niet meer een optioneel personage, maar lijkt het erop dat ze snel deel zal uitmaken van de main cast. Vermoedelijk zal Wutai dus een grotere rol spelen in de verdere games in de Remake.

Fort Condor

Het zal heel interessant zijn om te zien wat er gebeurd is met Fort Condor. In het originele spel was dit een locatie niet te ver van Midgar waar de inwoners een massieve condor (eigenlijk een Phoenix) wouden beschermen tegen Shinra. In INTERmission is dit echter allemaal een (heel fijne) minigame geworden. Zullen de makers hierdoor de eigenlijke locatie overslaan en focussen op belangrijkere plekken of momenten zoals Kalm, Junon of de Midgar Zolom?

Intergrade Fort Condor

Dit minigame mag zeker terugkeren! ©Square Enix

Het begin van Part II

De PS5-versie van de Remake licht al een heel klein tipje van de sluier op in verband met het begin van het tweede deel. Aan het einde van de Remake van vorig jaar is er immers een extra scène bijgekomen waarin we zien dat Cloud en co onderweg zijn naar Kalm. Ze praten wat en maken grapjes, hoewel Red XIII jammer genoeg stil blijft. Hopelijk heeft hij veel meer te zeggen in het volgende deel (en hopelijk is hij dan een volledig speelbaar personage)!

Intergrade Kalm

Tijd voor een Kalme wandeling. ©Square Enix

Het wandelen valt de groep zwaar en na te liften worden ze opgepikt door niemand minder dan Chocobo Bill! De kans dat hij en de Chocobo Farm in het volgende deel zullen zitten, lijkt ons dus bijzonder groot. Hij zet onze vrienden af net buiten Kalm, dus vermoedelijk is dat waar Part II meteen zal beginnen (of in de befaamde Kalm-flashback).

Zack en het Multiverse

Daarop volgt dan nog een scène, eentje die veel vragen oproept. De laatste keer dat we (een?) Zack gezien hadden in de Remake, was hij verbazingwekkend genoeg nog levend en wel maar leek hij in een ander universum te zitten (met een andere Stamp!). Samen met een gewonde Cloud trok hij richting Midgar. De Aerith van het Remake-universum leek dit te voelen (zoals zij, Sephiroth en de Whispers bepaalde belangrijke gebeurtenissen van het originele spel lijken te weten). 

Helemaal na het nieuwe einde zien we dat Zack (met op de rug zijn Buster Sword) de kerk in Sector 5 betreedt in de hoop met Aerith te praten. Hij vindt er echter een hoop droevige of gewonde mensen. Zijn het vluchtelingen van Sector 7 of lijden ze aan een bepaalde ziekte die normaal gezien pas later zou komen? Is het anders gekleurde raam boven de ingang een teken dat we in een ander universum zitten of gewoon een grafische upgrade? Waar is de Cloud van zijn (derde?) universum heen? Ongetwijfeld (of hopelijk) komen we hier in Part II meer informatie over te weten.

Zack

De laatste scène in de kerk werpt nog meer vragen op. ©Square Enix

To be continued…

Volgens ons zijn dit de belangrijkste nieuwe elementen uit deze nieuwe versie die ons een idee kunnen geven over hoe het volgende deel van de Remake eruit zal zien. Dit alles was uiteraard enkel speculatie. Hopelijk duurt het niet te lang voor we te weten komen of we gelijk hadden…

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties