Red Dead Redemption 2 cover

Red Dead Redemption 2 review: outlaws for life

Een goede acht jaar geleden konden we de avonturen van John Marston beleven in Red Dead Redemption, een schitterend spel dat ons meenam naar de laatste dagen van het Wilde Westen. En nu komt Rockstar met het vervolg, of eigenlijk een prequel: Red Dead Redemption 2. We zijn een consolegeneratie verder, maar is ook dit open world-spel geëvolueerd? Geekster verkreeg een review game van Game Mania, noemde iedereen partner en zocht het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Rockstar Studios
Uitgever: Rockstar Games
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 26 oktober 2018

Reviewcopy op PS4 Pro bekomen via Game Mania

The notorious Van der Linde-gang

Arthur Morgan, lid van de beruchte bende van Dutch van der Linde.

Red Dead Redemption 2 neemt ons een goed decennium voor de laatste avonturen van John Marston mee terug in de tijd. Marston laat hier de rol van hoofdpersonage over aan Arthur Morgan, eveneens lid van de beruchte bende van Dutch van der Linde. Deze criminelen hebben net een overval in de stad Blackwater verpest en zijn op de vlucht geslagen. Hun geld zijn ze kwijt, een aantal leden zijn gewond of vermist, en de moraal is niet torenhoog. De bende moet vooral zien te overleven voor ze nog maar kunnen denken aan hun uiteindelijke doel: ontsnappen aan zowel de klauwen van de wet als aan de evolutie in de beschaving. Ze willen vooral een eigen plekje in de wereld vinden, waar ze met rust gelaten worden en hun eigen ideale leven kunnen leiden. In het eerste deel van Red Dead Redemption 2 gaat het vooral over hun gewone leven als outlaws, en is er van het Redemption-aspect niet veel sprake maar na een tijdje komt er meer focus in en gaat het verhaal ook in een hogere versnelling.

Red Dead Redemption 2 Dutch
Dutch speelt één van de belangrijkste rollen in het spel.

Hetzelfde kan gezegd worden over nieuwe protagonist Arthur. In het begin is hij een gewone outlaw (al dan niet met een gouden hart) en hoewel hij coole dingen doet of zegt, is hij niet zo interessant als bijvoorbeeld Marston was. Aanvankelijk mis je vooral een duidelijk doel, en zitten de elementen die hem wel interessanter maken in een paar misbare zijmissies verstopt. Naarmate het spel vordert, komt hier echter ook verandering in en krijgt hij meer dimensie. Uiteindelijk blijft John, die als bendelid ook sterk in Red Dead Redemption 2 aanwezig is, wel interessanter.

Red Dead Redemption 2 Arthur Sadie
Arthur is stoer, maar Sadie is nog een graadje erger.

Het is allemaal een fantastische toevoeging aan het grote Red Dead-verhaal.

Aangezien deze prequel over de bende van Dutch gaat, komen we vaak te weten hoe het met bepaalde personages uit Red Dead Redemption vroeger gegaan is. We weten echter ook wie er niet meer was in het originele spel, en je vraagt je dus heel de tijd af wanneer – en niet of – bepaalde personages het loodje zullen leggen. Het is allemaal wel een fantastische toevoeging aan het grote Red Dead-verhaal. Het is fascinerend om te zien hoe de charismatische Dutch uiteindelijk de psychopaat geworden is die je later zal zien. Bepaalde zeer sympathieke personages, zoals Javier Escuella, laten je met spijt denken aan hoe het een goede tien jaar later met hen zal aflopen. Ook Bill WIlliamson, Uncle, Abigail en uiteraard John maken hier hun opwachting. Bill en Uncle zijn een beetje meer uitgewerkt dan in het originele spel, maar zijn uiteindelijk nog steeds niet zo bijster boeiend. Het verhaal van John en Abigail is daarentegen ook hier bijzonder belangrijk en kleine Jack Marston is best schattig. Over andere geliefde personages, zoals Bonnie, Leigh Johnson, Nigel West Dickens, Irish of Landon Rickets, komen we op misschien soms een kleine verwijzing na niets extra te weten.

Red Dead Redemption 2 Bill
Een aantal oudgedienden keren terug.

Vanaf het begin laat het leven in het kamp je voelen dat het een echte groep is.

Als bendelid moet je veel tijd spenderen in je kamp, en het is hier dat de schrijvers hun beste beentje hebben voorgezet. Heel veel van de andere personages die in de bende zitten, zijn goed uitgewerkt en hebben interessante verhalen, zowel bij oude rotten als John, Dutch en Javier, maar ook bij de nieuwe personages. Zo zit de oude Hosea vol wijsheid en is Sadie, een vrouw die in het begin van het spel zich bij de bende aansluit, een zalige toevoeging aan de personages. Ze zal je ongetwijfeld meer dan eens doen glimlachen of met grote ogen doen kijken. Dit gebeurt allemaal niet enkel tijdens de missies, want iedereen in het kamp heeft zijn of haar eigen routine, waardoor het allemaal zeer levendig aanvoelt. Vanaf het moment waarop je het kamp binnenrijdt en het bendelid dat op dat moment de bewaker is groet, tot op het moment dat de andere personages met elkaar beginnen praten, vechten of ruziemaken, na elke missie wel commentaar hebben, en soms gewoon samen lang gaan feesten, laat het leven in het kamp je voelen dat het een echte groep is.

Red Dead Redemption 2 camp
Soms is het gewoon een kwartier feest in het kamp, met veel unieke dialogen of leuke liedjes.

Net zoals in het eerdere spel, krijg je ook in Red Dead Redemption 2 een groot aantal stranger missions of random encounters waarin je kennis maakt met een hele hoop excentrieke personages. Aan de ene kant zijn de grote karikaturen uit het eerste spel grotendeels weggelaten en zijn er soms een paar heel pakkende verhalen in dit spel aanwezig, aan de andere kant zijn er nog steeds gekke professoren, idiote flamboyante mannen, een grote hoop artiesten en nog veel meer, en kan je het best geloven als Arthur met een diepe zucht het verhaal van sommige mensen die hij tegenkomt, moet aanhoren.

Red Dead Redemption 2 stranger
Als het écht moet…

Traag maar diep

Red Dead Redemption 2 is in één woord samen te vatten: traag.

Red Dead Redemption 2 kan heel overweldigend zijn. Er zijn immers duizend-en-één dingen die je kan doen. Arthur is een outlaw, en je kan dus zo goed als alles doen wat je daarbij zou verwachten. De basisgameplay heeft wat verbeteringen of aanpassingen gekregen, maar je hebt nog steeds een third person open world cover shooter op je scherm, met een paar extra elementen zoals het slow motion dead eye-systeem of een meter die je persoonlijke eer bijhoudt. Schietpartijen, minstens één Mexican standoff, achtervolgingen te paard en roofovervallen zorgen allemaal wel voor adrenaline, maar toch is Red Dead Redemption 2 in één woord samen te vatten: traag. Maar dan wel opzettelijk. Wie eraan wil beginnen, moet dus goed beseffen dat Rockstar meer heeft ingezet op de beleving of simulatie van het leven van een outlaw dan in sommige functies die we in games in 2018 meestal verwachten.

Red Dead Redemption 2 shootout
Aan schietpartijen geen gebrek.

De keuzemogelijkheden zijn overweldigend, maar wie wil, kan er veel van negeren.

Naast je misdaden, kan je bijvoorbeeld gaan jagen, sporen volgen en uiteindelijk je prooi neerschieten met het juiste wapen zodat de pels niets van kwaliteit verliest, om dan langzaam de huid van elk dier te snijden of trekken, verschillende delen van het lichaam mee te nemen, een klein aantal stukken op je paard te zetten, naar een stad te rijden en alles te verkopen, voor je de hele cyclus weer herhaalt. Dit kost tijd, en dankzij beperkte plaats op je paard moet je na een paar dieren telkens terugkeren, maar aan de andere kant hoef je het allemaal niet te doen. Je baard scheren, jagen, een band creëren met je paard, geld, voedsel, of waardevolle voorwerpen schenken aan je kamp, klusjes uitvoeren in het kamp, vissen, verschillende gokspellen spelen, een bad nemen, premiejager spelen, paardenraces doen, vijandelijke bendes bevechten, massa’s extra uitdagingen aangaan, planten plukken, kamperen, eten koken, je wapens verbeteren, extra munitie maken, medicijnen koken, schatten vinden, huizen beroven… en nog veel meer. Het is er allemaal. De keuzemogelijkheden zijn overweldigend en alles vormt samen een schitterend geheel, maar wie wil, kan er veel van negeren.

Red Dead Redemption 2 wanted
Je acties hebben nog steeds gevolgen, maar alles wordt vergeven in ruil voor geld.

Realistisch, maar tijdrovend.

Het irritantste dat je niet kan negeren, is dat je heel vaak je loadout opnieuw moet selecteren wanneer je van je paard stapt (of geschoten of geworpen wordt). Doe je dit niet, dan sta je opeens in een vuurgevecht of omsingeld door wilde dieren met enkel je basispistolen in de hand. Het is realistisch dat je niet al je wapens kan meenemen, maar toch missen we het wapenwiel uit Red Dead Redemption zwaar. Uiteindelijk verlies je veel tijd en wat van je humeur door elke vijf minuten doorheen twee stukken van je wapenwiel te bladeren op zoek naar de geschikte wapens. Ook het fast travel-systeem is beperkter dan in het originele spel: je kan enkel vanuit je kamp of een station naar een stadje of station gaan, maar dus niet meer vanuit de wildernis naar om het even waar. Realistisch, maar tijdrovend. Ook het systeem van je health, stamina, temperatuur, dead eye-meter, en je paard zijn of haar health en stamina is ingewikkelder en irritanter dan het zou moeten zijn. Ten slotte lijdt Red Dead Redemption 2 aan de andere ziekte van Rockstar-games: de controls voelen soms heel onhandig en log aan, zeker wanneer één knop verschillende functies heeft of je perfect voor een voorwerp moet staan om het te kunnen gebruiken.

Red Dead Redemption 2 guns
Alleen al de wapens kan je helemaal aanpassen.

Die puntjes buiten beschouwing gelaten, is Red Dead Redemption 2 wel zalig om te spelen, en zal je met plezier de 60-70 uur voor het hoofdverhaal en de zijverhalen spelen. En dan krijg je daarna niet één, maar zelfs twee “epilogen” die even groot zijn als een van de voorgaande zes hoofdstukken. Wie echt alles, alles, alles wil gedaan hebben, inclusief alle jachtpartijen, vreemdelingen, random encounters, geheimen, uitdagingen, kleren en nog meer, moet minstens 100 uur rekenen, en zal daar waarschijnlijk nog over gaan. Maar geloof ons, het zijn 100 goed gespendeerde uren.

Red Dead Redemption 2 minigames
Susan is verdacht goed in poker.

De wereld van Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 is niet zomaar een videospel, het is een wereld.

Red Dead Redemption zag er soms uit als een schilderij (vooral de lucht), en ook Red Dead Redemption 2 heeft schitterende graphics en bijzonder veel kleine details of environmental storytelling in zijn wereld. Red Dead Redemption 2 is niet zomaar een videospel, het is een wereld. Als deze paragraaf vol positieve adjectieven of superlatieven staat, is het omdat deze prequel dit verdient. Je trekt zoals verwacht in deze massieve wereld door verschillende omgevingen, van besneeuwde bergen over grasvlaktes naar moerassen of dorre plaatsen. Je hebt weer hier en daar een typisch westernstadje of een bergdorpje, maar ook modernere plaatsen zoals het mistige en met elektriciteit en trams doorspekte New Orleans-achtige Saint Denis, naast nog een paar heel leuke verrassingen. Je kan aan Red Dead-fashion doen en je ideale outfit samenstellen uit een ongelooflijk grote hoop verschillende opties, en dan zien hoe de modder of wat bloed eraan blijft hangen. Dat dit allemaal schitterend overkomt, wordt ook geholpen door de uitermate goede verlichting in het spel. Van god rays in een bos tot zonsopgangen of straatlichten, het ziet er allemaal prachtig uit. Dat je ook de camera heel de tijd in first person mode kan zetten of in cinematic mode, is de kers op de taart. De animaties zijn van topkwaliteit, en kunnen je zelfs na veel tientallen uren nog verrassen, zoals wanneer je een show in de grootste stad gaat bekijken. Je kan ten slotte de emoties goed in de gezichten aflezen.

Ook deze keer heeft componist Woody Jackson zijn beste beentje voorgezet.

Die emoties worden ook goed geholpen door de voice acting. Roger Clark gaat er als Arthur soms een beetje over en probeert misschien iets té ruig te klinken, maar levert een degelijke prestatie af. De grootste accolade gaat hier naar Benjamin Byron Davis die alweer een schitterende Dutch neerzet. Niet enkel hij keert terug uit het eerste spel, maar ook Rob Wiethoff is weer herkenbaar als John. Red Dead Redemption had ten slotte een van de beste en meest sfeervolle soundtracks van de vorige generatie, en ook deze keer heeft componist Woody Jackson zijn beste beentje voorgezet. Het thema van het eerste spel zal je niet veel horen, maar zelfs met dat gemis krijg je muziek die perfect weergeeft wat er gebeurt op je scherm, en zorgen de gezongen liedjes weer voor speciale momenten.

Red Dead Redemption 2 fashion

Red Dead Redemption 2: Conclusie

Red Dead Redemption 2 is een beleving. Een beleving die misschien door zijn traagheid niet voor iedereen zal zijn, maar wie volop voor het leven als outlaw in de latere dagen van het Wilde Westen wil gaan, zal hier een schitterend spel vinden. De controls zijn soms wat onhandig, en hier en daar zal dat je soms frustreren, maar uiteindelijk is het zalig om te spelen. De wereld is schitterend en zit vol geheimen en details, en dankzij de atmosferische soundtrack waag je je heel gemakkelijk terug in de tijd. Het verhaal begint, zoals de rest van het spel, traag, maar krijgt gaandeweg wat duwtjes in de rug, en zorgt ervoor dat je echt meeleeft met de personages.

Geïnteresseerd in Red Dead Redemption of in open world-games?

Overweldigend

Red Dead Redemption 2