Assassin's Creed Odyssey cover

Assassin’s Creed Odyssey review: titanenwerk

Assassin’s Creed Origins is nog maar een jaartje uit, en daar is het volgende deel uit de moordenaarsserie al. Assassin’s Creed Odyssey neemt ons mee naar het Oude Griekenland en belooft beter en groter dan ooit te zijn. Kan dit nieuwste spel van Ubisoft ons nog steeds moeiteloos terug in de tijd transporteren, zijn er genoeg vernieuwingen, en hoe gaat Odyssey om met de reputatie van icoontjes op een map? Geekster trok een chiton aan en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Ubisoft Quebec, Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Platform: pc, PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 5 oktober 2018

Reviewcopy op PS4 Pro bekomen via uitgever.

Muze, vertel over de misthios

Jij speelt als Kassandra of Alexios, kleindochter/-zoon van de legendarische Spartaanse koning Leonidas.

In Assassin’s Creed Odyssey gaan we verder dan ooit terug in de tijd. Het jaar is 431 voor Christus en de Peloponnesische oorlog tussen voornamelijk Athene en Sparta is uitgebroken. Jij speelt als Kassandra of Alexios, kleindochter/-zoon van de legendarische Spartaanse koning Leonidas, maar nu een huurling, oftewel misthios. Wie je kiest, maakt voor het plot niet uit, want beide personages hebben dezelfde missies en dialogen. Je begint op het eiland Kefalonia en probeert aanvankelijk gewoon te overleven als huurling, maar na een aantal uren spelen, trek je de wijde oude wereld in. Daar ontmoet je zoals in de andere games niet enkel originele personages, maar ook een heleboel bekende Griekse figuren. Voor liefhebbers van de Griekse Oudheid is dit schitterend. Zo kan je vechten samen met de Spartaanse generaal Brasidas, debatteren over filosofie met Sokrates, feesten met Sophokles en Euripides, luisteren naar speeches van Perikles, geschiedenis leren van Herodotos, en nog veel meer. Dat niet alles koek en ei was in het Oude Griekenland, weten we allemaal nog van op school, en net zoals zijn voorgangers bevat ook Assassin’s Creed Odyssey soms heel donkere verhaalelementen. Toch is er ook ruimte voor humor en is het geen deprimerend spel.

De titel van de game is alleszins goed gekozen.

Het woord “Assassin” valt bijna nooit, en ook van de Templars is er in het Oude Griekenland nog niet veel sprake. Uiteindelijk kan je de gebeurtenissen in het spel wel verbinden met de twee groepen en de evenwichtsoefening tussen orde en chaos, maar dit is voor het grootste deel minder belangrijk. Ook het zeer kleine aantal plotelementen in de moderne tijd kan je als je wilt negeren (maar voor de liefhebbers zijn ze er wel). Het verhaal van Assassin’s Creed Odyssey is dan ook een persoonlijk verhaal. Het heeft zijn fouten, maar vormt toch een mooi geheel. Aan de ene kant heb je wel intrige, een geheime sekte en oorlog, maar aan de andere kant moet je je net zoals de Griekse held Odysseus proberen te herenigen met je familie. Hierdoor, en door het feit dat het spel echt massief is en je door heel de Griekse wereld omzwervingen moet maken, is de titel goed gekozen. Zonder te overdrijven zal je tussen de 60 en 100 uur (of meer) nodig hebben als je echt alles in Assassin’s Creed Odyssey wilt doen. Je moet natuurlijk wel rekenen dat daar ook laadtijden en het reizen van de ene plek naar de andere inzitten.

Assassin's Creed Odyssey map
De Griekse wereld is dan ook groot (en het noorden en zuiden kan je hier niet eens zien).

Je moet zowel in de hoofdmissie als de zijmissies constant keuzes maken.

Kassandra of Alexios zijn schitterende hoofdpersonages die je zonder problemen naast Ezio kan zetten. Een verborgen mes? Nee, bedankt, liever een speerpunt in de nek of edele delen van mijn vijanden planten (en nog steeds in stealth modus blijven). Ze laten niet met zich sollen, en zorgen voor een aantal grappige, spectaculaire of emotionele momenten. Daarbij komt nog dat hun verhaal niet helemaal vaststaat. Je moet immers zowel in de hoofdmissie als de zijmissies constant keuzes maken: geloof je bepaalde personages, eis je geld in ruil voor je hulp, begin je te vechten, kruip je zoveel mogelijk met andere mensen in bed, laat je dieven leven, etc. Deze keuzes hebben dan ook invloed op de wereld en kunnen leiden tot een van de verschillende eindes van het spel. Misschien kom je later bepaalde personages nog eens tegen en krijg je een nieuwe missie van hen, of misschien willen andere personages wraak. Dit is nieuw voor Assassin’s Creed, maar uiteindelijk een zeer leuke toevoeging. Sommige keuzes verbergen niet wat de uitkomst ervan zal zijn, maar bij anderen zijn de gevolgen subtieler, of is het gewoon moeilijker om te kiezen. Het bereikt meestal het niveau van de keuzes uit The Witcher 3 nog niet, maar komt soms in de buurt. Vaak kan je ook (een beetje hypocriet, als je het verhaal bekijkt) profiteren van de oorlog en voor eender welke partij missies uitvoeren.

Assassin's Creed Odyssey choices
Soms krijg je gewoon meer informatie, soms bepaal je hoe je verhaal zal aflopen.

Een stevige portie Origins met een vleugje Black Flag

Vergelijk het een beetje met de overgang van Dark Souls naar Bloodborne.

Wie Assassin’s Creed Origins gespeeld heeft, zal de gameplay van Assassin’s Creed Odyssey meteen herkennen. Je trekt of sluipt nog steeds rond doorheen de wereld, kan zo goed als overal opklimmen, en hebt een paard en adelaar als trouwe dierenvrienden. Je hebt zoals vroeger verschillende wapens en moet niet proberen om vijanden die een veel hoger level zijn te proberen bevechten. Er zijn uiteraard wel een aantal veranderingen doorgevoerd. Tijdens het vechten, schieten of sluipen heb je bijvoorbeeld nu verschillende vaardigheden die je in ruil voor adrenaline kan activeren. Wederom zijn er drie verschillende skill trees, maar deze keer kan je meerdere punten in bepaalde vaardigheden steken. Of je nu wil boogschieten, vechten met je wapens of heimelijk iedereen wil neersteken, een moordmachine word je. Wij raden alvast aan om de Spartan kick te gebruiken, waarmee je iedereen 300-gewijs van kliffen kan doen vliegen. Ook moet je bepaalde vaardigheden die je in Origins automatisch had, zoals het scannen van je omgeving, hier eerst aankopen. Naast de grote hoeveelheid nieuwe vaardigheden, zie je ook vooral in de snelheid van de gevechten een verandering. Je bent je schild kwijt en moet dus terugvallen op snel afweren met je wapens of aanvallen ontwijken. Hierdoor zijn de gevechten gevaarlijker en word je gedwongen bij elke clash alert te blijven. Vergelijk het een beetje met de overgang van Dark Souls naar Bloodborne.

Assassin's Creed Odyssey skills
Je kan kiezen uit verschillende vaardigheden.

Elke huurling heeft zijn eigen stijl, sterktes en zwaktes, wat ons in heel lichte mate aan het nemesis-systeem uit Shadow of Mordor en diens sequel doet denken.

Een andere grote verandering is de toevoeging van het mercenaries-systeem. Net zoals in Origins kunnen er immers krachtige vijanden op jou jagen. Ze doen dit niet altijd, maar wel wanneer getuigen je zien stelen of moorden. Wanneer je ze vinden, word je getrakteerd op fijne en vaak uitdagende gevechten, en zijn de beloningen meestal de moeite waard. Elke huurling heeft zijn eigen stijl, sterktes en zwaktes, wat ons in heel lichte mate aan het nemesis-systeem uit Shadow of Mordor en diens sequel doet denken. Sommigen vinden het niet erg om een pijl in hun hoofd te krijgen, anderen brengen dan weer een beer mee naar elk gevecht. Net zoals in dat spel kunnen ook in Assassin’s Creed Odyssey deze krachtige vijanden opdagen op de meest ongelegen momenten, of kan je hen zelf opjagen. Jammer genoeg kunnen de huurlingen soms ook voor te veel frustratie zorgen, vooral wanneer het spel een huurling op je afstuurt die je door je level letterlijk niet kan doden. Dat je op eigen risico een gebied betreedt waar de vijanden 15 levels sterker zijn dan jij, dat is je eigen probleem. Als je echter een missie aan het doen bent die geschikt is voor je level, en er opeens uit het niets (oké, omdat je een paar misdaden begaan hebt, maar toch) een supervijand verschijnt die je in één aanval kan afmaken en waaraan jij geen schade kan toebrengen, ga je toch wat vloeken. Het huurlingensysteem is dus niet slecht en zorgt voor fijne momenten, maar had (zeker in het begin van het spel) wat meer balancering en een diepere uitwerking kunnen gebruiken.

Assassin's Creed Odyssey mercenaries
De huurlingen hebben een kleine hoeveelheid sterktes of zwaktes, en leveren altijd wel goede loot op.

Om de haverklap vind je nieuwe stukken uitrusting.

Ook je uitrusting en wapens hangen steeds vast aan een level en bepalen hoe sterk je bent, hoe goed je kan boogschieten, en hoe krachtig je sluipwapen is. Je moet dus niet meer in het algemeen je boog, harnas of hidden blade (dat in dit spel veranderd is in een kapotte speer) sterker maken, maar doet dit dankzij je wapens, helmen, arm-en beenbescherming, harnas en wapenrok. Om de haverklap vind je dan ook nieuwe stukken uitrusting, waardoor het ons een beetje idioot lijkt om de microtransacties voor nieuwe wapens of harnassen te gebruiken. EXP is er overigens ook genoeg in het spel, dus ook die shortcuts koop je best niet aan met echt geld. Als je een harnas echt leuk vindt omdat het goede bonussen heeft of er schitterend uitziet, kan je het altijd in ruil voor best veel materialen en geld beter maken, maar al te vaak doe je dit best niet voor je je end game gear hebt verzameld.

Assassin's Creed Odyssey swimming
Ook onder water is er wel wat te doen.

De scheepsgevechten zijn gestroomlijnder dan die van het piratentijdperk

Na een teleurstellend optreden in Origins, keren de bootgevechten en het varen op de zee in al de glorie van Black Flag en Rogue terug. Het is zalig om de Egeïsche Zee af te schuimen op zoek naar nieuwe eilandjes of vijandige schepen. De scheepsgevechten zijn gestroomlijnder dan die van het piratentijdperk, waardoor de actie nooit stopt. Zonder een menu te zien, kan je naar een schip varen, het bevechten, het enteren en helemaal leegroven (best voor het zinkt), en terugkeren naar je eigen schip. De kanonnen zijn veranderd in een groep boogschutters, je hebt geen mortieren meer, er ligt een grote (en zalige) focus op rammen, en het is allemaal zo fijn om te doen. Je schip moeten upgraden met de materialen die je overal in de wereld vindt of kan kopen, is dan ook niet eens zo erg.

Assassin's Creed Odyssey ship
De zeegevechten zijn veel beter dan in Origins.

Of en wanneer de omvang van het spel repetitief wordt, hangt van jezelf af.

Assassin’s Creed Odyssey bevat dus ongelooflijk veel inhoud. Naast de grote verhaallijnen, heeft elk gebied ook wel een aantal gouden missies die ook hun eigen plot hebben. Daarnaast kan je ook iets saaiere zilveren standaardmissies doen zoals ergens een bandietenkamp gaan uitmoorden of op dieren gaan jagen, en zijn er dagelijkse of wekelijkse missies. Je kan tempels of tombes beroven, militaire kampen of verschillende gebouwen binnensluipen, onderzeese wrakken zoeken, varen en vechten met je boot, gevechten in de arena doen, op verschillende soorten jacht gaan, helpen bij speciale veldslagen, etc. Of en wanneer de omvang van het spel repetitief wordt, hangt van jezelf af. De vijanden gaan mee met je level, dus zal je nooit te krachtig zijn. Aan de andere kant zijn er wel een paar gebieden die je in het eerste deel van het spel beter niet bezoekt, omdat elke vijand je er in één aanval kan afmaken. Je zou zeker kunnen zeggen dat dit het aspect van vrij een open wereld verkennen wat inperkt, maar aan de andere kant is het spel gewoon zo groot, dat je overal wel iets vindt om te doen. Ten slotte probeert Assassin’s Creed Odyssey de kritiek van torens beklimmen en naar het volgende puntje op je map gaan (wat er nog steeds is) in te perken door Exploration Mode aan te bieden. Hierbij krijg je telkens een aantal hints, maar moet je in het landschap zelf op zoek gaan naar de juiste locatie bij elke missie in plaats van alles op een schoteltje geserveerd te krijgen. Het spel zelf raadt je aan om deze modus te activeren, en wij kunnen dit enkel beamen. Het had zelfs nog verder mogen gaan.

Assassin's Creed Odyssey conquest
Je doet niet enkel aan persoonlijke gevechten, maar ook grotere veldslagen.

Historisch toerisme op topniveau

Assassin’s Creed Odyssey transporteert je naar een prachtig gerealiseerde Griekse wereld.

Het Oude Griekenland heeft er in een 3D-reconstructie nog nooit zo mooi uitgezien. Of je nu Helenofiel bent of niet, het is een zalige ervaring om door het oude Athene te wandelen, het Parthenon te bezoeken, overal geschilderde standbeelden en tempels te zien, de gedenkplaat van de slag bij Thermopylae te gaan lezen, Sparta, Korinthe, Olympia, Delphi, Kreta, Kos, of nog andere plaatsen een bezoekje te brengen, en nog veel meer. De wereld is indrukwekkend, en de reconstructie is bijzonder goed gedaan. Leerkrachten zouden het best kunnen gebruiken in hun lessen! Van dichtbij zijn alle details (zeker in de natuur) misschien niet altijd even mooi, maar in het algemeen maken de graphics een zeer goede indruk. Ook de gezichtsuitdrukkingen tonen altijd perfect wat je personages denken (maar dit is tijdens gevechten minder het geval), en de zonnestralen in bossen of op de zee zijn schitterend. Ten slotte zien de verschillende harnassen (en vooral helmen) er zeer imposant uit. Met de photo mode zal je dan ook om de haverklap mooie plaatjes willen schieten. Assassin’s Creed Odyssey transporteert je naar een prachtig gerealiseerde Griekse wereld. We hopen dat er snel een modus komt waarbij je gewoon kan rondlopen en geschiedenislessen krijgt, net zoals in Origins.

Assassin's Creed Odyssey graphics
Overal kan je mooie foto’s maken

Naargelang de crew van je boot bestaat uit mannen of vrouwen, is ook het koor dat de liederen zingt een mannen- of vrouwenkoor.

Ook dankzij de Griekse stemmen op de achtergrond en sommige Griekse woorden waan je je vaak een goede 2500 jaar terug in de tijd, maar soms spreken de hoofdpersonages niet elk Grieks woord correct uit. De voice acting is niet altijd even goed, er is soms wat overacting en Melissanthi Mahut doet het beter als Kassandra dan Michael Antonakos als Alexios, maar over het algemeen kan je op de nodige momenten toch de emotie in hun stemmen horen. Ook is het leuk dat er niet gewoon Engelse of Amerikaanse acteurs meedoen, maar ook veel Grieken. De muziek is leuk, en bevat onder meer een mooie variatie op Ezio’s Family. De leukste muziek hoor je echter op de zee. Net zoals bij Black Flag zingt je crew nu eenmaal zeemansliederen. Aangezien we nu in het Oude Griekenland zitten, worden de liederen echter niet in het Engels gezongen, maar in het Grieks! Ook leuk is dat naargelang de crew van je boot bestaat uit mannen of vrouwen, ook het koor dat de liederen zingt een mannen- of vrouwenkoor is! Er hadden wel nog wat meer liederen mogen inzitten, maar over de zee naar een zonsondergang varen terwijl je crew zingt over Ares, Leonidas of Sparta geeft een zalig gevoel.

Assassin's Creed Odyssey exploration mode
Je krijgt in de linkerbovenhoek hints over waar je doel zich bevindt.

Conclusie

Assassin’s Creed Odyssey heeft veel weg van zijn voorganger Origins, maar heeft veel systemen verfijnd en is uiteindelijk een van de beste games uit de reeks. Het belangrijkste blijft nog steeds het historisch toerisme en het getransporteerd worden naar een bijzonder schitterend gebrachte versie van een historische periode. Natuurlijk blijft het een Ubisoft-game, en zijn er dus (te?) veel icoontjes op je map om te bezoeken, wat zorgt voor heel veel uren speelduur. Odyssey neemt je mee naar een intrigerend plot en biedt je de keuze om de hoofdpersonages, die sowieso al zalig zijn, nog een beetje naar eigen smaak aan te passen. Uiteraard zijn er een paar kleine irritante elementen, en soms wat bugs, maar dat neemt niet weg dat Assassin’s Creed Odyssey een schitterend spel is waar zowel fans van geschiedenis, Griekenland, Assassin’s Creed en open world-games zich zeker mee zullen amuseren.

Titanenwerk

Assassin's Creed Odyssey
4 5 0 1
Assassin's Creed Odyssey is een van de beste en langste games uit de reeks en neemt je mee naar een prachtige versie van het Oude Griekenland met een leuk verhaal, ietwat verbeterde maar wel repetitieve gameplay en vooral veel historisch toerisme.
4/5
0