Geekster Speelt #31: Pyre en Battle Chasers: Nightwar

0

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste veertien dagen mee bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien tussen de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Pyre

Jason: Om niet alle kerstcadeau-ideeën te kapen van vrienden en familie, ga ik in het najaar traditioneel door mijn backlog. Pyre van studio SuperGiant Games, het team achter de kleine meesterwerken Bastion en Transistor, was de volgende op mijn lijst. Wat me fan maakte van de studio in de vorige titels is hier intact gebleven. De graphics zijn van hetzelfde, meesterlijk kaliber: bloedmooie handgetekende omgevingen en mysterieuze personages, kleurgegeven met een palet dat je kippenvel geeft. Op de traditionele verteller na wijkt Pyre wel wat af van de gekende actie-/RPG-formules. Als ik het met iets moest vergelijken, is het eerder een soort fantasy-basketbalgame, waarin spelers elkaar in de sterren confronteren voor een glimp van vrijheid uit het mystiek vagevuur waar ze nu vastzitten. Het weerhoudt wel RPG-elementen, zoals skills en uitrustingen voor je teamleden, dus in dat opzicht zijn we dan toch een beetje thuis. Het blijft alleszins veel luchtiger in die elementen dan Transistor.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ver ben ik nog niet, maar de spelmechaniek van ‘basket’ is een frisse twist. In 3v3-formaat is het de bedoeling een lichtgevende bol enkele malen in het vuur van de tegenstander te dunken (of te werpen, maar dat brengt minder op). Het grote obstakel? Je kan slechts één personage tegelijk bewegen, en ook maar steeds diegene met de bal. Ben je snel in balbezit, dan staat je team op een afstand waar helpen geen optie is, en nu staat je spits roerloos in het hol van de leeuw, klaar om uitgeschakeld te worden met de magische aanval die iedereen bezit. En wie geraakt is, is gezien! Je moet dus wat gelijk opgaan om terrein te dekken. Elk personage heeft natuurlijk zijn eigen statistieken. Je kan met je sprinter snel de bal halen en scoren op je eentje, maar dunks van de trage tank zijn een pak meer waard. Spannend en tactisch dus. Benieuwd hoe de RPG-elementen verder evolueren, en wat er gebeurt met mijn team als ik de finale haal!

Oh en heeft ook een versus mode, maar die waarschuwt me voor spoilers dus laat ik hem voorlopig met rust.

Battle Chasers: Nightwar

Michiel: Ik had zin in een turn-based rpg, en had van Battle Chasers Nightwar van ontwikkelaar Airship Syndicate een aantal goede dingen gehoord. Het is best een goede RPG, maar zeker niet perfect. Hoewel het verhaal niet zo denderend is (je crasht samen met je groep in een land waar je toevallig een grote slechterik kan tegenhouden), zijn de personages op zich wel fijn. Heel veel character development is er niet, maar als je hoofdpersonage een jong meisje is maar toch niet door iedereen beschermd moet worden, is dat een leuke verandering. Ze is zelfs de tank van de groep, en daagt in gevechten de vijanden constant uit om haar aan te vallen. Er zijn nog wel een paar archetypes zoals de stoïcijnse vechter of de rogue die nogal onthullende kledij draagt, maar aan de andere kant is er ook een massieve robot die zowel kan genezen als vijanden slaan of neerschieten.

Battle Chasers Nightwar 1

De gevechten zijn old school en turn-based.

De gevechten zelf zijn het beste deel van het spel. Elk personage heeft zijn of haar eigen vaardigheden en sterktes, en kan in één of twee rollen gebruikt worden tijdens de turn-based gevechten. Daarnaast heeft Battle Chasers: Nightwar ook nog een overcharge-systeem. Je personages hebben niet zo veel mp, maar kunnen tijdens het gevecht door kleinere aanvallen te doen extra mp, oftewel overcharge, genereren. Sommige pesonages kunnen zelfs door overcharge te gebruiken in plaats van hun gewone mp speciale effecten creëren bij hun aanvallen. Je moet dus de hele tijd kiezen wanneer je overcharge wilt genereren en wanneer je welke aanvallen zal doen.

Battle Chasers Nightwar 2

Heel het spel draait om de overcharge.

Twee elementen zijn wat minder: vijanden geven wat mij betreft te weinig exp, en in de dungeons zelf hangt er veel af van rng. Je kan altijd elke dungeon uitspelen, maar soms heb je maar weinig kans om bepaalde items te vinden die je nodig hebt voor een side quest. Dan moet je maar elke dungeon herspelen in de hoop dat ene voorwerp te kunnen vinden. Desalniettemin is het een leuk spel. Ik ben nog niet op het einde, maar zal het zeker uitspelen.

Geekster

Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties