Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Kringheader

Verhalen uit de Kringwinkel #5: Magic Academy

Gamen op een budget is niet altijd een gemakkelijke opgave. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing. Vlaanderen heeft een uitgebreid aanbod aan kringwinkels waar iedereen zijn ongewenste voorwerpen kwijt kan, die dan weer voor een goedkope prijs gekocht kunnen worden. Ook buiten Vlaanderen zijn er winkels te vinden waar mensen hun oude voorwerpen doneren om verkocht te worden. Elke maand stap ik naar een kringwinkel, gewapend met een muntstuk van €2 op zoek naar een ongewenste game die ik een goeie thuis kan bieden. Daarna speel ik die voor drie uur en pen ik mijn mening neer.

Deze keer doen we het iets anders voor deze rubriek. In plaats van een Belgische Kringwinkel te bezoeken ben ik over de grens gegaan naar het mooie Middelburg, de hoofdstad van Zeeland. Daar vond ik al snel de winkel Terre Des Hommes, een winkel die zichzelf uitroept tot “De Betere Kringloop.”

Ik… Heb hier geen woorden voor.

Dit belooft een magisch detectiveverhaal te worden.

Bij mijn eerste zoektocht door de winkel vond ik niet veel spelletjes die de moeite leken. Ik had de moed bijna opgegeven, tot ik een gesprek begon met de dame aan de kassa, die me vriendelijk vertelde dat er nog spelletjes achterin liggen. Op verkenning dan maar!
En ja hoor, ik heb al snel drie spelletjes gevonden die ik voor jullie wil spelen. Vandaag spelen we de eerste, het wereldberoemde
Magic Academy, wat me belooft een magisch detectiveverhaal te worden.

De eerste schooldag

Na een installatie die me nog een pak gratis demo’s geeft, mag ik beginnen aan mijn opleiding! Ik stap de poorten van Arwindale binnen en word begroet door Meester Carridan, die eruit ziet alsof de ontwikkelaars hun gebrek aan creativiteit zelfs nooit probeerden te verbergen.

Carridan
Laat me een blinde gok wagen en zeggen dat hij geen leerkracht Nederlands is.

Waarom moet ik dit überhaupt zelfs doen?

Carridan noemt me Annie, en als nieuwe studente aan Arwindale is het mijn taak om een mysterie op te lossen. Namelijk dat van mijn zus, die vorig schooljaar verdwenen is. Nog een geluk dat ik training gehad heb bij de Flikken van Gent, mijn zus is in veilige handen. Tenminste, veiliger dan die van de volwassenen die maanden wachten om een onderzoek te starten.

Hij geeft me wel eerst een paar opdrachten. Ga ik leren in welke richtingen ik mijn toverstokje moet zwaaien, om dan vervolgens mijn nieuwe skills te testen in een puzzel of tegen vijanden?
Nee, tuurlijk niet, ik mag op een tekening van zijn klaslokaal op zoek gaan naar voorwerpen die hij verloren is. Hij weet toch van het bestaan van de Accio-spreuk af veronderstel ik? Waarom moet ik dit überhaupt zelfs doen? Ik zoek een vermiste studente, mijn eigen zus, mag ik? 

Maar goed, blijkt dat dit spel uit vier verschillende soorten puzzels bestaat. Eerst en vooral heb je de zoekpuzzels, dan heb je ook nog zoek-de-verschillenplaten, draaipuzzels en memory-puzzels. Met andere woorden, heel dit spel kon je gratis spelen op Flash-websites in 2003. De criteria van “waar voor mijn geld” valt nu al weg.

MagicAcademy
Ik voel de magie al.

Na de ‘les’ geeft Carridan me toestemming om de kamer van mijn zus te gaan doorzoeken. Haar vriend, Melamori, zal me daarin bijstaan. Eens ik daar aankom, begrijp ik ook meteen waarom Carridan en Melamori elkaar zo goed kennen. Ze zitten in dezelfde cosplayclub, volgens mij. Een club die ongetwijfeld meer gericht is op budget dan authenticiteit, maar nog steeds een club.

Melamori
When the ideas run dry and you forget how to try, thats Melamoriiiii..

Melamori blijkt even nuttig te zijn als Carridan. Net als de leerkracht toont hij geen beetje dat hij de ernst van de situatie inziet. Hij houdt me bezig door me kamers te laten opruimen en verschillen te zoeken.

Stilaan zou je denken dat ze hier niet willen dat ik mijn zus vind, of dat ik magie gebruik. Misschien kan ik ook helemaal geen magie? Ze willen mij misschien op mijn gemak stellen met hun simpele puzzels, en voor ik het weet zit ik in een Get Out-scenario waar mensen jagen op niet-magisch volk. Voorlopig doe ik voorzichtig mee, maar ik heb mijn toverstokje intussen aangescherpt zodat ik klaar ben om iemand neer te steken zodra ze iets proberen. Mijn dreuzelbloed krijgen jullie niet.

Nadat we al haar voorwerpen doorzocht hebben, stuurt Melanoom me naar de alchemietoren, want mijn zus had veel alchemieboeken. Aan de kaart te zien is dit ook het hoofdkwartier van de plaatselijke Vape Club.

MagicAcademy
“En in de westelijke toren zitten de leden van de Mother Foggers.”

Meer van hetzelfde, maar net iets anders

Eens ik in de toren aangekomen ben, blijkt dat er minder vapers aanwezig zijn dan ik eerst dacht. Wel een nieuwe professor, Merrows. Melamori had me gewaarschuwd dat Merrows geen al te sociale man is, maar ik vind hem best sympathiek. Hij is de eerste die spontaan zijn hulp aanbiedt. In eerste instantie toch. Al snel blijkt dat hij me pas echt wil helpen als ik eerst iets voor hem doe.

Professor Prioriteit

Dat is weer meer van hetzelfde uiteraard. Hij geeft me nog een hoop klusjes die mij bezig houden en de indoctrinatie verder zetten. Hij heeft meer charme dan Carridan, maar ik heb de illusie doorprikt en weet wat hun snode plannen voor me zijn. Voor mijn zus wil ik nog doorbijten, maar ik sta klaar om op elk punt rechtsomkeer te maken en zo nodig professor Merrows in een puzzel te veranderen die iemand anders mag oplossen.

Nadat ik zijn lokaal opruim en zijn experiment maak, A.K.A. zijn job voor hem doe, vertelt hij me dat ik best eens naar de bibliotheek ga om daar aan Meester Tua informatie te vragen. Mijn zus was zo’n Hermelien-type die boeken leest, blijkbaar.

De gameplay toont evenveel variatie als de snoepjeskast van je grootmoeder.

Ook Tua helpt me niet zomaar. Zijn archief zit namelijk vol muizen. Weet je, ik snap wel dat, als je magie kan, technologie misschien wat minder charme heeft. Waarom een microgolfoven gebruiken als je het met een vingerknip kan klaarmaken? Maar, zou het echt te veel gevraagd zijn om de man een computer te geven? Een digitaal archief waar hij alles op kan zetten dat niet kan aangetast worden door muizen? Iets dat misschien zelfs zou kunnen geraadpleegd worden bij een zaak rond een vermiste student? Of zoek ik het te ver? Wellicht word ik tijdens al deze opdrachten gekeurd door de professoren en zullen ze op het einde van het spel proberen te bieden om te zien wie mijn nieuwe eigenaar wordt, en maken ze net daarom alles zo moeilijk mogelijk?

Ik weet het niet. Nadat ik alle muizen verjaagd heb, verliest Tua nu ook nog eens zijn sleutels. Hij ziet wel in dat dat zijn eigen fout is en zal het zelf oplossen. Haha, nee, tuurlijk niet.

Goed, ik vind zijn sleutels en nu stuurt hij me door naar het plaatselijke Orakel, die zou een dagboek van mijn zus in zijn bezit hebben. Tua denkt dat hij dat per ongeluk heeft meegenomen uit de bib.

Heb je je ooit afgevraagd hoe het eruit zou zien als Professor Snape een Blood Elf cosplay zou maken?

Gersindorf wil mij opnieuw dezelfde taken geven als de rest van mijn docenten. Ik mag al zijn rommel opruimen in de hoop dat ik het dagboek kan vinden. Je weet wel, het dagboek dat belangrijk kan zijn in de verdwijning van een studente, van wie jij een van de docenten bent.

Na nog meer puzzels vind ik het dagboek, waaruit blijkt dat mijn zus nog een grotere nerd is dan ik dacht. Ze schrijft in hiërogliefen. Die dingen zijn al zeker 20 jaar uit de mode, wat is er mis met haar?

Oké meester Gersindorf, hoe lossen we dit op? Wilt u me een spreuk leren die eeuwenoude teksten vertaalt? Wilt u de betekenis of geschiedenis van het boek toonbaar maken via een magische hologram? Wilt u me de verschillen laten zoeken tussen twee versies van deze tekst?

MagicAcademy
Bedenk je eigen grapjes, ik ben het beu.

Gersindorf helpt me met de tekst te vertalen, die me doorstuurt naar de serre van Juffrouw Hagris. Na nog wat opdrachten stuurt die me terug naar Carridan, die me op een spookjacht stuurt die me dan weer terugbrengt naar de bibliotheek. Allemaal terwijl de gameplay in dit spel evenveel variatie toont als de snoepjeskast van je grootmoeder. Stilaan begint het spel me kwaad te maken, en na de vijftiende zoek-de-verschillen geef ik het op.

MagicAcademy
Zoek de verschillen in mijn mentale toestand naast die van drie uur geleden anders eens.

Magie is dood, maar niet helemaal

Ik zal mijn zus nooit vinden, het is tijd om ermee te stoppen. Ik ben nog steeds teleurgesteld door het gebrek aan magie.
Ook al was het op dat moment nog geen canon, zelfs het allereerste Harry Potter-spel heeft me in de eerste tien minuten Flipendo geleerd. Dit spel is even uitdagend als een editie van de Jommekeskrant en heeft zo mogelijk nog minder magie. Ik heb meer magie in mij dan iedereen in dit spel gecombineerd. Computermagie! En ik zal het bewijzen!

Dit is zoveel beter.

Daar heb je het. De laatste baas van Magic Academy is Tommy Wiseau. Hij is ook mijn zus. Geloof je me niet?
Ik durf wedden dat je toch nooit gaat checken.

Magic Academy heeft me geen magie bijgebracht. Integendeel, het spelen ervan heeft mijn echte wereld een beetje magie laten verliezen. Ik heb de moed niet meer om nog eens enkele uren aan de laatste levels te wijden en het einde uit te zoeken, maar iets zegt me dat mijn zus spelfouten zal maken en ik de verschillen zal moeten zoeken om haar te bevrijden van onze eigen docenten. Ik heb mijn opdracht volbracht en dit spel drie uur gespeeld, maar het voelde als twaalf jaar in Azkaban.

10/10

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels