diamantbeurs cover

Inspecteur Hoogstraten: Diamantbeurs review – tactische wissels

Inspecteur Hoogstraten heeft het voor de derde keer heel druk. Hij heeft nog maar net de mafia uitgeschakeld of hij moet alweer een grote diamantbeurs beveiligen. White Goblin Games neemt ons alweer mee op de avonturen van de politieagent, maar brengt ons wel een volledig ander spel. Diamantbeurs is alweer een kaartspel, maar deze keer speel je tegen je medespelers in plaats samen te werken. Is het de moeite waard, of is het tijd om de goede inspecteur op pensioen te laten gaan? Geekster zette de soundtrack van Ocean’s Eleven op en zocht het voor jullie uit.

Spelontwerp: Daniel Badraun
Uitgever: Gmeiner Verlag, White Goblin Games
Aantal spelers: 3-6
Leeftijd: 12+
Speelduur: 35-45 min
Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Speel je rol

Het kan zijn dat jij met een andere rol eindigt dan jij in het begin wou

Zoals de titel al doet vermoeden, is het weer tijd voor de grote diamantbeurs, een groots evenement met veel bezoekers. Niet iedereen heeft echter dezelfde redenen om erbij te zijn. Dieven willen zoveel mogelijk buit maken, terwijl de politie, Inspecteur Hoogstraten en privé-detectives dit willen vermijden. De verzekeringsagent en de museumdirecteur proberen van hun kant uiteraard hun waardevolle spullen te beschermen. De bezoekers spelen dan weer miserie, willen met rust gelaten worden en moeten dus proberen geen kostbaarheden in hun bezit krijgen.

diamantbeurs rollen 1
Per spel kan je inzetten op 6 rollen.

Het spel wordt gespeeld in zes rondes, die elk uit een aantal slagen bestaan. Voor je mag beginnen kaarten leggen, moet je eerst met blokjes bieden op de rol of rollen waar je interesse in hebt, maar ook tijdens het spelen zelf kunnen er elke ronde nog blokjes ingezet worden. Het kan dus zijn dat jij met een andere rol eindigt dan jij in het begin wou en opeens geen punten meer krijgt voor het doel dat je voor ogen had. Sommige rollen willen zoveel mogelijk buit binnenhalen, andere rollen maar een paar stukken, en bezoekers geen enkele.

diamantbeurs rollen 2
In plaats van de detectives of verzekeringsagent, kan je ook spelen met de museumdirecteur en de politieagent.

Sla je slag

Tot je de kaart speelt die de buit aanduidt, weet je dus eigenlijk nog niet wat de troef is in je ronde.

Elke speler legt elke slag een kaart, als het kan in dezelfde kleur als de kaart die door de eerste speler gelegd is. Wie de hoogste kaart in de gevraagde kleur heeft gespeeld, wint de slag. Op elke kaart staan er getalletjes en een soort buit. Elke ronde kan één speler met een speciale kaart bepalen welke soort buitkaarten er moeten nagejaagd worden.

Geen idee hoeveel de kettingen echt waard zijn.
De speler die de 9 heeft gespeeld, wint deze slag.

Er zijn ook nog een aantal speciale kaarten. Er zijn bijvoorbeeld jokerkaarten (“5+”-kaarten) die gelden als een kaart in elke kleur en kunnen automatisch een slag winnen. Per slag mag er uiteraard wel maar één jokerkaart worden gespeeld. Als er in twee opeenvolgende slagen echter een jokerkaart gelegd wordt, kan een speler het alarm laten afgaan, waardoor niemand de slag wint. Er zijn ook kaarten die de spelers de mogelijkheid geven om nog eens in te zetten op rollen, of om de buit voor de ronde aan te duiden. Tot je deze laatste speelt, weet je dus eigenlijk nog niet wat de troef is in je ronde, en heb je misschien slagen binnengehaald die je uiteindelijk punten zullen kosten. Na elke slag mag de winnaar de volgende slag beginnen. Wanneer alle slagen gespeeld zijn, eindigt de ronde, en krijgt elke speler bonuspunten of strafpunten op basis van een combinatie van de verzamelde buitkaarten en de uiteindelijk gekozen rol. Na de zesde ronde wint de speler met de meeste punten het spel.

De blokjes hebben soms gelijkaardige kleuren.
Klaar om een spelletje Diamantbeurs met vier te spelen.

Het spelen van de slagen is niet moeilijk, maar het zijn de speciale kaarten die wat meer variatie en soms chaos aan Diamantbeurs geven. Naast hun effecten moet je ook onthouden dat je deze speciale kaarten niet zomaar mag neerleggen, maar je rekening moet houden met de goede volgorde. Zo moet je per ronde een kaart om in te mogen zetten op rollen (een “7+”-kaart), leggen voor een kaart waarmee je de buit kan kiezen (een “3+”-kaart). Pas als er al een “3+”-kaart ligt, mag je een tweede “7+”-kaart spelen. Gelukkig is er een dubbelzijdige fiche die je naargelang de fase waarin het spel zich bevindt kan omdraaien, zodat je kan zien welke speciale kaart als volgende zou mogen gelegd worden.

Fashion police

Er zijn ook kaarten die de spelers de mogelijkheid geven om nog eens in te zetten op rollen

Diamantbeurs bevat een aantal verschillende onderdelen. De kaarten zijn kleurrijk en van standaardformaat, terwijl de roltegels en het bord met de verschillende soorten buit gemaakt is van stevig karton. De coverafbeelding en de afbeeldingen op de roltegels en kaarten zijn verder best mooi, en de blokjes waarmee je mag inzetten op rollen zijn kleine houten kubusjes. Jammer genoeg hadden de blokjes iets meer verschil in verband met hun kleur kunnen gebruiken, want nu zit je onder meer met paars en roze, of oranje en bruin. Gelukkig krijgt je wel een klein zakje om al de blokjes in op te bergen, zodat het daarna allemaal in de kleine doos kan. De rest moet allemaal in een groot vak, waardoor je best alle kaarten met een eigen zakje of elastiekje bijeenhoudt.

Inspecteur Hoogstraten: Diamantbeurs – Conclusie

Diamantbeurs is best leuk, wat niet komt door het feit dat je slagen moet spelen, maar wel dankzij de veranderende rollen waarop je elke ronde kan bieden. Het feit dat je rollen niet vaststaan aan het begin van elke ronde of slag, geeft het spel iets unieks en zorgt voor wat zenuwachtige momenten. Je weet op elke moment welke speler de meeste kans heeft op een bepaalde rol, maar dit kan uiteraard nog veranderen, vooral nadat er al een paar slagen gespeeld zijn.

Geïnteresseerd in Inspecteur Hoogstraten of andere bordspellen van WGG?

Lees hier hoe de inspecteur het opneemt tegen de mafia.

Lees hier al onze andere artikels over WGG.

Leuk

Inspecteur Hoogstraten: Diamantbeurs
3 5 0 1
Inspecteur Hoogstraten: Diamantbeurs is een leuk maar ook wel stresserend kaartspel waarbij je punten kan verliezen of winnen door telkens een rol te moeten spelen die tijdens elke slag kan veranderen.
3/5
0