to all the boys 3

To All the Boys 3: Always and Forever review – mooi einde

Het geeft voldoening als een trilogie mooi afgerond kan worden. De tweede film in de To All the Boys-verfilmingen had last van de sequelziekte, maar auteur Jenny Han kan tevreden zijn met To All the Boys 3: Always and Forever.

Spoilers voor To All the Boys 2 en lichte spoilers voor (de verschillen met) het derde boek.

Laatstejaars

Wat gebeurt er na de grote kus? Daar hadden we het al over bij PS. I Still Love You: een beetje twijfel zaaien over die keuze. Helaas maakte John Ambrose (Jordan Fischer) geen kans tegen Peter Kavinsky (Noah Centineo), en dat besefte Lara Jean (Lana Condor) ook. Always and Forever speelt zich dan ook af bijna een jaar nadat Lara Jean en Peter opnieuw een koppel werden. Ze zijn intussen laatstejaars, en daarbij komen heel wat keuzes en veranderingen kijken.

Alle achttienjarigen staan met een voet in het heden en een in de toekomst.

De overgang van middelbaar naar hoger onderwijs bepaalt een groot deel van je toekomst. De grootste keuze die Lara Jean en haar klasgenoten moeten maken is dan ook waar ze verder zullen studeren. En dat is in de VS toch altijd iets dramatischer dan hier. Bij ons? Een stad kiezen die allicht maximaal 2 uur verwijderd is van je woonplaats, inschrijvingsgeld betalen en beginnen maar! In de VS? Kennistesten maken, essays indienen, en dan met een beetje geluk aanvaard worden, vaak in een andere staat of aan de andere kant van het land. (Daarna kan je 4 jaar lang schulden opbouwen die sommigen nog tientallen jaren moeten afbetalen, maar soit.)

© Netflix

Nee, dit is geen essay over het Amerikaanse onderwijssysteem, maar het verklaart wel waarom college admissions zo belangrijk zijn in het leven van achttienjarigen. Lara Jean en Peter hebben dan ook een plan: samen naar Stanford, amper een uur van Portland. Maar dan stort alles ineen wanneer Lara Jean verneemt dat ze niet toegelaten is. Ze moet haar uitgekiende toekomst plots helemaal herzien, en dat brengt haar aan het wankelen.

Alle achttienjarigen staan met een voet in het heden en een in de toekomst. Want er zijn natuurlijk nog de vaste (Amerikaanse) schoolrituelen zoals de laatstejaarsreis naar New York, het bal en jaarboeken. Daar komt nog bij dat Lara Jeans vader (John Corbett) gaat trouwen, dus ook binnen haar gezin verandert er veel ineens.

Opgroeien is lastig

De manier waarop alles uitgewerkt is, getuigt van meer diepgang dan films gewoonlijk geven aan tienermeisjes.

Qua verhaallijnen hebben de makers geluisterd naar mijn wens voor Always and Forever, want de focus ligt nu vooral op Lara Jean en hoe zij groeit in haar laatste maanden thuis. De manier waarop alles uitgewerkt is, getuigt van meer diepgang dan films gewoonlijk geven aan tienermeisjes. Opgroeien is lastig, en dat zouden we bijna vergeten als we wat ouder zijn. Velen zijn op die leeftijd ook heel erg bezig met wat anderen van hen verwachten. Iedereen kent wellicht iemand die mooie kansen liet voorbijgaan omwille van hun lief, en dat is zo jammer. Lara Jean wordt eraan herinnerd dat ze eerst en vooral moet denken aan wat zij wil. Dat komt ook erg naar voren in het boek.

© Netflix

De verhaallijnen die in de eerste twee films een meerwaarde waren, worden verder gezet: de relatie tussen Lara Jean en haar zussen blijft mooi, en ook Lara Jeans vriendschap met Chris (Madeleine Arthur) en Lucas (Trezzo Mahoro) groeit. De tweede film voegde een verhaallijn tussen Lara Jean en Gen (Emilija Baranac) toe die niet de boeken voorkomt, en ook hier is het een van de hoogtepunten zonder overdreven te zijn. Vriendschappen vormen ons evenveel, en soms zelfs meer, dan relaties. Wel opvallend: de passage van John Ambrose in het derde boek is niet overgezet naar de film. Tja, er moet ergens geknipt worden?

De productie in To All The Boys 3 is opnieuw heel levendig en kleurrijk, zowel de kostuums, sets als beeldvoering (al ben ik geen grote fan van die soms te opvallende blauwe kleurenfilter). Ze kregen duidelijk meer geld, want de cast filmde in Zuid-Korea (een reis die in het boek na het einde van het verhaal plaatsvindt) en in New York. Ook de soundtrack blijft een pareltje.

Hart

De chemie die Lana Condor heeft met Noah Centineo blijft even sterk, de Tom Hanks en Meg Ryan van hun generatie.

Lana Condor is en blijft het hart van deze films, en nu krijgt ze ook meer kans om te laten zien wat ze kan. De chemie die ze heeft met Noah Centineo blijft even sterk, de Tom Hanks en Meg Ryan van hun generatie. Ook Peter leren we wat beter kennen los van Lara Jean wanneer zijn vader (Henry Thomas) plots opnieuw opduikt in zijn leven. Hij twijfelt of hij hem een kans moet geven en laat meer kwetsbaarheid zien dan tienerjongens meestal gegund is.

© Netflix

Voor mij zal Lara Jean altijd een personage zijn dat me nauw aan het hart ligt, mede dankzij de vertolking van Lana Condor. Netflix begon een tijdperk van romantische komedies voor een nieuwe generatie, en dankzij het succes van To All the Boys kregen ondertussen al heel wat andere filmmakers een kans. Als Lana Condor nu nog evenveel kansen krijgt in Hollywood als Noah Centineo, dan was deze trilogie helemaal een succesverhaal.

To All the Boys: Always and Forever is nu te zien op Netflix.

Cute

To All the Boys 3: Always and Forever review - mooi einde
3 5 0 1
De To All the Boys-trilogie kan mooi afsluiten door te focussen op de sterkste troeven: actrice Lana Condor en haar chemie met Noah Centineo. Door veel relatiedrama te vermijden en vooral Lara Jean naar voren te schuiven, heeft de film ook nog een boodschap aan jongeren die hun weg zoeken.
3/5
0