Nonnen zijn onlangs teruggekeerd op het kleine scherm in Oh. My. God. op Vijf. Zij willen vooral jongedames naar het verlichte pad begeleiden. De non die vanaf 12 september het grote scherm domineert, heeft iets minder goede bedoelingen. Maar is The Nun ook enger dan de herinneringen die sommigen onder ons hebben aan hun vroegere leerkrachten? Geekster ging kijken naar de recentste telg van The Conjuring-franchise in een klooster in Gent dankzij Secret Cinema by Kinepolis (het volledige verslag van die ervaring volgt binnenkort). Een ding is zeker: we zullen nooit meer op dezelfde manier naar tante nonneke kijken.

Geesten, poppen en nonnen

De eerste The Conjuring uit 2013 was een eerder onverwachte monsterhit. Door in te spelen op het psychologische aspect van horror samen met enkele goed geplaatste obligate jump scares trokken heel wat mensen naar de bioscoop. Een sequel was onvermijdelijk, en het is ondertussen al twee jaar geleden dat The Conjuring 2 uitkwam. Die kon de sequelvloek grotendeels uit de weg gaan en was opnieuw een succes voor regisseur James Wan (die binnenkort Aquaman op ons loslaat). De films tellen heel wat onderdelen en kwaadaardige personages, dus een spin-off was onvermijdelijk. En na Annabelle en Annabelle: Creation was een tweede spin-off onvermijdelijk. Het ideale onderwerp daarvoor was een van de meest populaire personages uit The Conjuring 2: de demonische non.

the nun 1

Voor The Nun ruilt Wan de regisseursstoel voor een pen, want hij bedacht het verhaal met Gary Dauberman (It, Annebelle). De film speelt zich af lang voor er sprake was van Lorraine en Ed Warren, in een klooster in Roemenië. Daar heeft een jonge non zichzelf van het leven beroofd. Het Vaticaan stuurt twee mensen op onderzoek: Eerwaarde Anthony Burke (Demián Bichir), een priester met een duister verleden,  en Zuster Irene (Taissa Farmiga, zus van The Conjuring-actrice Vera), een zuster die bijna zelf het klooster ingaat maar haar finale geloften nog moet afleggen. Daar kan natuurlijk niks verkeerd gaan, toch? Aanschouw de demonische non (Bonnie Aarons)!

Allen naar het klooster

Het laatste wat ik van deze film had verwacht, was een ijzersterk plot, en mijn verwachtingen werden wel wat ingelost. Het plot is vrij rechtdoorzee: het katholieke duo wordt geconfronteerd met een echte demon én hun persoonlijke demonen. Ook de achtergrond van de demonische entiteit mocht iets meer diepgang krijgen. Er zat meer potentieel in dan de makers er uiteindelijk uit hebben gehaald, hoewel het best nog een verrassend einde is. Laten we ook de acteerprestaties van Bonnie Aarons niet vergeten, want mensen doen schrikken met enkel je uitdrukking en fysieke présence is zeker niet evident. Met dank aan de uitstekende make-up, want die is voor dit personage cruciaal. The Nun neemt zichzelf ook niet te serieus: de personages nemen soms domme beslissingen (maar mocht dat niet zo zijn, zou de film wel vlug afgelopen zijn), maar af en toe worden de onfortuinlijke omstandigheden door de personages becommentarieerd. Dat apprecieer ik wel in een horrorfilm.

Taissa Farmiga moet niet onderdoen voor haar oudere zus. Ze geeft diepgang aan een personage dat heel makkelijk een karikatuur kan worden. De laatste jaren leverde de jonge Farmiga al sterke vertolkingen af in onder andere American Horror Story, maar een echte doorbraak kwam er nog niet. Het zou me niet verbazen mocht The Nun het worden. Demián Bichir is nog steeds een onderschatte acteur in Hollywood, en ook hij levert geen half werk. Zijn priester wordt in de film een beetje naar achteren geschoven ten voordele van zuster Irene, maar hij is een standvastige figuur waar je wel voor kan supporteren.

De film wordt echter een klein beetje gestolen door Jonas Bloquet, die de derde schakel in het olijke trio is als Frenchie, een Frans-Canadese boer die eten bezorgt aan de abdij. Hij brengt wat luchtigheid bij het duo van eerder serieuze gelovigen en is uiterst charmant in deze rol. Iemand om in de gaten te houden.

the nun 2

Technisch gewijd

De cinematografie van Maxime Alexandre (The Hills Have Eyes) zorgt voor een heel goede sfeerschepping. Er is een mooi contrast tussen de lichtgeving buiten het klooster en binnen. Verwijderd van het kwaad en de abdij zijn de kleuren best levendig en zijn er een paar mooie shots van opmerkelijke lichtinval. Binnenin het klooster, onder de greep van de non is alles afgewassen en donker, afgezien van de lichtbronnen. Ook de score van Abel Korzeniowski past goed in het plaatje. Een beetje onorigineel misschien om veel gezang te gebruiken in een film over religie, maar het werkt wel. Korzeniowski kon daarvoor rekenen op de ervaring die hij opdeed bij het horrordrama Penny Dreadful. Het klooster zelf bevindt zich in Roemenië, waar de film volledig ingeblikt werd, en de sets van Jennifer Spence (Lights OutAnnebelle: Creation) zijn een mooie aanvulling daarop.

Regisseur Corin Hardy is niet veel meer dan een nobele onbekende, maar wel een in wie James Wan genoeg vertrouwen had om deze kans te geven. Zijn regie is dan ook best goed. De jump scares zijn ook in deze film aanwezig. Je ziet ze op een aantal momenten wel aankomen, maar Hardy weet ons zelfs dan nog vaak te verrassen. Er zitten een paar mooie visuals in The Nun, en toen de credits begonnen, was ik toch meer geschrokken dan ik oorspronkelijk verwacht had. Leuke personages, een creepy setting, wat humor, goede scares – niet slecht voor anderhalf uur in de bioscoop.

The Nun is vanaf nu te zien in avant-première en speelt vanaf 12/09 in alle bioscopen.

Om de ervaring voor de toekomstige Secret Cinema by Kinepolis-voorstellingen niet te spoilen, volgt het volledige verslag volgende week. Wel kunnen we al verklappen dat het eens de moeite waard is.

7 Niet te vroom

The Nun haalt niet het niveau van The Conjuring, maar is wel een amusante en goed gemaakte horrorfilm. De acteurs geven zich volledig en voor hun personages kan je wel supporteren. De non zelf is visueel zo sterk dat je niet veel meer nodig hebt om mensen te laten schrikken. Gelukkig is er wat meer inhoud dan dat.

  • Verhaal 6
  • Personages 8
  • Soundtrack 8
  • Visueel 8
Share.

About Author

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en tv-series. Oh, well.

Reacties