not okay review

Not Okay review: best oké, maar laat wat liggen

Not Okay is een satire die commentaar wil geven op sociale media en de influencers die daar alomtegenwoordig zijn. Alleen kiest de film voor de verkeerde protagonist en heeft de film echt wel Zoey Deutch nodig om je je geduld niet te doen verliezen.

Terreur-FOMO

De eenzame Danni (Zoey Deutch, Set It Up) voelt zich een buitenbeentje. Haar carrière als schrijver komt niet van de grond. Een artikel over haar FOMO voor 9/11 omdat ze toen op vakantie was, is niet meteen wat haar baas zoekt. Ze heeft ook geen echte vrienden en is onzichtbaar voor haar crush. Ze wil dus ergens bijhoren. Gezien worden. Maar niet door haar vriendelijke collega wiens naam ze zelf niet onthoudt, maar door interessante mensen. Mensen zoals influencer en collega, Colin (Dylan O’Brien, in een heerlijk overdreven bijrol). Om hem te inponeren verzint ze een schrijfworkshop in Parijs waarmee ze kan uitpakken op sociale media. Alleen wordt er in Parijs een aanslag gepleegd op de plek waar ze net een “selfie” had gepost. Ze doet dan maar alsof ze een ongedeerd slachtoffer is. En natuurlijk brengt haar dat meteen veel aandacht op.

not okay dylan zoey
© 20th Century Studios

Als ze ook een stuk mag schrijven over de gebeurtenissen, weet ze natuurlijk helemaal niet hoe het is om een aanslag of iets traumatisch te overleven. Ze bezoekt daarom onder diezelfde valse voorwendselen een steungroep waar ook Rowan (Mia Isaac) naartoe komt. Zij overleefde een schietpartij op school en werd daarna activiste voor wapenbeperking. Danni kan inspiratie putten voor haar artikel. Dat gaat viraal met #IAmNotOkay, waarmee ze wil pleiten voor begrip voor alle soorten pijn. Maar natuurlijk heeft zoveel geveins uiteindelijk een keerzijde. Waar adoratie komt van de ene, volgt ook argwaan van de andere. Het verbaast dan ook niet dat Danni’s echte verhaal toch naar buiten komt, met alle gevolgen van dien.

Spotlicht op de verkeerde

Hoe wereldvreemd Danni ook is, toch is er ergens wel iets herkenbaars aan haar.

Regisseur en scenarist Quinn Sheppard (die zichzelf een cameo gaf) maakt je van bij het begin duidelijk dat Danni de antiheldin van Not Okay is. Subtiel qua satire is het niet, maar drukt een aantal mensen misschien met de neus op de feiten. En hoe wereldvreemd Danni ook is, toch is er ergens wel iets herkenbaars aan haar. Iedereen die ooit een eenzame periode doormaakte, kan zich misschien voorstellen hoe ver je in wanhoop kan gaan om een aanknopingspunt te vinden bij anderen. Tegelijk is ze duidelijk een product van onze maatschappij, waarbij je door het artificieel positieve hangbord van sociale media nog moeilijk je ‘’saaie” zelf kan zijn.

Maar ook Rowan is een product van de maatschappij, maar dan uitsluitend de Amerikaanse. Het land met de meeste schietpartijen ter wereld lijkt het opgegeven te hebben om er echt iets aan te doen, dus maken de belangengroepen liever uithangborden om veranderingen te eisen. Na de Parkland-schietpartij rezen ook een paar slachtoffers op als activisten, zoals X Gonzalez. Rowan is net zoals hen. Dat levert haar ook een grote aanhang op, maar brengt ook veel extra druk met zich mee. Ze moet haar eigen trauma telkens bovenhalen om mensen naar haar te laten luisteren.

Sterkhouders

not okay mia
© 20th Century Studios

Not Okay is best een leuke film, maar had nog meer kunnen zijn als we Rowan en Danni meteen allebei hadden gevolgd. Toegegeven, het had meteen een stuk duisterder geweest, maar had wel een film opgeleverd met nog net iets meer tanden en gewicht. Ook de cancel culture komt hier aan bod, en hoe snel je op iets afgerekend wordt. Zelfs Rowan is als de dood om afgerekend te worden op iets. Alleen vervaagt dat punt ook wat als je een hoofdpersonage hebt dat alles faket. Bovendien hebben een aantal influencers een cameo in de film, onder wie de Amerikaanse Caroline Calloway, die zelf ook op bedrog werd betrapt. Dat terwijl de film hen net op de korrel wil nemen.

Not Okay had nog meer kunnen zijn als we Rowan en Danni meteen allebei hadden gevolgd.

Sheppard pakt het wel slim aan door een van de meest sympathieke jonge actrices van het moment te casten. Zoey Deutch deinst er niet voor terug om vrouwen in al hun facetten te laten zien (zie ook Buffaloed en Flower). Ook al is Danni eigenlijk vreselijk, ze blijft wel een mens in haar handen. Deutch’ natuurlijk gevoel voor humor komt hier ook goed van pas. Ze speelt het niet te serieus. Daardoor komt ook het einde goed over.

Not Okay is op productievlak ook wel een frisse film. In de soundtrack vinden we onder andere een a capellakoor, techno en r&b. De sets zijn kleurrijk en ook de locaties zijn goed gekozen, want de Bushwick-wijk in Brooklyn straalt een specifieke sfeer uit die helemaal in lijn ligt met het thema. Hoewel niet alles het doel bereikt, is Quinn Sheppard zeker een filmmaker om in de gaten te houden.

Not Okay is nu te zien op Disney+.

Het is oké om influencers niet oké te vinden

not okay
3 5 0 1
Hoofdrolspeelster Zoey Deutch is het lichtpunt in Not Okay, een satire over influencers en sociale media die weliswaar een te makkelijk doelwit kiest. Een zijpersonage is interessanter zodra ze in het verhaal opduikt. Misschien is dat ook de boodschap van de film, maar toch blijven we achter met het gevoel dat hier meer in zat.
3/5

• Heel goede jonge cast
  • Locaties en soundtrack zijn leuk voor oog en oor