Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Road to Civil War: de Russo’s

In de aanloop naar Captain America: Civil War mogen we natuurlijk de regisseurs van de film niet vergeten. De Amerikaanse broers Joe en Anthony Russo lieten een schokgolf door het Marvel Cinematic Universe gaan toen ze met The Winter Soldier een heuse politieke thriller loslieten op het nietsvermoedende publiek, en ook deze keer beloven ze opnieuw spektakel te brengen. Maar wie zijn de mannen achter The Winter SoldierCivil War en over een aantal jaar ook Avengers: Infinity War – Part I en II? Geekster stelt ze graag aan jullie voor.

Wie zijn ze?

Anthony (42) en Joe (44) Russo zijn geboren en getogen in Cleveland, Ohio, en gingen na de middelbare school even hun eigen weg om te studeren. Anthony behaalde in Pennsylvania een diploma Engels en waagde zich daarna twee jaar aan een rechtenstudie, om er uiteindelijk toch mee te stoppen, van school te gaan en zich te focussen op het maken van films. Zijn broer Joe behaalde een diploma Engels en schrijven in Iowa en vervolgens een Master in Theaterstudies aan dezelfde universiteit waar Anthony rechten geprobeerd had. Beiden hebben ook daadwerkelijk tijd doorgebracht in film school, hetzij opnieuw op een andere locatie: Anthony in New York aan Columbia University en Joe aan the University of California, in Los Angeles. Uiteindelijk kruisten hun wegen weer, en ze legden zich volledig toe op de entertainmentindustrie.

Vliegende start

Hun thuisstaat Ohio is ook meteen de plaats waar ze hun filmdebuut opnamen, gefinancierd met kredietkaarten en hun student loans. Die film, Pieces, uit het jaar 1994 ging over hun hometown Cleveland, met name over de industrie van de haarstukjes. Meteen een interessante start die hen geen windeieren legde: al snel werden ze benaderd door niemand minder dan Steven Soderbergh, die wel eens met hen wilde samenwerken. Dat deed het drietal in 2001 dan ook met Welcome to Collinwood, waarvoor ze konden rekenen op een indrukwekkende cast met William H. Macy, Sam Rockwell, Patricia Clarkson en George Clooney, de producing partner van Soderbergh. Zeker niet slecht voor twee groentjes.

Zo ging de bal aan het rollen, maar de volgende tien jaar rolde die vooral richting televisieland. In de eerste films van de Russo’s kon je altijd wel een vleugje humor terugvinden en dat was niet anders bij hun tv-projecten. Kevin Reilly, baas van de toen nog redelijk onbekende tv-zender FX (nu onder meer bekend van Sons of Anarchy, The Strain, Louie, Fargo, The Americans en American Horror Story), was druk bezig om de zender helemaal om te vormen en vroeg de broers om de pilot voor een nieuwe comedy te regisseren. Lucky werd opgenomen met handheld-camera’s en een guerrilla-achtige stijl, die niemand minder dan Ron Howard ook was opgevallen. Die regisseur was op dat moment bezig met de voorbereiding voor een nieuw soort serie die het comedylandschap helemaal zou veranderen. Joe en Anthony leken daarbij perfect in het plaatje te passen.

Zo regisseerden de Russo’s samen de pilot van de geliefde comedyserie Arrested Development, en ze wonnen er ook meteen een Emmy mee. Elk van de broers leidde daarna nog een aantal afleveringen in goede banen. Die manier van werken leek hen wel te smaken, want ook bij hun volgende comedyseries, Happy Endings en Community, namen ze samen de pilot onder handen om vervolgens apart in de regisseursstoel te gaan zitten. Daarnaast waren ze ook nog uitvoerend producent van respectievelijk seizoen 1-2 en 1-3; om niet te zeggen de beste seizoenen van beide series. Tussen dat tv-geweld door maakten ze in 2006 ook You, Me and Dupree, die meer dan 130 miljoen opleverde, meer dan het dubbele van hun budget van 54 miljoen. Opnieuw helemaal niet slecht.

Als Kevin Feige belt…

Uiteindelijk heeft het regisseursduo hun intrede in het MCU te danken aan Community, de Dan Harmon-serie over een studiegroepje in een kleine community college. Kevin Feige, zowat de grootste big cheese bij Marvel, contacteerde de broers nadat hij de dubbele seizoensfinale van seizoen 2 had gezien. A Fistful of Paintballs en For a Few Paintballs More zijn deels spaghettiwestern, deels Star Wars-parodie waarin een paintballoorlog centraal staat en daar komen logischerwijze heel wat actie en dynamisch camerawerk bij kijken. Hieronder een voorsmaakje…

Feige was fan en nodigde hen uit om te komen praten over “de nieuwe Captain America-prent”. En zo geschiedde. Nu weten we ook meteen waarom Danny Pudi, oftewel Abed, een cameo had in The Winter Soldier.

De sequel op The First Avenger werd heel enthousiast onthaald, en dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de visie die Joe and Anthony Russo hebben op superheldenfilms, namelijk door ze zeker niet zo te benaderen. The Winter Soldier was voor hen duidelijk een politieke thriller. Daarin sluit een ingewikkeld plot het hoofdpersonage meestal in; er zijn verschillende plotwendingen die het personage voortstuwen en zo probeert die het plot dan bij te benen. Daarna, meestal op het einde van de tweede act, wordt het plot uit de doeken gedaan. Iedereen komt samen en verslaat de slechterik in act 3, aldus de broers.

Met Civil War snijden de broers een lichtjes ander genre aan: dat van de psychologische thriller. “Hier staat het plot niet centraal; de personages en hun keuzes sturen namelijk het plot. De belangrijkste momenten in de film draaien rond belangrijke keuzes, die de personages uiteindelijk met elkaar in conflict brengen”, leggen Joe en Anthony uit. Dat lijkt ons inderdaad een goede samenvatting van de derde Captain America.

Wat brengt de toekomst?

Welk genre de broers zullen kiezen voor Infinity War: Part I and II, is nog niet geweten, maar ze hebben wel al laten verstaan dat de twee films erg zullen verschillen, en dat ze niet noodzakelijk de typische ‘Part I’ en ‘Part II’ zullen zijn. Wat denken jullie? Een musical en scifiprent?

Over scifi gesproken: even leek het erop dat de wereld bestookt zou worden met twee Ghostbusters-reboots. Paul Feig stelt ons binnenkort zijn volledig vrouwelijk team voor, maar ook de Russo’s werkten aan een versie waarin Channing Tatum de hoofdrol voor zich ging nemen. Inderdaad, zou, werkte en ging, want onlangs kondigden de broers aan dat ze dat project hebben laten varen. Waarschijnlijk geen slechte zet, wat ook het verdict over de film van Feig zal zijn; reboot fatigue, anyone?

Voorlopig hebben Joe en Anthony Russo echter nog meer dan voldoende werk voor de boeg, want aan Infinity War zullen ze een hele kluif hebben. Het is misschien maar een goede zaak dat de regisseurs op elkaar kunnen rekenen, want met zo’n gigantische cast is alle hulp welkom. Hoe werken ze na al die jaren nog altijd zo goed samen, zonder elkaar een kopje kleiner te willen maken? Volgens hen komt dat omdat ze beiden altijd vooruit willen gaan. Te veel discussiëren vertraagt het filmproces alleen maar en bovendien zullen ze dat nooit openlijk doen. “We lossen elk meningsverschil onderling op. Om dat te doen, nemen we vaak het standpunt van de ander in en proberen dat te verdedigen. Zo komen we bijna altijd tot een akkoord. We praten voortdurend”, klinkt het. De Russo’s zijn dus misschien zo’n beetje de Boxy-broers van de filmwereld. Hopelijk kunnen ze ons nog lang blijven verbazen en plezieren.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels