Eternals review: episch, ambitieus en wennen

Marvel verrast de laatste jaren al eens graag met hun keuzes voor nieuwe films en nieuwe filmmakers die ze aantrekken. Een van de grootste verrassingen die ze in 2018 aankondigden, was wel dat 1) Chloé Zhao de filmversie zou regisseren van 2) de Eternals. Zhao was toen nog indierregisseur en geen Oscarwinnaar dus had ze nog geen blockbusterervaring. En de Eternals zijn buitenaardse god-achtige wezens gecreëerd door Jack Kirby. Het resultaat is eigenlijk hoe je het zou verwachten: een episch verhaal met toch indiekwaliteiten.

For the universe and beyond

Het verhaal van Eternals stort ons meteen in een nieuwe mythologie, wat even wennen is.

Fase 4 is intussen goed onderweg. Het voelt een beetje alsof we met de 2 films sinds de pandemie opgewerkt hebben naar Eternals. Black Widow was een van de meest down-to-earth verhalen in lange tijd in het MCU. Shang-Chi had dat ook in de hand-to-handgevechten maar introduceerde dan ook de mystieke kant. Daarom schiet Eternals uit de startblokken en stort het verhaal ons meteen de nieuwe mythologie in. Nog voor de Infinity Stones waren er de Celestials die het universum en leven schiepen. Ook de Deviants kwamen, wezens die intelligent leven aanvielen om krachtiger te worden. Als reactie daarop werden de Eternals gecreëerd, die de mensheid moest beschermen. Arishem, een soort opper-Celestial, heeft een plan voor het universum en stuurt de Eternals naar de aarde om te mensheid te helpen evolueren.

eternals

Dit alles komen we al te weten in de eerste minuten van de film dankzij een Star Wars-achtige crawl. Het is wel al veel informatie om meteen over je heen te krijgen. Zeker als je de comics nog niet gelezen hebt. Gelukkig wordt nog een paar keer aangehaald hoe alles nu weer in elkaar zit. En zo hoeven we niet te veel tijd te verliezen en kunnen we te veel rare expositiedialogen vermijden. We krijgen te zien we hoe de Eternals de mensheid doorheen de tijden helpen. Daarbij worden de centrale Eternals voorgesteld, en dat zijn er best een hoop. We krijgen ook een voorproefje van hun krachten.

Ajak (Salma Hayek) is de leider die communiceert met Arishem om het plan te volgen, Sersi (Gemma Chan) kan materialen omvormen, Ikaris (Richard Madden) kan vliegen en heeft laserogen, Kingo (Kumail Nanjiani) kan plasma afvuren, Gilgamesh (Don Lee of Ma Dong-seok) is een bovennatuurlijke krachtpatser, Thena (Angelina Jolie) is de sterkste krijger en kan haar wapens oproepen, Makkari (Lauren Ridloff, Sound of Metal) is een speedster, Druig (Barry Keoghan, Dunkirk) doet aan mind control, Sprite (Lia McHugh, The Lodge) kan illusies creëeren en Phastos (Brian Tyree Henry, Atlanta) is een bovennatuurlijke uitvinder.

In het heden zijn de 10 Eternals elk hun eigen weg gegaan. Centraal staat Sersi (Gemma Chan) die lesgeeft in geschiedenis en een zo normaal mogelijk leven heeft in Londen. Tot de Deviants die ze normaal hadden uitgeroeid terug opduiken. Via Ajak ontdekken ze dat niet alles is gegaan zoals ze dachten en dat de aarde op het punt staat om vernietigd te worden. Om dat te voorkomen, zullen de Eternals na duizenden jaren terug bij elkaar moeten komen.

Eternals is een visueel plaatje

Zoals je kan horen is er dus best veel plot aan deze film. De runtime is dan ook ongeveer 2,5 uur, hoewel die voor mij wel voorbij vloog. Dat komt vooral omdat het format van een reünie heel vermakelijk en nuttig is om te zien waar ze nu zijn en wat hun onderlinge relaties zijn. Maar die worden ook afgewisseld met periodes uit het verleden, waarin we kunnen zien wat ze voor de mensheid deden en hoe ze toen waren. Omdat de Eternals al zo oud zijn, spelen die delen zich af in alle periodes van de geschiedenis. Maar ook in het heden zitten ze overal verspreid. Hierdoor voelt het verhaal wel echt episch en divers aan.

De film is een visueel plaatje met de kenmerkende golden hour-shots van Zhao en prachtige locaties die de film gronden in de realiteit.

Wat je nog het meeste bijblijft misschien is hoe geweldig alles eruit ziet. De verschillende locaties en sets zijn schitterend gekozen. Zo is er een prachtige Bollywoodscène die blijft hangen of de manier waarop de historische taferelen gerecreëerd zijn zoals Babylon. Omdat er zoveel echte locaties gebruikt worden (of als er special effects bij zijn is dat moeilijk te merken) stond het verhaal voor mij ook wel met de voetjes op de grond. Daarnaast speelt het grootste deel van de film zich in daglicht af. Waar ik altijd met open mond naar kijk, is de cinematografie bij de films van Chloé Zhao. De combinaties van de golden hour-shots die Zhao zo graag gebruikt samen met de prachtige, vaak verlaten locaties en de cinematografie van Ben Davis (Captain Marvel) geven een zachte gloed aan de film. Deze aanpak is toch best zeldzaam als er zoveel VFX nodig voor de personages.

eternals

Want ja, het “nadeel” van deze personages is misschien wel dat er bij hun krachten en gevechten automatisch veel CGI komt bij kijken. Daarbij komen nog de Deviants die magische wezens zijn, en het feit dat Arishem en de Celestials echt ruimtewezens zijn, kan dat voor sommige mensen misschien wel te veel worden. Mij stoorde het niet omdat ik me wel aan een kosmischer verhaal verwachtte en het, zoals ik al zei, op andere manieren toch down-to-earth wordt gehouden. De effecten voor de krachten van de Eternals bijvoorbeeld zien er heel elegant uit.

Wat een cast maar toch wennen

Door de topcast en het script voelt elke Eternal heel anders aan.

En een sterrencast helpt ook altijd wel. Er zijn veel personages maar elke Eternal voelt door hen en het script van Zhao, Patrick Burleigh en Ryan & Kaz Firpo heel anders aan. Ze zijn ook allemaal bijzonder goed gecast. Marvel heeft er goed aan gedaan door in te zien dat ze Gemma Chan wat verwaarloosd hebben in Captain Marvel want Sersi is echt het hart van de film en dat is zeker door haar.

Richard Madden brengt een zekere (clichéwoord) gravitas aan de toch heel Superman-achtige Ikaris. Het lijkt even geleden dat ik Angelina Jolie nog in een film zag maar hier wordt ook wel duidelijk waarom ze een icoon is. Iedereen wil wel een leider zoals Salma Hayek, die de rust zelve lijkt hier. Barry Keoghan is nog altijd een van de interessantste acteurs van tegenwoordig en wordt hier gelukkig ook niet verspild. En hopelijk raakt Don Lee na Train To Busan zo nog bekender bij het grote publiek.

eternals

Verder zijn er ook wel twee wins qua diversiteit (naast de al heel erg diverse cast): Brian Tyree Henry speelt het eerste homoseksuele personage in de films en Lauren Ridloff is het eerste dove personage. Ik ben trouwens licht geobsedeerd door haar want wat een présence heeft zij toch. Vooral de verhaallijn van Phastos is niet zomaar even vermeld, zoals wel al vaker gebeurde, maar bepaalt volledig de motivaties van zijn personage. Iets minder geslaagd vond ik misschien het personage van Kumail Nanjani (The Big Sick). Kingo lijkt heel erg op veel van de personages die hij al gespeeld heeft, alleen is hij hier dan super afgetraind. Hij is natuurlijk komiek maar de humor paste niet altijd in de setting voor mij en zijn subplot werd soms wat veel.

Blijkbaar heeft Eternals nu de laagste score op Rotten Tomatoes van alle MCU-films maar daar kan ik met m’n hoofd niet bij.

Blijkbaar heeft Eternals nu de laagste score op Rotten Tomatoes van alle MCU-films maar daar kan ik met m’n hoofd niet bij. Doordat het wat kosmischer is dan we gewend zijn, moest ik ook wat wennen. Hierdoor kwam de film voor mij ook niet over als de beste. Maar ik denk dat je deze meer apprecieert hoe meer je hem herbekijkt. Ik ken de comics niet, dus misschien is voor de kenners het verrassingseffect van bepaalde twists wat weg. Het verhaal is soms redelijk filosofisch maar daarom niet minder boeiend, al hebben we de rode draad wel al vaak gezien.

Toch legt hij een soort extra laag over de geschiedenis van het MCU en legt ook de basis voor wat nog komen gaat. Van het einde trok ik alvast de wenkbrauwen omhoog. Blijf ook zeker zitten tot het einde want er is een mid-creditsscène en postcreditscène (waarvoor je hopelijk spoilers kon vermijden!). De scale van Eternals is zonder meer episch te noemen en het verhaal is ambitieus. Maar laat je dat zeker niet afschrikken.

Eternals is vanaf 03/11 te zien in de bioscoop.

Ambitieus

eternals
3 5 0 1
Chloé Zhao introduceert de Eternals op epische wijze. Ze brengt haar indiekwaliteiten naar het MCU met echte locaties en prachtige visuals. Het is soms wel wat wennen aan het complexe en ambitieuze kosmische verhaal maar de topcast helpt je daarbij.
3/5
0