Black Panther #1 review: in de ruimte hoort niemand je miauwen

Black Panther verhuist van de aarde naar de ruimte, waar Wakanda ruimtestelsels verovert.

Black Panther heeft een metamorfose ondergaan dankzij de pen van auteur en journalist Ta-Nehisi Coates. Het stripdebuut van Coates leverde eindelijk nog eens een sterk soloverhaal en verdiende aandacht op voor het personage. Wie zin had in de Black Panther-film, kon duiken in een nieuwe, complexe kijk op de wereld van Wakanda met realistische problematieken. Twee jaar na de lancering van die reeks komt Coates nu met een nieuwe wending op de saga van T’Challa: hij stuurt hem de ruimte in.

Maar is het wel T’Challa waarover dit Black Panther-verhaal gaat? Je zou nochtans denken van wel, want de persoon die met geheugenverlies ontwaakt op een verre planeet wordt geplaagd door visioenen van niemand minder dan zijn ex-vrouw (en X-vrouw) Storm. Die planeet is een kolonie van het intergalactische keizerrijk Wakanda. T’Challa wordt een gevangene van zijn eigen agressief geworden natie. Maar een rebellie schuilt om de hoek…

Scenarist Coates blijft ons de hele comic lang verrassen. Hij maakt van Black Panther een sciencefiction actie-avontuur, laat T’Challa amper spreken, portretteert Wakanda als een boosaardig, onderdrukkend rijk en introduceert enkele personages met bekend klinkende namen. De frisse aanpak is daarom een ideaal startpunt voor zowel nieuwe fans als lezers die het personage door en door kennen.

Tekenaar Daniel Acuña (Captain America: Sam Wilson) brengt alles met veel beweging in beeld. Zijn ruwe werk, met minder details tijdens actiescènes om het gevoel van animatie over te brengen, duwt het verhaal vooruit.

De nieuwe, buitenaardse omgeving van Black Panther maakt onderdeel uit van Marvel’s Fresh Start-initiatief. Deze zomer verschijnen enkele nieuwe comics (waaronder Avengers) die dienen als instappunt naar bekende karakters. Ze moeten het filmpubliek aanspreken én de continuïteit van de stripreeksen behouden. Black Panther lijkt in die context een buitenbeetje: het voelt niet familiair aan, en hoe past de grote onthulling van Wakanda als ruimtenatie precies in het stripuniversum van Marvel?

Black Panther #1 is geschreven door Ta-Nehisi Coates, getekend door Daniel Acuña en uitgegeven door Marvel Comics op 23 mei 2018.

Buitenaards

Buitenaards
4 5 0 1
Black Panther zonder herinneringen in de ruimte droppen is misschien wel een van de beste beslissingen in de Marvel-comics van de laatste jaren. Het sciencefictionverhaal voelt fris aan voor het personage en zal veel fans verleiden om erin te duiken.
4/5
0