Dark Knight Returns – The Golden Child review: snelle cash grab met potentieel

Frank Miller heeft het druk. Eerder dit jaar maakte hij samen met John Romita Jr de miniserie Superman: Year One. En nu keert hij vrij onverwacht, samen met Rafael Grampa, terug naar het universum van The Dark Knight Returns in Dark Knight Returns: The Golden Child.

Schrijver: Frank Miller
Tekenaars: Rafael Grampa
Uitgever: DC Comics
Verschijningsdatum: 11 december 2019

Het is drie jaar na Dark Knight III: The Master Race. Het verhaal draait om Lara, die min of meer heeft geleerd om zich als een normaal mens te gedragen, en haar jongere broertje Jonathan. Hij heeft bijzondere gaven die op het punt staan om zich te openbaren. Carrie Kelley is de nieuwe Batman. Zij heeft het druk met het stoppen van de rellen die uitbreken naar aanleiding van de chaos rondom de nieuwe verkiezingen. Wie er achter de chaos zitten? Twee oude bekenden…

© DC Comics

In 2017 was Frank Miller slechts zijdelings betrokken bij de productie van de derde Dark Knight. Hij mocht meedenken met het plot en tekende wat back-up strips. De titel zelf was vooral een samenwerking tussen Brian Azzarello, die Millers toon wist te benaderen, en tekenaar Andy Kubert. Na afloop zei Miller dat hij graag een vierde en afsluitende cyclus van The Dark Knight Returns zou maken waarin een oudere Carrie Kelley nog een keer als Batwoman in actie komt.

Deze comic speelt daar dus al voor een deel op in. Carrie is nog niet zo lang de nieuwe Batman. Ze staat haar mannetje, maar denkt nog veel aan Bruce Wayne die waarschijnlijk in de tussenliggende periode is overleden.

Niet alles blinkt aan Dark Knight Returns: The Golden Child

Helaas heeft het verhaal verder niet zo om het lijf. Het is een eenvoudig plot waarin helden het opnemen tegen schurken. De setting voelt vertrouwd aan voor wie bekend is met de illustere voorgangers van deze comic. Het gebrek aan een diepere laag wreekt zich. Zonder deze laag wordt de hele politieke setting matige satire. Rechtse lezers zullen Miller en Grampa beschuldigen van Trump-bashing en dat is niet helemaal ten onrechte. Hoewel de “Melania-jas” van een van de twee schurken stiekem wel grappig is.

© DC Comics

Een absolute meerwaarde is dat men bij DC Comics Rafael Grampa heeft gestrikt voor het tekenwerk. Wanneer je naar de poses van Lara en Jonathan kijkt, en de rimpels in het gezicht van een van de schurken, dan zie je dat Miller zeker een invloed is geweest. Grampa verloochent zichzelf echter niet. De tekenaar leeft zich uit met pagina’s waar de actie vanaf spat. Het toppunt is een fraaie plaat waarin Lara een ziekenhuis bekijkt en er een complete dwarsdoorsnede van het gebouw is gemaakt.

Frank Miller is druk bezig met de productie van de Netflix-serie Cursed, die in 2020 in première zal gaan bij de streaminggigant. En samen met Robert Rodriguez werkt hij aan een tv-serie en een animatiefilm rond Sin City voor Legendary Televison.

De komende jaren heeft hij het te druk om serieus te werken aan nieuwe comics. Het is niet ondenkbaar dat de laatste Dark Knight Returns pas in 2026 zal verschijnen. Een jaar dat, niet geheel toevallig, samen zal vallen met het veertigjarig jubileum van de eerste Dark Knight.

Deze comic is duidelijk een prequel en meteen ook een ordinaire greep in de portemonnee van de lezer. Voor mensen die alles willen hebben van deze reeks, is deze comic onmisbaar. Het is alleen jammer dat Frank Miller zich, na het goede Superman: Year One, laat verleiden tot dit haastwerk.

Dark Knight Returns – The Golden Child

Dark Knight Returns – The Golden Child
3 5 0 1