Voor wie weleens een boekwinkel binnenloopt, zal dit geen onbekend beeld zijn. Het aantal biografieën en boeken die periodes uit de late twintigste eeuw behandelen maken een topperiode door. De babyboomgeneratie gaat langzaam maar zeker richting het bejaardenhuis en generatie X ziet zich geconfronteerd met het bereiken van de vijftiger jaren. Een periode waarin je terug gaat kijken. Ger Apeldoorns De Jaren Eppo komt dus precies op tijd.
Schrijver: Ger Apeldoorn
Uitgever: L
Aantal pagina’s: 160
Winkelprijs: €24,95
Verschijningsdatum: 6 juni 2018

Eppo? Wadesdah??

Eppo was de naam van het blad dat van 1975 tot ongeveer 1987 liep, waarna het uiteindelijk zou veranderen in Sjors & Sjimmie en eind jaren negentig het loodje zou leggen als Striparazzi. Het was lange tijd het epicentrum van de Nederlandse stripwereld.

Oer-Nederlandse series als Franka, Storm, Agent 327, Gilles de Geus en natuurlijk Sjors en Sjimmie beleefden in dit blad hun doorbraak of gaven er smaak aan. En het was niet alleen een Nederlands feestje. Ook in België kende het een trouwe schare fans en het blad bood een podium aan Vlamingen als Kamagurka, Luc Cromheecke en Hec Leemans. Het maakte zelfs de strip Leonardo groot. U weet wel, de Leonardo van Turk en De Groot.
Eppo Johnny Goodbye

De Jaren Eppo

Met dit boek gaat Ger Apeldoorn verder waar hij met De Jaren Pep was gestopt. Het boek is een fraai vormgegeven hardcover waarin op redelijk chronologische wijze door de geschiedenis van het blad wordt gewandeld.

Apeldoorn put rijkelijk uit de interviews die hij voor dit boek heeft gemaakt met voormalig personeel en stripmakers die bijdroegen aan Eppo en Sjors & Sjimmie.
Eppo sjosjiHet valt op dat, zeker in de jaren zeventig, de reeksen uit het blad ook zeer succesvol waren als album. De eerste albums van Agent 327 gingen bijvoorbeeld zo’n 100.000 keer over de toonbank. En het geld kon niet op: redacteuren die zowat elke week naar Engeland vlogen om pagina’s op te halen bij Storm-tekenaar Don Lawrence. Een dure hobby in de jaren 80, want dat was de tijd voor de budgetvluchten waar we nu verslaafd aan zijn. Een gevoel van romantiek valt bij dit soort verhalen niet te ontkennen.

Er was ook sprake van een vleugje anarchie. Hoe? Het is typisch dat het regelmatig terugkomt dat veel tekenaars nogal laat waren met het leveren van hun pagina’s. Niet alleen Martin Lodewijk die ooit tien jaar voorbij liet gaan voordat hij een verhaal van Agent 327 kon afmaken. Jan Vervoort leverde op zijn dooie akkertje enkele jaren na het verstrijken van de deadlines zijn derde en laatste Elno-verhaal. Terwijl de pagina’s al betaald waren!
Bizar!

De zwanenzang van de Nederlandse stripindustrie

In het laatste hoofdstuk wordt het boek wat persoonlijker omdat het gaat over het moderne Eppo en daar is Ger Apeldoorn bij betrokken. Hoewel hij best beseft dat de generatie tekenaars waar Eppo rond is opgebouwd langzaam verdwijnt, is hij nog steeds optimistisch over het blad en de Nederlandse strip. En dat is dan misschien toch de bedrijfsblindheid die hem parten speelt.

En toegeven. Er zit misschien nog één Agent 327-album in het vat en een handvol Franka-albums. Maar dan?

Momenteel zijn er in Nederland drie (!) namen van stripmakers die in de voetsporen van de Eppo-generatie kunnen treden. Marissa Delbressine, Gerben Valkema en Aimee de Jongh. Ze hebben alle drie nog de nodige coaching nodig. De rest van de frisse, fruitige stripmakers uit Nederland lijken voorlopig moppentappers te zijn. Makers van gagstrips.

Het huidige succes van het blad wordt bepaald door de oudere generaties die terugwillen naar hun jeugd. En dat stemt je als stripliefhebber droevig. Want als de terugkeer van Roel Dijkstra een van de hoogtepunten is van het nieuwe stripjaar, dan heb je de beste jaren van je leven wel achter je.

Het is een wat droevig einde, dat deels veroorzaakt wordt door de mening van jullie favoriete reviewer. Laat je dat er vooral niet van weerhouden om dit aan te schaffen, want het is wel een goed boek dat in de kast van elke stripliefhebber thuishoort.

Meer weten? Beluister hier een interview met Ger Apeldoorn.

8 Goed

Een terugblik op de gouden jaren van de Nederlandse stripindustrie. Het ergert, boeit en ontroert zelfs.

  • Verhaal 8
  • Tekenstijl 8
  • 0
Share.

About Author

Dennis Van Beek

Leest boekjes met plaatjes en praat daar dan over op Geekster. Heeft ook een mening over andere dingen.

Reacties