Horizon Zero Dawn Remastered deed ons bij haar aankondiging de wenkbrauwen wat fronsen. Was dat nu écht nodig, een remaster van een spel dat nog geen tien jaar oud is en op PS5 en pc al een upgrade gekregen had, zonder dat er nieuwe gameplay of verhaal of andere extra’s bij zouden komen? Dat de talentvolle studio Nixxes verantwoordelijk zou zijn voor deze nieuwe versie en dat de upgrade slechts 10 euro zou kosten, stemde ons al een beetje gunstiger (ondanks het feit dat de prijs van het gewone spel opeens daarom ook wat de hoogte ingetrokken werd). Met Lego Horizon Adventures in het vooruitzicht was de timing ook zeker niet slecht. Wij kropen dus alweer in de huid van Aloy om op robotdinosaurussen te jagen (want wat wil een mens eigenlijk meer?) en vroegen ons af: Is deze versie, die ook de DLC The Frozen Wilds bevat, het waard als upgrade en/of als nieuwe aankoop?
- ontwikkelaar: Guerilla Games, Nixxes
- uitgever: Sony
- release: 31 oktober 2024
- platformen: PS5, pc (PSN account vereist!)
- aantal spelers: 1
reviewcopy op PS5 verkregen via uitgever
Blessed by GAIA
Wanneer je Horizon Zero Dawn Remastered speelt, valt het meteen op hoe prachtig deze wereld van Guerilla Games alweer is. Dat was al zo op PS4, dat bleef zo toen we overstapten op PS5, en nu is het nog meer dan ooit het geval. Nixxes heeft zich gebaseerd op het werk dat Guerilla geleverd had in het vervolg Horizon Forbidden West en diens DLC, Burning Shores. Dat betekent niet enkel iets scherpere graphics, maar ook kan je genieten van verbeteringen bij onder meer licht, schaduwen, gezichten, natuur, wolken, water, weer, effecten in zand of sneeuw en planten. Met de photo mode kan je nu nog mooiere panoramakiekjes maken om als achtergrond te gebruiken (of om te bewaren in de hoop dat we ooit eigen achtergronden op PS5 gaan kunnen instellen…). Ze hebben zelfs Meridian en Daytower terug helemaal opgebouwd met betere en meer gedetailleerde vloeren. Een raar puntje is wel dat ze in de opening cutscene Rost er wat jonger wilden laten uitzien dan hij in de rest van het spel is. Daarom lijken de eerste minuten zijn hoofd-en baardhaar er vol gel of plastic uitzien. Gelukkig is dit dan later beter dankzij sneeuw die blijft liggen op zijn hoofd of gewoon door zijn grijzere haren. Ondanks dat laatste akkefietje toch petje af voor deze grafische upgrade. Qua performance versus graphics heb je op PS5 de intussen gebruikelijke keuze tussen 30, 40 of 60 fps, maar zelfs op 60 fps ziet alles er (ook in beweging!) schitterend uit.
Een van de kritiekpunten van Horizon Zero Dawn was dat de conversaties tussen bepaalde minder belangrijke personages er vaak wat houterig uitzagen. Dat maakte het volgen van de dialogen bij bijvoorbeeld side quests iets minder interessant en trok je uit de immersie. Gelukkig was dit euvel al wat verholpen bij The Frozen Wilds. Voor Horizon Zero Dawn Remastered is er gekozen om alle conversaties op ongeveer hetzelfde niveau te krijgen, door middel van vele uren nieuwe mocap (ook al is de lip synch niet altijd even geslaagd). Op dit vlak zie je dan waarom Horizon Zero Dawn méér is dan enkel een (al indrukwekkende) grafische update: ze hebben duidelijk werk in hun animaties gestoken. Over animaties en immersie gesproken, de npc’s gedragen zich in steden en dorpen iets natuurlijker dan vroeger. In plaats van gewoon stil te staan of rond te wandelen voeden ze bijvoorbeeld hun dieren of voeren ze herstellingen uit. Ook zijn ze talrijker aanwezig. Het valt niet altijd op en er lijken nog steeds wat lege plekken te zijn, maar er lopen toch gemiddeld meer personages rond dan in de originele versie.
Verder zijn er, alweer gebaseerd op Forbidden West, meer quality of life-verbeteringen en accessibility options. De 3D audio vertelt je bijvoorbeeld perfect waar de vijanden zich bevinden. Je voelt de haptics in het water, op de stenen of de sneeuw en kan met de adaptive triggers goed bepalen wanneer je je pijlen wil lossen. Ook kan je de moeilijkheidsgraad van het spel op verschillende manieren aanpassen, aim assist inschakelen, al dan niet voor gyro controls kiezen of je controls remappen. Verder is het mogelijk om een optie op te zetten dat je zelf de volgende locatie aan de hand van aanwijzingen moet vinden in plaats van alles letterlijk voorgeschoteld te krijgen. Ook kan je net zoals in het vervolg gelukkig de pickup animations uitschakelen. Als je ziet hoeveel materialen je in dit spel moet verzamelen, is dit waarlijk een geschenk van de Old Ones.
Horizon Zero Dawn Remastered verandert niets aan het heerlijke en relevante verhaal.
Het is een remaster, geen remake, dus het verhaal van Horizon: Zero Dawn is hetzelfde gebleven. In een wereld waar stammen met pijl en boog jagen op en zichzelf proberen te verdedigen tegen grote en gevaarlijke mechanische dieren of robotdinosaurussen, groeit het jonge meisje Aloy samen met haar adoptievader op als verschoppeling van een heel dogmatische stam. Bijna niemand mag contact met hen hebben of buiten het grondgebied van de stam trekken, hoewel er meer en meer dreigingen de kop opsteken. Deze situatie kan echter niet blijven duren en Aloy trekt de wijde wereld in. Zij is als iemand die als buitenstaander is opgegroeid de ideale persoon om te ontdekken waarom een bepaalde sekte dodelijke aanvallen uitvoert, waarom de machines agressiever en agressiever worden en wat er in het verleden echt gebeurd is. Zo kan ze haar stam en misschien zelfs de hele wereld redden.
Het verhaal blijft een zeer sterk punt in Horizon: Zero Dawn en The Frozen Wilds (en verkiezen wij boven dat van Forbidden West). Het is fascinerend om te zien hoe deze post-apocalyptische maatschappij in elkaar zit en vooral de scènes in hologrammen, geluidsfragmenten of stukjes lore over hoe de wereld in haar huidige staat is verzeild geraakt laten een diepe indruk achter. In deze tijden van winstbejag door techbros, narcisten en ultrakapitalisten zoals Musk of Bezos blijft dit ook nog steeds uitermate relevant. Aloy zelf is een vrijgevochten personage, en hoewel het spel veel meer om haar draait dan om de andere personages, zijn er toch een aantal nevenpersonages waarmee ze een interessante band heeft, vooral dan de enigmatische Sylens (RIP Lance Reddick). Omdat ze haar doel in de wereld nog moet ontdekken, aanvaardt ze nu nog de hulp van andere personages en komt ze gelukkig minder denigrerend tegenover haar vrienden over dan in (vooral het begin van) het vervolg Forbidden West.
Hetzelfde schieten, kruipen en klimmen in Horizon Zero Dawn Remastered
Ook qua gameplay is er niets veranderd. Wie niks meer wil dan op robotdinosaurussen jagen, zal hier een leuke ervaring beleven aan de third person action adventure gameplay. Met boog, katapult, speer of andere wapens kan je het opnemen tegen een mooi aantal verschillende soorten machines, elk met elk hun eigen moves, gedrag en loot. Het gaat nog niet zover als in Forbidden West, maar je kan toch onder meer kiezen of je je focust op gewone boogschoten (al dan niet met speciale effecten), bommen, melee aanvallen of touwen om de tegenstanders vast te binden. Hierdoor blijven de gevechten van het begin tot het einde interessant. Nu en dan kan of moet je ook sluipen of klimmen, hoewel dit allemaal relatief eenvoudig is, met typisch hoog gras en wat middelen om machines of andere mensen te lokken of stilletjes uit te schakelen of punten waar je tijdens het klimmen automatisch naartoe kan springen.
Jammer genoeg doet deze remaster er niets aan om de iets minder interessante elementen van het originele spel, zoals de inventory limit, uit de wereld te helpen. Ook heb je nog steeds een kaart vol icoontjes om af te werken of collectibles te vinden als je alles wil doen. Het is wel handig dat je (slechts) één save file van vroeger kan importeren in deze remaster en daarmee verder kan gaan of eventueel een new game plus beginnen. Ten slotte missen we nog een paar zaken die er in Forbidden West bijgekomen zijn maar in Zero Dawn nog niet beschikbaar waren. Zijn we bijvoorbeeld al een paar keer van een klif ons noodlot tegemoet gesprongen omdat we dachten dat we konden zweven naar de grond? Wie zal het zeggen… Ook missen we de focus pulse om snel alles in de omgeving te scannen. Je kan in Horizon Zero Dawn Remastered wel gemakkelijk tussen alle onderdelen van een machine wisselen bij het scannen. Ondanks een paar kleinere minpuntjes, blijft Horizon Zero Dawn Remastered een zalige ervaring.
.
Geïnteresseerd in Horizon of in remasters?
- Burning Shores was een goede DLC voor Horizon Forbidden West, maar had niet zoveel vernieuwingen.
- Wij legden het verhaal van Horizon Zero Dawn en The Frozen Wilds helemaal uit – opgepast voor spoilers dus!
- Baten Kaitos I en II HD Remaster bracht twee oude klassiekers in een modern jasje.
- De Final Fantasy Pixel Remaster series is een historische nostalgiebom.
- The Last of Us Part II Remaster gaf ons heel snel na de originele release een grafische update en een extra blik achter de schermen.
Horizon Zero Dawn Remastered is te koop bij bol.com
We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.
Definitief
Horizon Zero Dawn RemasteredRaak
- Alles ziet er nog beter uit dan vroeger.
- Conversaties voelen minder houterig aan.
- Een redelijke prijs voor de hoeveelheid werk die erin is gestoken
- Een aantal van de verbeteringen uit Forbidden West (maar niet allemaal)
- Het blijft een zalig verhaal met coole gameplay
Braak
- Sommige open world aspecten zijn minder interessant.
- Je hebt nog steeds irritante inventory management.