De avonturen van Aloy gaan na Horizon Forbidden West verder in de DLC Burning Shores. Onze roodharige heldin trekt naar een nieuw gebied om weer meerdere machines en andere vijanden met haar pijlen te doorboren. In tegenstelling tot Forbidden West is Burning Shores enkel speelbaar op PS5 en niet meer op PS4. Jammer genoeg is dit trouwens waarschijnlijk ook de laatste keer dat we wijlen Lance Reddick als Sylens (of gewoon in nieuwe media) kunnen zien. Zijn de DLC en de inbegrepen verbeteringen de moeite waard? Geekster testte het voor jullie uit.
- Ontwikkelaar: Guerilla Games
- Uitgever: Sony Interactive Entertainment
- Platformen: PS5
- Release: 19 april 2023
- Aantal spelers: 1
Reviewcopy op PS5 verkregen via uitgever.
Lavarijk Los Angeles
In tegenstelling tot de relatie tussen Zero Dawn en The Frozen Wilds speelt Burning Shores zich niet af tijdens het hoofdverhaal van Forbidden West, maar erna. Eenmaal je heel Forbidden West hebt uitgespeeld, krijgt Aloy een bericht op haar Focus. Blijkbaar is een bepaalde dreiging nog niet helemaal voorbij, dus trekt Aloy naar de Burning Shores (de met lava uitpuilende overblijfselen van Los Angeles). Daar moet ze niet enkel op zoek gaan naar die dreiging, maar komt ze ook in contact met een grote groep Quen en zet ze haar character arc verder.
Het is immers fijn om te zien dat Aloy zichzelf nog meer leert open te stellen en bijlange niet zo afgesloten meer is als in het begin van Forbidden West. Dit gaat allemaal niet feilloos voor haar, maar hoe ver ze hierin gaat, kan je deels zelf op het einde van Burning Shores bepalen. Ze breidt in ieder geval haar vriendenkring en Focus-groep uit met zowel een oud als een nieuw gezicht. Het verhaal van de DLC zelf past bij de rest van Forbidden West en is een logisch gevolg. Het is wel jammer dat een van de coolste momenten al door de trailers gespoild was. In het begin lijkt de slechterik van dienst niet superinteressant, maar daarna leer je toch meer hoe krankzinnig en megalomaan hij is. Heel misschien doet hij jou denken aan iemand uit het echte leven die ook meent een genie te zijn en ervoor aanbeden wil worden…
Je kan deze DLC niet spelen zonder even een traantje te verpinken voor de zonet overleden Lance Reddick. Hij bracht de perfecte mix van gravitas, irritatie en nieuwsgierigheid naar de enigmatische Sylens en komt ook eventjes in deze DLC aan bod. We zijn zeer benieuwd wat ze met zijn personage gaan doen, want in Burning Shores leek het alsof de relatie tussen Aloy en Sylens heel langzamerhand aan het verbeteren was. De deur staat ook duidelijk open naar Horizon 3: We weten aan de ene kant letterlijk wat Aloy en co nu gaan proberen om zich voor te bereiden op de komst van Nemesis, en aan de andere kant zit er nog een hint verstopt in de datapoints die zou kunnen wijzen op de AI Vast Silver (die ook in de vorige avonturen een paar keer in de datapoints werd vermeld).
Kleine veranderingen
Ofwel volg je het hoofdverhaal of een klein aantal goed geschreven zijmissies, waar je een goede vijf tot tien uur uur mee zoet bent, ofwel ga je in de wildernis op zoek naar collectibles en uitdagingen, wat de speelduur kan verdubbelen. Als je niet hield van Zero Dawn of Forbidden West en het open world-design van die games, zal Burning Shores je ook niet overtuigen. De basis is immers meer van hetzelfde, wat voor een DLC geen verrassing mag zijn. Omdat je avontuur verdergaat na de eindbaas van Forbidden West, betekent het trouwens natuurlijk ook dat de vijanden meteen best krachtig zijn. Daardoor zal Aloy vaak van hier naar daar vliegen als ze door hen geraakt wordt, wat ook echt wel irritant kan zijn.
Verkennen, bewegen, vechten… Alles voelt nog steeds hetzelfde aan, maar met een paar kleine uitbreidingen. The Frozen Wilds gaf ons de vuurvosmachines en de beermachines, in Burning Shores maken we kennis met een dikke kikkermachine die Aloy plat probeert te springen, irritante en talrijke maar zwakke muggenmachines en een nieuwe vogelmachine die zowel in de lucht als het water kan. Verder krijg je een cool en krachtig nieuw wapen, zijn er nieuwe versies van oude wapens en kan je ook een paar nieuwe outfits vinden. Ook zijn er nieuwe skills, zoals de zeer handige vaardigheden om jezelf naar je vliegende machines of gevallen vijanden te kunnen trekken. Zonder stoppen van in de lucht meteen in het water en omgekeerd te kunnen gaan op je nieuwe machine voelt heel fijn aan. Omdat er zoveel water is, krijg je ook een boot, maar vliegen blijft toch sneller en handiger. Je kan ook gebruikmaken van hete lucht om jezelf op je Shieldwing de lucht in te schieten, wat handig is tijdens gevechten. Het is wel jammer (zowel voor het verhaal als voor de trophy hunters onder ons) dat een van de collectibles een grote kans heeft om niet te werken, maar hopelijk wordt dit in een patch opgelost. Ten slotte konden we het zeker appreciëren dat je alle dierenmaterialen voor je upgrades voor je pouches hier gewoon kon kopen.
Burning Shores is prachtig
Burning Shores ziet er nog meer dan ooit ongelooflijk prachtig uit. De Decima Engine blijft indrukwekkend. De gezichtsuitdrukkingen, de lichtinval, het water en de wolken ogen mooier dan ooit. Het kapotte Los Angeles ziet er voornamelijk uit zoals San Francisco in Forbidden West, maar dan met meer eilanden, kapotte villa’s in de heuvels en lava. Het verhaal brengt je slechts één keer echt in de wolken, maar zelf kan je er steeds naartoe vliegen en het levert prachtige beelden op. Zowel op die momenten als tijdens een heel hectisch baasgevecht vraag je je af of de PS4 dit inderdaad nog deftig zou kunnen brengen (het kan natuurlijk ook een manier zijn om meer PS5’s te verkopen). Ashly Burch kan ten slotte meer emotie in haar rol steken omdat Aloy zelf meer emoties vertoont, en Kylie Liya Page levert goed werk als Seyka.
Burning Shores brengt je vooral meer van hetzelfde
Als je Forbidden West gespeeld hebt, weet je perfect wat te verwachten in Burning Shores. Of je het leuk vindt of niet hangt dus af van wat je van heel het design van de serie vindt. Met pijl en boog (of andere wapens) tegen machines vechten, icoontjes op je kaart verkennen, datapoints verzamelen door met je Focus alles te scannen, heen en weer gegooid worden door de aanvallen van de vijanden… Het zit er allemaal in. Er zijn een aantal kleine veranderingen qua gameplay, maar zeker niets revolutionairs. Het verhaal is best goed en de hele wereld ziet er nog steeds prachtig uit. Als je Forbidden West goed vond, kunnen we Burning Shores zeker aanraden.
Geïnteresseerd in Horizon of in open world–games?
- Wij schreven een overzicht van heel het plot van Horizon Zero Dawn.
- Tchia is een heel rustig spel dat de cultuur van Nieuw-Caledonië in de verf zet.
- Like a Dragon: Ishin! brengt eindelijk een van de historische games uit de Yakuza/Like a Dragon-serie in het Engels.
Leuk
Horizon Forbidden West: Burning ShoresRaak
- Aloy zet haar character arc verder
- Een laatste keer Lance Reddick
- Leuke nieuwe machines, wapens, skills en outfits
- Prachtige beelden
Braak
- De controle blijven verliezen als je geraakt wordt
- Bug bij een van de collectibles
- Je kan je niet van de indruk ontdoen dat je het allemaal al eens gezien hebt