Na het waarlijk waanzinnige gamejaar 2023 (zowel op positief als negatief vlak) zou je bijna gaan hopen dat we in 2024 misschien een beetje rust krijgen, al was het maar om de backlog af te kunnen werken. Dat is dan buiten de eerste maanden van het jaar gerekend, want niet enkel verschijnt Final Fantasy VII Rebirth op ons bord, maar we mogen ook onder meer smullen van Like a Dragon: Infinite Wealth, Dragon’s Dogma 2… En – als we de geruchten mogen geloven – een DLC voor Elden Ring. Wat de rest van het jaar biedt, is dan weer een groter mysterie. Wij bieden jullie een voorlopig overzicht van de grote en kleine releases van het komende jaar die volgens ons het spelen waard zullen zijn.
War Hospital – 11 januari (pc, PS5, Xbox Series X|S) en Frostpunk 2 – ergens in 2024 (pc)
Een tijdje lang werd gedacht dat War Hospital abandonware was, met andere woorden dat het nooit zou uitkomen, maar intussen hebben we toch de bevrijdende boodschap “gone gold” gekregen en zou het in januari moeten uitkomen. Wij zetten het samen met Frostpunk 2 in deze lijst want het is onmogelijk om niet dezelfde vibes te voelen bij beide games. Het is ook niet echt een verrassing, aangezien een aantal van de ontwikkelaars van War Hospital vroeger aan Frostpunk gewerkt hebben.
Beide games bieden een stressvolle ervaring vol morele keuzes. De citybuilder Frostpunk 2 komt in de loop van 2024 uit en neemt ons nog steeds mee naar een door koude geteisterde wereld. In tegenstelling tot in Frostpunk moet je echter niet enkel meer overleven, maar ook uitbreiden. War Hospital van zijn kant focust meer op de morele keuzes van een arts tijdens de Eerste Wereldoorlog. Je hebt niet genoeg medicijnen en moet beslissen wie het “waard” is om gered te worden. Daarnaast kan je soldaten ook bijvoorbeeld terug naar het front sturen of wegens medische redenen naar huis laten gaan, maar zonder genoeg soldaten kan de frontlinie niet in stand gehouden worden…
Like a Dragon: Infinite Wealth – 26 januari (pc, PS4/5, Xbox One/Series X|S)
LET OP! SPOILERS IN DE VOLGENDE TRAILER!
Yakuza: Like a Dragon was op vele vlakken een frisse wind in de Yakuza-serie. Niet enkel nam de serie een nieuwe naam aan, we kregen ook een nieuwe protagonist, een andere locatie én turn-based gameplay in plaats van de gebruikelijke 3D action brawler stijl. Infinite Wealth gaat nu verder met dit alles en neemt ons samen met Ichiban, Kiryu en een heleboel oude en nieuwe leden van hun ondersteunende cast mee naar Hawaï, waar beide protagonisten een persoonlijke missie hebben. Benieuwd of we deze keer echt afscheid gaan nemen van Kiryu. Wij kunnen alvast niet wachten om zoals gebruikelijk een bij momenten serieus of emotioneel misdaadverhaal af te wisselen met knotsgekke zijmissies en minigames. Het is ook goed mogelijk dat dit hét langste spel uit de serie wordt. De makers hebben immers al gezegd dat, om enkel het hoofdverhaal uit te spelen, je zo’n 70-90 uur zou nodig hebben! De map zag er in de demo alvast groot genoeg uit (en kon je met een segway doorkruisen!). Hopelijk kan het zijn lange speeltijd rechtvaardigen.
Tekken 8 – 26 januari (pc, PS5, Xbox Series X|S)
Tekken, één van de tenoren in het genre van 3D-fighting games, maakt zijn terugkeer in 2024 met de achtste telg in de saga. Op het eerste gezicht lijken de veranderingen ten opzichte van zijn voorganger miniem, maar niets is minder waar. Met de overgang naar Unreal Engine 5 werden alle modellen opnieuw gemaakt, en zijn alle stemmen weer from scratch opgenomen. Een hoge investering, maar eentje die meteen zijn dividend uitkeert als je kijkt naar de prachtige achtergronden en flashy animaties in de vele trailers. Onder de motorkap is de grootste verandering wellicht de toevoegingen van een zogeheten “Heat”-systeem, waarmee spelers tijdelijk nieuwe moves krijgen en tegelijk chip damage kunnen berokkenen aan de tegenstander. De bedoeling is om hiermee agressievere spelers verder te belonen en zo het tempo van de gevechten wat op te trekken. In alle geval is een nieuwe Tekken een evenement voor knokfanaten, en misschien krijgen we ook eindelijk eens wat vooruitgang in het plot van Kazama vs Mishima (waar we onze popcorn alvast voor opwarmen).
Persona 3 Reload – 2 februari (pc, PS4/5, Xbox One/Series X|S)
Fan van Persona maar geen PS2 of PSP meer liggen? Dan was het onmogelijk om nog een versie van Persona 3 te spelen. In 2024 komt daar gelukkig verandering in, want Atlus brengt de iconische JRPG terug in een nieuw jasje en onder de naam Persona 3 Reload. Op het menu staan vooral veel visuele en quality of life-verbeteringen om de serie meer in lijn te krijgen met wat spelers gewend waren in Persona 5: HD-graphics, verbeterde modellen en animaties… Dat soort dingen. Vooral de nieuwe UI heeft die onmiskenbare touch die zo geprezen werd in Persona 5. Op gameplayvlak blijft deze remake trouw aan het origineel, al verliezen we de mogelijkheid om met een vrouwelijke protagonist te spelen zoals het geval was voor de PSP-remake. Ook is het nog niet duidelijk of er nieuwe verhaallijnen in het spel zullen zitten, of of de gameplay-uitbreidingen zich enkel op activiteiten toespitsen. In alle geval is het niet lang wachten, want op 2 februari komt deze remake uit op zowat alle platformen buiten de Nintendo Switch.
Final Fantasy VII Rebirth – 29 februari (PS5)
Een van de briljantste aspecten van Final Fantasy VII Remake was dat het eigenlijk een vervolg was op het originele spel. Het nam getrouw een aantal locaties en gebeurtenissen over uit onze nostalgie en gaf er na een tijdje een eigen draai aan, waardoor zelfs fans die het originele spel door en door kennen nu niet meer weten wat ze moeten verwachten en voor bepaalde beroemde momenten terug in spanning kunnen leven. Alles kan opnieuw gebeuren! Met hoeveel parallelle universa zijn we eigenlijk bezig? Wat weten Aerith, Sephiroth, Red XIII en Marlene over de gebeurtenissen uit het originele spel? Zelfs als je niet meteen met die vragen bezig bent, kan je niet anders dan dolenthousiast zijn om Nibelheim, Junon, de Golden Saucer en andere locaties helemaal hermaakt te zien of sommige momenten opnieuw te beleven. Dit is trouwens de tweede RPG op korte tijd waarin je op een segway gaat kunnen rijden. Omdat we niet enkel meer in Midgar zitten, zal onze grootste klacht bij Remake (dat soms de pacing niet schitterend was) hopelijk uit de wereld geholpen zijn. We gaan hier en daar in ieder geval nu ook grotere open gebieden krijgen waarin je al dan niet side quests kan doen of (zucht) crafting-materialen kan verzamelen. Deze keer gaan er ook meer personages speelbaar zijn, waaronder Red XIII en Cait Sith, maar hoewel alle leden van het team uit 1997 aanwezig zullen zijn, zal je hen niet allemaal volledig kunnen besturen. We kunnen ook enkel hopen dat we weer acht cd’s vol heerlijke muziek zullen krijgen.
Islands of Insight – februari (pc)
Onlangs kon de demo voor Islands of Insight ons aangenaam verrassen. Islands of Insight is een puzzelspel waarbij je in een grote wereld moet rondlopen (of rondvliegen) en verschillende kleine puzzels moet oplossen. Dat kan zowel gaan om puzzels die mooi in een vierkant op je staan te wachten tot je hen activeert, als om puzzels waarbij je in de wereld zelf de juiste plek moet vinden om de oplossing te kunnen zien of verschillende elementen moet proberen te localiseren. Na een kleine tutorial werden we losgelaten op de wereld en konden we zelf bepalen welke locatie we eerst wilden bezoeken. Het doet je dus een beetje denken aan The Witness, mede door de heel chille sfeer. Uniek is dat je in een gedeelde multiplayerwereld zit. Niet bang zijn, anderen kunnen jouw puzzels niet oplossen, en als je wil kan je iedereen negeren, maar je kan toch constant andere spelers hun eigen puzzelavontuur zien beleven. Dit lijkt er ons eentje om mee af te kicken van de grote megagames van februari en maart.
Dragon’s Dogma 2 – 22 maart (PS5, PC, Xbox Series X|S)
Twaalf jaar na de release van de oorspronkelijke Dragon’s Dogma, is het eindelijk tijd voor een genummerd vervolg. Het principe blijft echter hetzelfde voor deze Dragon’s Dogma 2: als Arisen ben jij uitverkoren door een machtige draak om tot de dood met hem/haar(?) te vechten. De tocht naar de draak is echter de grote uitdaging, want de wereld zit niet alleen bomvol monsters, het is ook gevangen in een geopolitieke storm waar de komst van een Arisen meer dan wat roet in het eten gooit. Gameplaygewijs blijven we met dezelfde 3rd person actie RPG-formule van de vorige titel, net als het Pawn-systeem waarmee je NPC-metgezellen kan creëren en verbeteren. De grote veranderingen zullen komen van een grotere open wereld om in te vertoeven en een handvol nieuwe vocaties (de klassen in dit spel) zoals bijvoorbeeld de Mystic Spearhead, een alternatief aan de Mystic Knight met de focus op vechten met een Bo-staf. Misschien niet de grote revolutie in de franchise die velen zouden willen, maar na 12 jaar wachten zijn we blij met wat we krijgen.
Rise of the Ronin – 22 maart (PS5)
Dit is zo eentje om bijna puur gebaseerd op de naam van de ontwikkelaar te spelen. Na het briljante Nioh en Nioh 2, het verrassend goede Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin en het best te pruimen Wo Long: Fallen Dynasty, gooit Team Ninja het deels over een andere boeg. Aan de ene kant vertoeven ze alweer in de Japanse geschiedenis (deze keer het einde van de Edo-periode op het einde van de 19e eeuw), maar aan de andere kant veranderen ze hun gameplay van levels naar open world. (Zouden ze inspiratie gehaald hebben bij Elden Ring?) Deze keer zou het zich wel niet meer op bovennatuurlijke elementen focussen, maar eerder een meer realistische (tot een zeker punt toch) historische ervaring bieden. Ook zijn er deze keer niet enkel zijmissies, maar ook keuzes (bijvoorbeeld om iemand al dan niet te doden) en verschillende eindes. Wij zijn alvast benieuwd om als samurai zonder meester te voet, te paard of met een grote vlieger doorheen Japan te trekken.
Final Fantasy XVI The Rising Tide – lente 2024 (PS5)
In 2024 krijgen ook het ook tweede deel van de Final Fantasy XVI DLC’s genaamd The Rising Tide. Veel is er nog niet geweten over de DLC, en de weinige beschikbare info komt vooral uit de tweede helft van de Game Awards-trailer. Het enige dat we met zekerheid weten, buiten dat we weer met Clive op stap gaan met de welbekende actiegameplay uit de basegame, is dat we naar een nieuw continent gaan en we recht hebben op een nieuwe Eikon. Leviathan heet deze, en we zien zowel hem als een klein deeltje van zijn arsenaal in de trailer. Zoals gezegd in onze review van de eerste korte DLC Echoes of the Fallen, zou deze The Rising Tide een stuk langer moeten zijn gezien de prijs van de Expansion Pass. We zullen moeten zien of deze DLC wel zijn centen waard is, al is er nog geen exacte datum bekend voor de release.
Black Myth: Wukong – 20 augustus (Pc, PS5, Xbox Series X|S)
Black Myth: Wukong liet al in 2020 van zich horen, maar de info is sinds die aankondiging zeer schaars geweest. Dankzij de Game Awards kunnen we nu ook een trailer delen, maar veel wijzer zijn we er niet uit geworden. We weten alvast dat het een over-the-top actie-RPG zal zijn binnen de historische krijtlijnen van het ‘ourney to the West-verhaal en dat het uitkomt op 20 augustus. Voor al de rest tasten we nog in het duister. Het ziet er alleszins fantastisch uit in de trailer. Een beetje een mix tussen de razendsnelle actie van een Ninja Gaiden en de zotte setpieces van een God of War. Laat je niet foppen door bronnen die dit als een souls-like labelen. Voor zover we weten, hebben de developers het nooit gehad over de difficulty, en op de Steam-pagina is de tag ‘soulslike’ niet toegevoegd. Afwachten tot deze zomer om te weten wie gelijk heeft en of het even goed is als de trailer doet geloven.
Elden Ring: Shadow of the Erdtree – 2024 (pc, PS4/5, Xbox One/Series X|S)
Wat ook nog in planning staat voor 2024, is de DLC voor Elden Ring. De GOTY van 2022 kan bijna niet zonder, gezien het kritische en commerciële succes, maar na de afbeelding hierboven te zien, weten jullie evenveel als wij. Geen datum, geen info, niks, nada, noppes. We hadden gehoopt om deze in 2023 al te kunnen spelen, maar we schuiven hem dus noodgedwongen (of naïef en hoopvol) door naar dit nieuwe jaar. Speculaties zijn er gelukkig genoeg te vinden op het internet. Wij hopen alleszins dat we wat meer verhaal krijgen over Miquella en zijn Haligtree en een woordje uitleg voor de zwartgeblakerde Erdtree in de achtergrond zou ook welkom zijn. Voor de rest zal de DLC wellicht in lijn zijn met wat vorige Fromsoft DLC’s te bieden hebben: nieuwe dungeons, nieuwe loot en een hoop pijn bij de nieuwe en meestal veel moeilijkere bazen.
NVDR: Ja, alweer geen Silksong! Geloof ons, het staat bovenaan ons lijstje van games die we willen, maar omdat we alweer geen duidelijkheid hebben over de datum, kunnen we het enkel in dit eindstukje vermelden.
Naar welke games kijk jij uit in 2024? Zijn er spellen bij die wij in deze lijst nog niet vermeld hebben? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.